Citat:
Tolvårig judisk flicka påhoppad när svallvågor från Israel och Palestina når Malmö
https://www.dn.se/sverige/tolvarig-judisk-flicka-pahoppad-nar-svallvagor-fran-israel-och-palestina-nar-malmo/
https://www.dn.se/sverige/tolvarig-judisk-flicka-pahoppad-nar-svallvagor-fran-israel-och-palestina-nar-malmo/
Rebecka går i femte klass på en Malmöskola. En vanlig Malmötjej i jeans och gympaskor, som trivts bra i skolan och som har fina kompisar. Rebecka har haft judiska symboler i skolan förr. Lärarna har uppmuntrat henne och hon har själv velat det, känt sig trygg i sin identitet.
/---/
I tisdags i förra veckan hade någon klottrat ”Fuck Israel” och ”Free Palestine” med stora bokstäver vid hennes krok i kapprummet.
– Alla såg. Det gick inte att missa.
/---/
Föräldrarna är omskakade. Först i måndags förstod de hur deras dotter har haft det under våren. För Yarin och Ester blev det en chock – fast ändå inte.
– Vi är också judar uppvuxna i Malmö. Vi vet hur det kan vara. När jag gick på gymnasiet här och hade en Davidsstjärna runt halsen sa folk hemska saker till mig, och det händer fortfarande. Men det är en annan sak när det händer ens barn, säger Ester.
Yarin och Ester (fingerade namn) uttalade sig i DN i maj. Nu gör de det på nytt. De yppar hur de inom kort kommer att byta Malmö mot Israel, samt om hur judiskt liv undan för undan blir omöjligt i staden, och även på andra håll i Swedistan.
Judehatet gör att de flyr från Malmö – flyttar till Israel
https://www.dn.se/sverige/judehatet-gor-att-de-flyr-fran-malmo-flyttar-till-israel/
På onsdag hålls Malmöforum mot antisemitism, med internationella politiker på hög nivå. Samtidigt planerar ännu en judisk Malmöfamilj att lämna staden.
Yarin och Ester är uppvuxna i Malmö och har mött judehat sedan skoltiden. Att se även dottern Rebecka utsättas blev droppen.
/---/
Nästa sommar ska hon flytta från sin hemstad. Familjen börjar ett nytt liv i den israeliska staden Ra'anana, strax norr om Tel Aviv.
Den utlösande faktorn: Antisemitiska trakasserier som Rebecka utsätts för i skolan – och som inte upphör, trots att skolan till Diskrimineringsombudsmannen (DO) skriver att ”kränkande behandling har förekommit, skäliga åtgärder har vidtagits”.
/---/
Ester minns påhoppen hon själv fick på högstadiet och gymnasiet i Malmö kring millennieskiftet, för att hon bar en davidsstjärna runt halsen. Hennes man blev kallad ”judejävel” på sin Malmöskola.
– Jag vill inte att Rebecka ska gå igenom all skit som jag och Yarin fick möta. Det kommer bli värre när hon kommer upp i högstadiet och gymnasiet, säger Ester.
/---/
Att flera Malmöskolor är otrygga för judiska barn visar Malmö stads rapport om antisemitism i stadens skolor. Elever vittnar om att de ställs till svars för Israels agerande, och om öppet hat. ”Jag ska bränna dig på bål, din jävla judejävel”, fick en elev i femte klass höra från en skolkamrat.
En högstadielärare berättar i rapporten om ”hakkors och Hitlervurm”:
”Det var arabiska elever som hade en vurm för Hitler, och jag drar slutsatsen att det kommer från judehatet. De hade väl nyligen lärt sig om Förintelsen och fick det till att Hitler var på deras sida på något sätt. Att han var bra på något sätt eftersom han hade dödat så många judar.”
Rebeckas pappa Yarin säger att det finns två sorters hot.
– Det finns den gamla klassiska antisemitismen, med nazister och liknande. Och så finns den som kommit från Mellanöstern. Det är den som är vårt stora problem nu.
/---/
På 1970-talet hade Malmös judiska församling 2 000 medlemmar. Vid millennieskiftet var de runt 1 000. I dag har medlemsantalet sjunkit till 520.
Många av Malmös judar är inte med i församlingen, vilket gör medlemsraset till ett trubbigt mått på judisk närvaro. Men minskningen visar att det judiska livet i Malmö har försvagats.
Ester och Yarin märker hur det glesnar i synagogans bänkrader. Att flytta från Malmö är ett stående samtalsämne.
– De flesta i synagogan säger samma sak: Det finns ingen framtid för oss här. Det är fruktansvärt tråkigt, men så är det, säger Yarin.
Senast redigerad av Ördög 2021-10-09 kl. 14:35.
Senast redigerad av Ördög 2021-10-09 kl. 14:35.