2021-10-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Ok.

Tänk dig en konsertlokal full av människor som fått panik. De springer och krockar med varandra och byter riktning endast när de stöter på hinder. Varje sekund krockar alltså en massa människor med varandra och några trycks ut mot väggarna. Den totala kraften är alltså avhängigt antalet personer i lokalen, och du kan mäta den genom att räkna kollisionerna mot väggen.
Plötsligt lossnar en dörr och folk börjar spilla ut genom öppningen. Antalet personer inne i lokalen minskar alltså gradvis med antalet personer som spiller ut på torget.
Snabb som du är sätter du upp en tillfällig barriär för öppningen. Det är bara osb-skivor, och de bångnar för varje kollision, men det verkar hålla.
Ingen mystisk kraft verkar för att suga ut människor. Det är helt enkelt deras egen energi som skapar trycket.

Kanske en keff liknelse, men det är lördag och jag har ett par glas vin under västen.
Jag är inte ute efter liknelser, metaforer eller annat. Du gjorde ett påstående som du inte kan backa upp.
Skål!
Citera
2021-10-16, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Vänligen bevisa detta.
Absolut. Som människa född av kvinna, skapad av Gud, tar jag mig rätten att ifrågasätta vad som helst. Jag ifrågasätter påståendet att en rymddräkt kan lagas med en bit tejp. Detta påståendet har gjorts helt utan bevis. Det har anförts cykelslangar, ballonger, colaburkar, dammsugare men själva rymddräkent och tejpen har uteblivit.

Vänligen bevisa att du inte skriver i tråden för att du är irriterad på mig och vill att jag ska hålla käften!
Citera
2021-10-16, 21:48
Medlem
[quote=matteusnorge|77614724]Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
1. Kan du bevisa att vakuum i rymden skulle suga ut atmosfären om jorden var rund?
Nej.
Citat:
2. Kan du bevisa att solen försvinner bakom horisonten på grund av perspektiv?
Nej.
Citera
2021-10-16, 21:51
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Bevis räcker. Spelar inge roll vad det är. Är du doktor i fysik och begriper inte det?
Du godtar ju inte bevisen du serveras. Så vad menar DU med godtagbara bevis? Det kan ingen annan än du själv besvara. (Eller möjligen din psykdoktor.)
Citera
2021-10-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Likaså har den som förnekar fakta bevisbörda på sig att förklara varför det inte är på det viset. Ditt "vet inte" är ganska tjatigt och du beter dig som ett barn i koltåldern. Du vägrar att inse att jorden är en glob, men varför? Svaret "den ser platt ut" är inget svar då jorden är stooor, lokalt ter den sig platt, men observationer och kunskap ger att jorden är en glob.
Jag påstår inte att jorden är platt och bryr mig inte heller. Jag har således ingen bevisbörda då jag inget påstår. Du påstår däremot här ovan att jorden är en sfär, din bevisbörda. Du vill dock av förklarliga själ inte medge bevisbördan.
Citera
2021-10-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du godtar ju inte bevisen du serveras. Så vad menar DU med godtagbara bevis? Det kan ingen annan än du själv besvara. (Eller möjligen din psykdoktor.)
Som jag har sagt, bevis räcker. Varför måste bevisen vara av särskilt medium? Man använder väl det medium som påståendet består av, tex en rymddräkt, tejp och vakuum. Varför använda dammsugare, colaburk, ballonger, cykelslang när det går att använda rymddräkt tex för ett påstående om just rymddräkter?

Vad säger doktorns doktor om det?
Citera
2021-10-16, 22:06
Medlem
Citat:
Absolut. Som människa född av kvinna, skapad av Gud, tar jag mig rätten att ifrågasätta vad som helst. Jag ifrågasätter påståendet att en rymddräkt kan lagas med en bit tejp. Detta påståendet har gjorts helt utan bevis. Det har anförts cykelslangar, ballonger, colaburkar, dammsugare men själva rymddräkent och tejpen har uteblivit.

Vänligen bevisa att du inte skriver i tråden för att du är irriterad på mig och vill att jag ska hålla käften!

Fast jag bad om bevis, inte en känslomässig ordsallad. Hur verifierar du personligen att

Citat:
Ett vanligt fel vi vanliga dödliga gör är att tro att vi är sämre, vi har all rätt i världen att begära bevis för påståenden.
Citera
2021-10-16, 22:14
Medlem
[quote=boldogg|77614900]
Citat:
Ok.

Nej.

