2021-10-15, 21:47
Medlem
Niggwards avatar
https://www.expressen.se/nyheter/mordaren-hellre-somalia-an-att-utvisas-till-sverige/

” Han pekas ut som en av fyra ledare i det ökända gänget Dödspatrullen.
I fjol dömdes Mohamed Ali, 23, till livstids fängelse i Danmark och utvisning för ett uppmärksammat dubbelmord i Köpenhamn.
Då hånskrattade han åt domen – nu vill han slippa utvisas till Sverige på grund av ”en hotbild mot honom”.
Han har också sagt upp sitt medborgarskap i Sverige för att slippa och säger sig hellre vilja skickas till Somalia.”

Let’s make it happen. Ifall han har sagt upp sitt medborgarskap så kanske hans önskan går igenom?

Danskarna har ju dubbla straff för gängkrimnella och han fick livstid. Hur blir domen i Sverige? Samma som tiden i danska eller kommer han ut tidigare nu på svensk mark? Har han annat medborgarskap? Han är väl född i Sverige?

Diskutera
Citera
2021-10-15, 22:58
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Får man välja vart man blir utvisad?
Senast redigerad av arnand-fejsplantis 2021-10-15 kl. 23:01.
Citera
2021-10-16, 01:47
Medlem
Har zoomaliern verkligen sagt upp sitt svenska medborgarskap?

Tillåt mig tvivla!
Citera
2021-10-16, 01:56
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Hoppas Mohamed Ali är en trendsetter.

Big up till Mohamed Ali om det stämmer att han sagt upp sitt svenska medborgarskap.
Hela Oooooorten borde följa hans exempel och återvandra. Win-win.
Citera
2021-10-16, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnand-fejsplantis

På sätt och vis, utvisningen är ju bara att man inte längre är välkommen i det land man blivit utvisad från var du sedan tar vägen bryr de sig inte. Man är fri att åka till vilket land som helst under förutsättning att man är välkommen i landet i fråga.

Däremot så kommer ju landet som utvisar dig skicka dig till det land där du är medborgare eftersom det är det enda land som åtagit sig att ta emot vederbörande. Vill du till ett annat land så är det ju bara till att åka dit med vändande flyg (på egen bekostnad).
Citera
2021-10-16, 07:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Har han verkligen sagt upp sitt medborgarskap i Sverige? Låter fruktansvärt dumt.
Citera
2021-10-16, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnand-fejsplantis

Nja. Om du är nordisk medborgare så kunde man ansöka om var man skulle sitta av sitt straff.

Till ex Du begick brottet i Danmark, arbetade i Norge och bodde Norge men är finsk och svensk medborgare så kunde du i princip ansöka att få sitta i någon i de fyra länderna. Nu vet jag inte exakt vad som gäller då EUs regelverk finns.

EU har börjat fått i gång överlämningarna bättre och hur exakt regelverket ser ut vet jag inte. Här kommer man troligen utvisa honom till Sverige för sitta av straffet. Du brukar fungera ganska bra mellan de nordiska länderna
Citera
2021-10-16, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Har han verkligen sagt upp sitt medborgarskap i Sverige? Låter fruktansvärt dumt.

Det kan ju vara som han säger att hotbilden är hög i mot honom. Dessutom tror han kanske om han skulle få tjäna av straffet i Somalia att han kan muta sig ut. Sen kan han bråka bara för jävlas. Livstidare har inte så mycket att göra. Det är tråkigt i fängelse. Även om man skriver häftiga brev.
Citera
2021-10-16, 09:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det kan ju vara som han säger att hotbilden är hög i mot honom. Dessutom tror han kanske om han skulle få tjäna av straffet i Somalia att han kan muta sig ut. Sen kan han bråka bara för jävlas. Livstidare har inte så mycket att göra. Det är tråkigt i fängelse. Även om man skriver häftiga brev.

Men sen då? Han kommer aldrig kunna bli svensk medborgare igen.
Citera
2021-10-16, 09:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja. Om du är nordisk medborgare så kunde man ansöka om var man skulle sitta av sitt straff.

Till ex Du begick brottet i Danmark, arbetade i Norge och bodde Norge men är finsk och svensk medborgare så kunde du i princip ansöka att få sitta i någon i de fyra länderna. Nu vet jag inte exakt vad som gäller då EUs regelverk finns.

EU har börjat fått i gång överlämningarna bättre och hur exakt regelverket ser ut vet jag inte. Här kommer man troligen utvisa honom till Sverige för sitta av straffet. Du brukar fungera ganska bra mellan de nordiska länderna

Så vem beslutat om vart han ska sitta någonstans? Om jag minns rätt så är Danmarks livstidsstraff betydligt kortare än Sveriges.
Citera
2021-10-16, 09:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
https://www.expressen.se/nyheter/mordaren-hellre-somalia-an-att-utvisas-till-sverige/

” Han pekas ut som en av fyra ledare i det ökända gänget Dödspatrullen.
I fjol dömdes Mohamed Ali, 23, till livstids fängelse i Danmark och utvisning för ett uppmärksammat dubbelmord i Köpenhamn.
Då hånskrattade han åt domen – nu vill han slippa utvisas till Sverige på grund av ”en hotbild mot honom”.
Han har också sagt upp sitt medborgarskap i Sverige för att slippa och säger sig hellre vilja skickas till Somalia.”

Let’s make it happen. Ifall han har sagt upp sitt medborgarskap så kanske hans önskan går igenom?

Danskarna har ju dubbla straff för gängkrimnella och han fick livstid. Hur blir domen i Sverige? Samma som tiden i danska eller kommer han ut tidigare nu på svensk mark? Har han annat medborgarskap? Han är väl född i Sverige?

Diskutera

Livstid i Sverige tror jag är längre än livstid i Danmark.
Citera
2021-10-16, 09:48
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Livstid i Sverige tror jag är längre än livstid i Danmark.

Du har rätt efter lite sökning. Så det är väl positivt. Men ifall han är dömd i Danmark lär man gå efter deras skulle jag tro, eller går det över till ”svensk” livstid då?

I Sverige hade han nog aldrig fått livstid från första början ifall dådet var gjord på svensk mark.

Livstid borde vara regel för varje skjutning som kräver ett dödsoffer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in