2021-10-17, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läser nu att Finland ånyo lyser rött på EUs karta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Har inte de minst lika god vaccinationstäckning som Sverige?

Jag är rädd för att Sverige kommer att hamna där Finland befinner sig idag. Vi har inte längre några restriktioner. Folk är ombedda att leva som vanligt, vilka många hurrar och gör med glädje. Sedan håller vaccinationsskyddet totalt att rinna ur befolkningen, samtidigt som en tredje spruta verkar dröja.

Känns bäddat för den perfekta stormen nu. Jag är allvarligt talat oroad. Vill inte dö i skiten nu. Ska jag verkligen behöva tvingas isolera mig igen i min bunker? Börja bunkra mat och dasspapper. Känns tjatigt på något vis och så onödigt när det finns vaccin.

Sverige borde återinföra restriktioner för alla och ha kvar de fram till våren, det dog 30 personer i covid häromdagen bl.a.
Citera
2021-10-17, 09:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Sverige borde återinföra restriktioner för alla och ha kvar de fram till våren, det dog 30 personer i covid häromdagen.

jag är nästan benägen att hålla med. Men det framförallt man borde göra i Sverige är att införa ett rullande schema för påfyllnadsdoser av vaccin. Då hade man (kanske), inte behövt vidta några ytterligare åtgärder som nedstängningar osv. Nu känns det som att man låtsas som att viruset inte finns. Folk tror det är över. Att de kan gå tillbaks till sina arbetsplatser, skippa distansjobbet. Man tror att vaccinet man fick för ett halvår sedan skapat evig immunitet osv. Det är farligt med detta strutsbeteende.
Citera
2021-10-17, 09:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det känns inte bra alls det där. Tror dock till skillnad från dig att det inte är så säsongsbetonat kopplat till årstid egentligen. Snarare till vårt sätt att leva. Att smittan går ned på sommaren beror sannolikt mer på sommarlov och semester, snarare än att det är soligt och varmt.
Nja, se på våren 2020 och sedan nedgången under sommaren 2020 och sedan kraftig ökning förra höst/vinter 2020
Då med ursprungliga versionen i både våg 1 och 2.
Vi har haft våg 4 med delta och jag tror vi kommer få våg 5 med delta igen.
Effekten av vaccinet har begränsade utfallet för våg 3 för de äldre och nu begränsat smittspridningen i våg 4 samt minskat antalet som avlider.

Hoppas verkligen vaccinet verkar ett tag till för vi kommer inte se någon 3:e dos förrän det är för sent.
Nu med slopade restriktioner kommer skiten spridas bra igen.
Utan testning kommer vi se smittspridningen för sent.
FHM är idioter som tar bort rådet att testa sig vid symptom.
De med lindrig covid kommer tro det är en vanlig förkylning och en del kommer nog inte ens stanna hemma vid symptom och en del endast någon/några dagar.
Typiska symptom för vaccinerade och covid är huvudvärk, nästäppa och snuva.
Kommer bli en väldigt intressant höst/vinter.
Faen vad jag hatar skiten från Kina.
Citera
2021-10-17, 09:35
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nja, se på våren 2020 och sedan nedgången under sommaren 2020 och sedan kraftig ökning förra höst/vinter 2020
Effekten av vaccinet har begränsade utfallet för våg 3 för de äldre och nu begränsat smittspridningen i våg 4 samt minskat antalet som avlider.

Hoppas verkligen vaccinet verkar ett tag till för vi kommer inte se någon 3:e dos förrän det är för sent.
De med lindrig covid kommer tro det är en vanlig förkylning och en del kommer nog inte ens stanna hemma vid symptom och en del endast någon/några dagar.
Det kommer nog bli som influensan; en sjukdom man vaccinerar sig mot en gång per säsong. Viruset finns bland oss och kommer inte att försvinna. Ibland blir det lite aggressivare och kräver några tusen dödsoffer någon säsong, men oftast är det rätt tamt.
Citera
2021-10-17, 09:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Sverige borde återinföra restriktioner för alla och ha kvar de fram till våren, det dog 30 personer i covid häromdagen bl.a.

Dog det 30 st på en dag?
Vart kan jag läsa om detta?

Och vad är det som händer till våren?
Citera
2021-10-17, 09:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jo, jag håller väl med i det mesta. Det är svårt att förstå hur FHM tänker i den humanitära supermakten Sverige. Tänker även att många fick sitt vaccin under våren och försommaren. De i fas2 och fas3, dvs äldre och övrig riskgrupp. Där ligger vi väldigt nära 6-månadersstrecket och många har nog inte så god vaccinationsskydd längre, men jag tror många TROR att de har det. Däri ligger en jätterisk.
Även om man nu storskaligt skulle köra igång en ny vaccinationskampanj med en tredje dos kommer man sannolikt aldrig att hinna i mål för att stoppa ytterligare våg. Viljan tycks också saknas helt. Vet inte om det är det gamla "flockimmunitetsskyddet" genom allmän nedsmittning som ligger och gnager någonstans i bakvattnet, men det känns ju nästan så.
Citera
2021-10-17, 09:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det kommer nog bli som influensan; en sjukdom man vaccinerar sig mot en gång per säsong. Viruset finns bland oss och kommer inte att försvinna. Ibland blir det lite aggressivare och kräver några tusen dödsoffer någon säsong, men oftast är det rätt tamt.
Något sådant kan det kanske bli.
Då vi kommer sluta redovisa antalet smittade kommer troligen länder där svensken brukar semestra på införa spärrar för länder med hög smittspridning samt de länder som inte redovisar smittspridning.
Citera
2021-10-17, 09:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Läser nu att Finland ånyo lyser rött på EUs karta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Har inte de minst lika god vaccinationstäckning som Sverige?

