2021-10-17, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det får väl utredningen visa tänker jag.

Utredningen gör ingen skillnad om den här killen.
Killen har skrivit klart sin historia och kommer att tillbringa resten av sitt liv bakom galler.

Det som är viktigt är den nystartade polisutredningen. Varför de lät människor mördas medan de var på plats och gjorde ingenting.
Citera
2021-10-17, 12:44
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
GM handlande har inget med religion att göra.

Nej religion har ingenting med religion att göra, det har vi ju hört förr. Den dagen vuxna människor slutar tro på sagor kan du komma med det argumentet.
Citera
2021-10-17, 12:46
Medlem
Citat:
PAVEN FORDØMMER KONGSBERG-ANGREPET

Dette tar av
Citera
2021-10-17, 12:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Det är inte upp till mig att avgöra men detta barn som aldrig läst en sida ur Koranen eller aldrig besökt en moské, är det en muslim? Jag eftersöker konsekvens i denna fråga.

Det är din personliga uppfattning, jag antar att du använder kristendom som ett exempel för att tydliggöra ett tänk. Ska jag tolka detta som att ju mer påläst man är om sin religion, desto mer äkta blir man? Abu Bakr al-Baghdadi och Osama bin Laden lär ha plöjt igenom koranen tusentals gånger, var de riktiga muslimer?

Jag anser att ett barn som föds är ett vitt blad och det man ”blir” blir man under livets gång. Du kan alltså aldrig födas till en trosuppfattning. Är det tillräckligt konsekvent?

Man blir självfallet inte ”mer och mer” muslim desto fler gånger man läser koranen. Men det måste ju finnas någon minsta gemensamma nämnare för alla muslimer?
Citera
2021-10-17, 12:58
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Han har inget med islam att göra. Killens problem är autistiska så pass allvarliga som ledde till hans explosion.
OMG!...
Autism dyker nu också upp som ett säkerställt motiv från islamistkramarna. Helt utan belägg såklart.

Vi kan då börja med, hur många massmord är gjorda av en person med autism och som flaggats av säkerhetspolisen för islamistisk aktivitet?
Citera
2021-10-17, 13:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Utredningen gör ingen skillnad om den här killen.
Killen har skrivit klart sin historia och kommer att tillbringa resten av sitt liv bakom galler.

Det som är viktigt är den nystartade polisutredningen. Varför de lät människor mördas medan de var på plats och gjorde ingenting.

Det är intressant att du dömer den här killen på förhand när utredningen precis börjat och rättegången ligger någonstans i framtiden.

Att norska snuten gjorde bort sig är en helt annan fråga som är värd en egen tråd.
Citera
2021-10-17, 13:07
Avslutad
Citat:
Jag anser att ett barn som föds är ett vitt blad och det man ”blir” blir man under livets gång. Du kan alltså aldrig födas till en trosuppfattning. Är det tillräckligt konsekvent?

Man blir självfallet inte ”mer och mer” muslim desto fler gånger man läser koranen. Men det måste ju finnas någon minsta gemensamma nämnare för alla muslimer?
Exakt, du anser, du har rätt till din personliga åsikt. Koranen är dock en bra ”minsta gemensamma nämnare”. Om koranen ger stöd för ens gärningar måste väl islam kunna anses vara medverkande till ens dåd? Jag tänker i detta fall specifikt på muslimen Espen, även om hans kompetens inte räckte till att hålla studiecirklar i religion ansåg han sig vara muslim och detta kan ingen ickemuslim ta ifrån honom.
Citera
2021-10-17, 13:19
Medlem
Kom ihåg att attacken har inget med islam att göra

Citat:
It was narrated that Abu Najih As-Sulami said:
"I heard the Messenger of Allah (ﷺ) say: 'Whoever shoots an arrow in the cause of Allah and it hits the target, it will raise him one level in Paradise.' That day I shot sixteen arrows that hit their targets."
Citera
2021-10-17, 13:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Exakt, du anser, du har rätt till din personliga åsikt. Koranen är dock en bra ”minsta gemensamma nämnare”. Om koranen ger stöd för ens gärningar måste väl islam kunna anses vara medverkande till ens dåd? Jag tänker i detta fall specifikt på muslimen Espen, även om hans kompetens inte räckte till att hålla studiecirklar i religion ansåg han sig vara muslim och detta kan ingen ickemuslim ta ifrån honom.

Att koranen är ett bra exempel på minsta gemensamma nämnare håller jag helt med om! Om Espen har läst lite i koranen och känner sig som en muslim skulle jag absolut definiera honom som muslim.
Citera
2021-10-17, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
OMG!...
Autism dyker nu också upp som ett säkerställt motiv från islamistkramarna. Helt utan belägg såklart.

Vi kan då börja med, hur många massmord är gjorda av en person med autism och som flaggats av säkerhetspolisen för islamistisk aktivitet?

Okej, vi testar din tes att han var radikal.

Men frågan är då vem som radikaliserade honom och varför?

Blev han det av imamen i den här bosniska moskén eller var det av någon besökare?

Din tes håller inte.

Killen var helt isolerad och isoleringen byggdes vidare av hans föräldrar och av allt att döma när han fick nog exploderade han hämnden tillbaka på oskyldiga människor som tyvärr stod i vägen.
Senast redigerad av Anonymaalko 2021-10-17 kl. 13:49.
Citera
2021-10-17, 13:47
Bannlyst
Kan någon lägga upp videon på hans osammanhängande tal innan han målade sitt slutliga verk?
Senast redigerad av Anonymaalko 2021-10-17 kl. 13:50.
Citera
2021-10-17, 13:52
Medlem
antoneriks avatar
Citat:

Islam är en religion som man föds in i. Graden av valfrihet är ganska låg i utpräglat muslimska nationer. Det kan handla om sekulära och intelligenta akademiker som tvingas klä sig i slöja eller be till Muhammed 5 gånger om dagen, fast dom egentligen inte tror ett dyft på gud. Till stora delar samma sak som Sverige var på 1800-talet. Den här mannen är en så kallad konvertit, som inte har lyckats ta till sig Islam särskilt bra. Dom andra muslimerna har bl.a. kritiserat honom för att han inte ens kunde be korrekt.

Ska man dra några jämförelser med den här mannens attentat så är det närmaste man kommer att tänka på Gamla Stan 2003 när en psykiskt sjuk 50-årig man dödade 1 person och skadade 28. Det förekommer alltså att psykfall går till angrepp även om det är ovanligt. I ett stort land som USA förekommer det frekvent att någon går in i en folksamling och dödar så många man kan.

Det som talar till den här mannens nackdel är att det inte är så lätt att döda någon med pilbåge. Han måste ha tränat ganska länge innan han kunde utföra angreppen. Om man är en komplett galning är det svårt att finna sinnesnärvaron att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in