Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Ja, jag vet att några partier, också SD, vill att föräldrarna ska få välja. Det var inte vad jag pratade om.
Varför vill inte SD att kvinnorna ska få vård för förlossnings- och graviditetsskador? Varför vill inte SD att kvinnor ska ha egen makt över sina dagar med deras barn som männen? Varför vill SD att män ska ha makten att bestämma om mödrar ska få vara hemma med sina barn lika länge som fäderna?
Slutligen;
Varför detta ointresse för kvinnofrågor? Det parti som börjar lyfta kvinnofrågor på riktigt kommer enkelt att bli kvinnornas parti.
Jag har några gånger förut nämn att det gjorts en internationell forskarstudie om varför färre kvinnor än män röstar på invandringskritiska partier.
Här är följer några citat från en artikel om den:
Citat:
Det visar sig nämligen att män och kvinnor inte alls skiljer sig särskilt mycket åt när det gäller inställning till invandring eller politiskt förtroende. Tvärtom visar undersökningar att kvinnor sympatiserar med invandringskritiska partiers budskap i samma utsträckning som män.
[...]
När kvinnor väljer vilket parti de ska rösta på väger de också in omgivningens inställning till olika partier innan de gör sitt val (eller rättare sagt vad man tror att omgivningen tycker om partierna).
https://www.expressen.se/debatt/sd-kunde-vara-storst--om-kvinnorna-vagat/
Läs gärna det sista stycket en extra gång.
Att många av SD:s största kritiker ofta just fokuserat på att angripa SD:s anseende och sympatisörer är nog ingen tillfällighet. Genom att utmåla dem som en bunt arga unga män som är obildade, sexistiska, rasistiska, arbetslösa och som misslyckats med allt i livet osv så kommer få kvinnor önska att associeras med detta. Vilket enl. studien även medför att det minskar sannolikheten för att de kommer rösta på dem. Detta även om de egentligen inners inne helt eller delvis sympatiserar med åsikterna.
Så även om det säkert finns kvinnofrågor SD borde satsa mer på är det också viktigt för SD att förändra bilden av dess sympatisörer till något positivt kvinnor vill associeras med. Vilket förvisso medges kan vara knepigt då msm länge jobbat i motsatt riktning.
(Jag önskar påpeka att jag ej avser rikta någon kritik mot att kvinnor oftare tenderar att lägga större vikt vid att vilja vara omgivningen tillags. Tvärtom kan det många gånger vara en positiv egenskap och något vi män ibland skulle kunna bli bättre på.)