Jag är rädd för att Sverige kommer att hamna där Finland befinner sig idag. Vi har inte längre några restriktioner. Folk är ombedda att leva som vanligt, vilka många hurrar och gör med glädje. Sedan håller vaccinationsskyddet totalt att rinna ur befolkningen, samtidigt som en tredje spruta verkar dröja.

Känns bäddat för den perfekta stormen nu. Jag är allvarligt talat oroad. Vill inte dö i skiten nu. Ska jag verkligen behöva tvingas isolera mig igen i min bunker? Börja bunkra mat och dasspapper. Känns tjatigt på något vis och så onödigt när det finns vaccin.

Citat:
Givetvis kommer smittspridningen öka här också.
Höst/vinter = ökat antal med luftvägssjukdomar vilket är perfekt för coronan.
Men vi kommer inte se det i tid då vi får råder att inte testa oss vid symptom längre.
Jag tror restriktionerna kommer återinföras men som vanligt för sent.

Se på Danmark som tog bort restriktionerna lite före oss och är nu inne i sin 5:e våg
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

Citat:
Framförallt är det viktigt att resterande ovaccinerade hösäckar går iväg och vaccinerar sig både i Sverige och i Finland och att man ger en tredje spruta till de äldre och dem i riskgrupper:
/.../I tisdags var två av tre IVA-patienter ovaccinerade och 20 procent hade fått en dos med coronavaccin.

Lehtonen säger att vaccinationstäckningen har förblivit otillräcklig och han betecknar det som totalt onödigt mänskligt lidande, både för dem som insjuknar allvarligt av viruset och för dem som väntar på annan vård.
https://svenska.yle.fi/a/7-10007516
Citera
2021-10-17, 09:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vet inte om det är det gamla "flockimmunitetsskyddet" genom allmän nedsmittning som ligger och gnager någonstans i bakvattnet, men det känns ju nästan så.
Min tanke också. De låter smittspridningen ta fart och inget kommer visas i statistiken med smittspridning.
Troligen är strategin att de som är fullvaccinerade inte kommer belasta sjukvården.
Blir en spännande höst för de som inte tagit vaccinet och ännu inte haft covid och lever med tron på att de är odödliga.
Citera
2021-10-17, 09:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
jag är nästan benägen att hålla med. Men det framförallt man borde göra i Sverige är att införa ett rullande schema för påfyllnadsdoser av vaccin. Då hade man (kanske), inte behövt vidta några ytterligare åtgärder som nedstängningar osv. Nu känns det som att man låtsas som att viruset inte finns. Folk tror det är över. Att de kan gå tillbaks till sina arbetsplatser, skippa distansjobbet. Man tror att vaccinet man fick för ett halvår sedan skapat evig immunitet osv. Det är farligt med detta strutsbeteende.

Underskatta inte vikten av att vi struntade i panikåtgärder utan lät smittan spridas i lagom takt.
Antikroppsnivåerna i sverige var bland dom högsta i världen i sommras, särskilt bland barn och unga.
Sverige insåg tidigt att detta inte går att stoppa och det var nog inte så dumt med flockimmunitetsstrategin i alla fall.

Finland har i princip inte haft någon smitta och det visar sig nu.

Så svaret på ditt förra inlägg är ja du får krypa ner i bunkern eller acceptera att covid kommer finnas runt dig för all framtid.

Sen att som frisk vaccinerad medelålders? människa oroa sig för covid är bara larvigt.
Citera
2021-10-17, 09:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Min tanke också. De låter smittspridningen ta fart och inget kommer visas i statistiken med smittspridning.
Troligen är strategin att de som är fullvaccinerade inte kommer belasta sjukvården.
Blir en spännande höst för de som inte tagit vaccinet och ännu inte haft covid och lever med tron på att de är odödliga.

Personligen är jag inte så orolig över de ovaccinerade. De har ju på något vis gjort sitt val att avstå. Jag är mer orolig över de som är vaccinerade, men som ändå inte har något skydd. Äldre exempelvis.
Citera
2021-10-17, 09:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Underskatta inte vikten av att vi struntade i panikåtgärder utan lät smittan spridas i lagom takt.
Antikroppsnivåerna i sverige var bland dom högsta i världen i sommras, särskilt bland barn och unga.
Sverige insåg tidigt att detta inte går att stoppa och det var nog inte så dumt med flockimmunitetsstrategin i alla fall.

Finland har i princip inte haft någon smitta och det visar sig nu.

Så svaret på ditt förra inlägg är ja du får krypa ner i bunkern eller acceptera att covid kommer finnas runt dig för all framtid.

Sen att som frisk vaccinerad medelålders? människa oroa sig för covid är bara larvigt.

Problemet är ju att antikropparna inte varar för evigt oavsett om man fått dem genom nedsmittning, eller genom vaccination. Även om vi skulle haft mer naturliga antikroppar i somras för att vi hade mer nedsmittning under förra vintern kommer det ju knappast att hjälpa oss ett år senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in