Nej.
Tack. Jag är inte förvånad över att du inte kan bevisa någon av delarna, även om det är viktiga påståenden från dem som tror att jorden är platt. Jag är inte förvånad över att du kräver bevis från oss utan att kunna bevisa något själv och inte ens vill svara på frågor. Så här beter du dig hela tiden.

Jag har förklarat att den enda anledningen till att inte reparera ett hål i en rymddräkt med tejp är om det finns ett tryck utanför, och det gör det inte. Vad svarar du med? Ja, visa hur du gör!!!

När jag sedan frågar om du tycker att vakuum i rummet ska suga ut atmosfären svarar du att du inte vet.

Du måste nödvändigtvis tro just det. Annars skulle du inte tvivla på det med rymddräkten och tejpen, men som vanligt vågar du inte svara ärligt utan springa iväg med svansen mellan benen.

Du har en diskussionsteknik som en femåring.
Citera
2021-10-16, 22:23
Medlem
Citat:
Tack. Jag är inte förvånad över att du inte kan bevisa någon av delarna, även om det är viktiga påståenden från dem som tror att jorden är platt. Jag är inte förvånad över att du kräver bevis från oss utan att kunna bevisa något själv och inte ens vill svara på frågor. Så här beter du dig hela tiden.

Jag har förklarat att den enda anledningen till att inte reparera ett hål i en rymddräkt med tejp är om det finns ett tryck utanför, och det gör det inte. Vad svarar du med? Ja, visa hur du gör!!!

När jag sedan frågar om du tycker att vakuum i rummet ska suga ut atmosfären svarar du att du inte vet.

Du måste nödvändigtvis tro just det. Annars skulle du inte tvivla på det med rymddräkten och tejpen, men som vanligt vågar du inte svara ärligt utan springa iväg med svansen mellan benen.

Du har en diskussionsteknik som en femåring.
Du begriper inte det väsentliga. Påståendet är ditt, jag behöver inte motbevisa ditt påstående.

Att påstå att en rymddräkt kan lagas med tejp för användning i rymden, därför att dammsugare...nä tyvärr det går inte för sig.

Nu försvara du detta därför ett sådant påstående faktiskt gjorts av någon från NASA, det är såklart helt befängt men det visar att du har en religiös tro på den runda jorden och dess präster.
Citera
2021-10-16, 22:26
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Så tråden handlar om huruvida jorden är platt eller ej, och en sidodiskussion i detta var om ett påstående om en rymddräkt kunde lagas med en bit tejp. Jag ifrågasatte det och har fått som svar dammsugare, ballonger, cykelslangar och colaburkar. Det är naturligtvis inte godtagbart vilket alla kan se men det är ju inte där skon klämmer eller hur! Utan du och andra irriterar er fruktansvärt mycket på mig personligen och därför blir ni fler och fler vad timmarna lider som försöker att få mig att hålla käften.

Men förstår du inte liknelserna? Att laga en cykelslang och en rymddräkt. Vart haltar det?

En cykelslang har 2 bars tryck och utanför är det 1 bars tryck vid vattenytan Skillnad alltså en bar.
Du kan lugnt laga ett cykeldäck provisoriskt med en tejpbit. Ja jag har gjort det själv.

En rymddräkt har 0,68 bars tryck och utanför är det 0bars tryck, Skillnaden är då 0,68 bars tryck. Alltså mindre än i fallet med cykelslangen.

Varför kan man laga en cykelslang med tejp, men inte en rymddräkt? Svara på den frågan..
Citera
2021-10-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Men förstår du inte liknelserna? Att laga en cykelslang och en rymddräkt. Vart haltar det?

En cykelslang har 2 bars tryck och utanför är det 1 bars tryck vid vattenytan Skillnad alltså en bar.
Du kan lugnt laga ett cykeldäck provisoriskt med en tejpbit. Ja jag har gjort det själv.

En rymddräkt har 0,68 bars tryck och utanför är det 0bars tryck, Skillnaden är då 0,68 bars tryck. Alltså mindre än i fallet med cykelslangen.

Varför kan man laga en cykelslang med tejp, men inte en rymddräkt? Svara på den frågan..
Jag vet inte om man kan laga en rymddräkt med tejp, jag efterfrågar bevis för påståendet.
Citera
2021-10-16, 22:40
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att jorden är platt och bryr mig inte heller. Jag har således ingen bevisbörda då jag inget påstår. Du påstår däremot här ovan att jorden är en sfär, din bevisbörda. Du vill dock av förklarliga själ inte medge bevisbördan.
Svårt med läsförståelsen som vanligt. All känd fakta säger att jorden är rund. Du säger emot, bevisa varför du är emot detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in