2021-10-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur länge har äktenskapen varat?

Bara några månader.
2021-10-17, 11:21
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej, ingen övertro, den är väl dokumenterad
Fanastiskt bra för dej, jobbar du på Noa gruppen, nej förresten jag vill inte veta, nu ska jag ut i skogen med min sociala baikal mc 8, det är en outslitlig hagelbock, fast säkringen är lite meckig särskilt om det är trångt å målet oskarpt, som du säjer vi får se vad tingsrätten tar upp
2021-10-17, 11:27
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är det väl inte?

Nej, det är klart att historien före relationen med BO är mycket relevant, inte minst borderline-diagnosen. Debattörer som försöker "kontextualisera" och "vill förstå hur det kan bli såhär" men samtidigt inte vill diskutera historien, och framför allt inte GMs historia av kortvariga intensiva och dåliga relationer är uppenbart inte seriösa.
2021-10-17, 11:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Nej, det är klart att historien före relationen med BO är mycket relevant, inte minst borderline-diagnosen. Debattörer som försöker "kontextualisera" och "vill förstå hur det kan bli såhär" men samtidigt inte vill diskutera historien, och framför allt inte GMs historia av kortvariga intensiva och dåliga relationer är uppenbart inte seriösa.
Diskutera är en sak, onyanserat demonisera en annan. Här dominerar tyvärr det senare...
2021-10-17, 11:54
Medlem
Citat:
Åh vilka fyndiga tillmälen du kommer med

Vi lär få se i domen hur långt tillbaka i tiden tingsrätten går när den förklarar sitt resonemang. Och i kommande ljudfiler dito för åklagarens sakframställan och slutplädering.

Så tills dess kan du väl testa att bemöta andra skribenter utan tillmälen?
Slutpläderingarna brukar inte vara med, utan enbart förhör
2021-10-17, 12:02
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Diskutera är en sak, onyanserat demonisera en annan. Här dominerar tyvärr det senare...

Här demoniseras ingen. Inlägget som Litenensam svarade på ville hävda att inget före nyår är relevant, vilket helt enkelt är fel. Det är dessutom inkonsekvent att försöka hindra andra från att diskutera historien, för att sedan dra upp sådant själv.

Det har förekommit hårda ord om LB, visst, men sen är hon en mördare med ett långt fängelsestraff framför sig. Många i tråden som vill diskutera E:s alkoholism och whataboutar om hans våld hit och dit, verkar glömma vad EIPS/borderline är för en diagnos ö h t. EIPS-personer är överrepresenterade vad gäller våld i nära relationer. EIPS:are är inte formellt empatistörda, men kan bete sig mot andra på ett sätt som liknar empatistörning. EIPS-personer sitter fast i en cirkel av att säga sig vilja ha stabilitet och trygghet men samtidigt vara helt oförmögna att upprätthålla allt som leder till en sådan tillvaro. Sammantaget är såna här människor generellt opålitliga, känslomässigt mycket instabila och potentiellt våldsamma.

F ö, vad gäller BO:s alkoholism, hur ser de som tycker om att tala om den på att obduktionsrapportens enda tecken på alkoholism var lindrig leverförfettning?
2021-10-17, 12:02
Medlem
Citat:
Demonisera? Är L så vän och oskyldig menar du? Det är inspelat hur hon dödar E.
Var det ett misstag?
2021-10-17, 12:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Demonisera? Är L så vän och oskyldig menar du? Det är inspelat hur hon dödar E.
Var det ett misstag?
Nej, det var inte heller vad jag avsåg. Inte heller har jag pratat om att det var ett misstag heller
2021-10-17, 12:34
Medlem
Något som slog mig nu när jag bläddrade igenom hennes journalutdrag är att E inte finns omnämnd över huvud taget.
Hon är hemlös, flyttade från sin exman i oktober 2020, har ingenstans att ta vägen men tackar nej till att bo på vandrarhem.
Dricker bara när hon inte kan sova. Bor hos vänner som ibland saknar kök.
Samtidigt hävdar hon att enligt soc är hon en bra mamma så det behöver sjukvården inte bry sig om.

Så mycket motsägelsefull information…
2021-10-17, 12:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Här demoniseras ingen. Inlägget som Litenensam svarade på ville hävda att inget före nyår är relevant, vilket helt enkelt är fel. Det är dessutom inkonsekvent att försöka hindra andra från att diskutera historien, för att sedan dra upp sådant själv.

Det har förekommit hårda ord om LB, visst, men sen är hon en mördare med ett långt fängelsestraff framför sig. Många i tråden som vill diskutera E:s alkoholism och whataboutar om hans våld hit och dit, verkar glömma vad EIPS/borderline är för en diagnos ö h t. EIPS-personer är överrepresenterade vad gäller våld i nära relationer. EIPS:are är inte formellt empatistörda, men kan bete sig mot andra på ett sätt som liknar empatistörning. EIPS-personer sitter fast i en cirkel av att säga sig vilja ha stabilitet och trygghet men samtidigt vara helt oförmögna att upprätthålla allt som leder till en sådan tillvaro. Sammantaget är såna här människor generellt opålitliga, känslomässigt mycket instabila och potentiellt våldsamma.

F ö, vad gäller BO:s alkoholism, hur ser de som tycker om att tala om den på att obduktionsrapportens enda tecken på alkoholism var lindrig leverförfettning?
Nu var det inte det jag avsåg utan alla mer eller mindre hatiska inlägg som gärna ska gräva fram allt ända bak till J:s barndom, avkräva ansvar av den som en gång i tiden godkände jägarexamen, utfärdade vapenlicens, mentalskötare som tydligen ska hållas till ansvar fast GM själv valde att inte fullfölja behandlingen… etc etc ad nauseam. Gärna med otrevlig ton till de som går i svaromål och okynnesrapportera inlägg till mods, kommer med invektiv etc.

Det jag menar med kontext är vad jag anser är relevant för mordet, andra får ha sin uppfattning. Min uttalade tro har varit att rätten inte kommer att fördjupa sig nämnvärt i hennes liv innan hon träffade BO, och kortfattat summera hennes bakgrund.

Men jag blir inte besviken om de gör det, skulle vara intressant att se hur de resonerar
2021-10-17, 12:49
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Men jag blir inte besviken om de gör det, skulle vara intressant att se hur de resonerar

Jag skulle nog bli besviken om de gick in alldeles för mycket på bakgrunder. Varken BO eller GM behöver bli karaktärsmördade än mer än vad som sker i tråden här, allra minst i domstol.
2021-10-17, 12:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag skulle nog bli besviken om de gick in alldeles för mycket på bakgrunder. Varken BO eller GM behöver bli karaktärsmördade än mer än vad som sker i tråden här, allra minst i domstol.
Karaktärsmördade sa du, jag sa demoniserade tror jag 😏

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in