Citat:
Ursprungligen postat av
rip-anonymity
Har nyligen kommit in på diverse ämnen som handlar om Stoicism. Har svårt att förstå vad som är drivkraften bakom denna filosofi eller varför den skulle göra människors liv bättre. Utav vad jag har förstått av Stoicism så ska man reagera mot omvärlden med eftertanke och rationalitet, och inte låta kroppen styra hur man tänker och resonerar kring saker. Att ta kontroll över sitt sinne dvs och inte låta känslor styra. Har ju även sett vissa situationer då Stoicistiska attribut skulle vara gynnsamma, t.ex i krig om man har blivit tillfångatagen av en fiende men ändå agerar känslokallt över sin situation och inte släpper på sina principer över hur man kom att hamna i situationen från början.
Vad jag förstått så handlar Stoicism om att kommer någon och spottar på en på gatan så ska man inte ge vika för dom första impulserna som dyker upp t.ex ilska. Hur kan man inte agera utifrån sina första impulser i en sån situation?
Är Stoicism en Neo-intellektuell sörja eller finns det något i det? Jag förstår mig iallafall inte alls på det. Är jag möjligtvis för nihilistisk att bry mig om att väga allting på moralisk våg?
Om man skulle t.ex jämföra stoicism, cynicism och skepticism som livshållningar, så skulle stoikern vid att bli kallad idiot koncentrera sig på att behålla lugnet, cynikern skulle förakta den som kallade honom idiot, medan skeptikern skulle försöka ta reda på vad som var meningen med alltihop. Inga av dessa tre skulle koncentrera sig på att njuta av tillställningen, och detta var Nietzsches huvudkritik mot dem.