2021-10-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja gravitationen är borträknad i plattmodellen såklart..
Du gör ju nån blandning av olika synsätt på hur det funkar. Så det är inte konstigt det blir kortslutning för dig.

Anledningen till att ingen vill vara här och filosofera om jorden är ju för att ni är här och tvingar tillbaks diskussionen till en rund jord. Ingen vill filosofera om en rund jord.
Du svarade inte på mitt inlägg om hur detta kan te sig
https://youtu.be/StgC3dpC7lo
Citera
2021-10-14, 00:53
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Där kom den också. Jag kommer inte att försöka lära dig om användning av hammare och sågar, även om jag säkert vet mer om snickeri än du gör om fotografering.

Detta har nog förklarats gång på gång här i tråden, men det är inte Jeranism eller Rob Skiba eller andra ligister på YT som har förklarat, och då är det förstås en lögn.

Jag försöker fortfarande. Det är så mycket ljus från solen att man inte ser solkanten förrän den nästan försvinner. När den är precis ovanför horisonten ser det ut som att en del av den ligger bakom horisonten. När du zoomar in tar kameran in mycket mer ljus, och då måste det kompenseras. Detta görs antingen genom att minska slutartiden eller genom att minska bländaren. Om du använder kameran automatiskt sker detta av seg själv. Det betyder att bilden blir mycket mörkare, och då försvinner solens strålar, och bara solskivan är synlig. Då ser det naturligtvis ut til att solen är högre över horisonten.

TILL ATT DET SLICKAR HELT! Varför kan du inte zooma in det då? Det är begränsat hur långt vi kan se? Men solen är lika stor hela tiden! Hur kan den vara så mycket längre bort från en sekund till nästa att vi inte kan se det? Och hur långt bort är det? Jag kan inte se öar som är mycket närmare, men bakom horisonten, och de kan jag inte zooma in om jag har ett aldrig så starkt teleobjektiv, för det har jag, även om du hävdar att jag ljuger.

Hur som helst måste solen vara mycket längre bort. Ja, faktiskt står den ovanför Mexiko när den går ner i Oslo på sommaren. Jag kan se det, men inte öar som ligger 60 km bort.

Tror du automatiskt allt FE -eliten säger till dig?

Nej jag har bara sett ett klipp där en sol zoomas tillbaks upp på himlen långt ovan horisonten den var mer än halvvägs under..

Du har säkert rätt angående fotografi. Inte så kunnig där nej..
Citera
2021-10-14, 01:00
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kortslutning för mig? Är du säker? Först ska den fysiken vara exakt likadan, sen ska gravitationen tas bort?

Vad är poängen med den här filosofiska diskussionen? Ska vi filosofera kring hur det skulle vara om jorden var platt och oändligt stor? Försöka lösa vad som finns i stället för gravitation som gör att vi kan stå kvar på marken? Förklara den åt olika håll roterande himlen på annat sätt än att folk finns på varsin sida av ett klot?

Jag skrev ju förutom att den böjer sig, menat, gravitation.

Ja du försöker blanda två olika modeller och kräver förklaringar av mig hur din modell inte funkar i den jag pratar om.

Ja vad är det för idé att filosofera när man kan lyssna på auktoriteter som tjänar massa pengar på att du lyssnar..
Det är kul ni klagar på Weiss som tjänar 3 dollar per köp av sin app men NASA och 50 miljoner per dag är inget motiv till nåt.

Men skitsamma. Vi lär ses om nå månader igen om jag har tid. Ha det så kul.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-14 kl. 01:03.
Citera
2021-10-14, 01:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är kul ni klagar på Weiss som tjänar 3 dollar per köp av sin app men NASA och 50 miljoner per dag är inget motiv till nåt.
Det är inte NASA som som berättat för mig om jordens form. Och jordens form kände vi till långt innan NASA ens var påkommet.

Dessutom stämmer alla mina iakttagelser med det jag lärt mig, samtidigt som det falsifierar en platt jord.
Citera
2021-10-14, 10:54
Medlem
Citat:
Nej jag har bara sett ett klipp där en sol zoomas tillbaks upp på himlen långt ovan horisonten den var mer än halvvägs under..

Du har säkert rätt angående fotografi. Inte så kunnig där nej..
Bra du erkänner det. Nu gör du vad alla FE:er gör, försvinner utan att ha tagit ställning till de stora bevisen som jag har presenterat, och det är tyvärr vad FE:er gör. Det är helt utan undantag. Du pratar mycket om vattenpass och gravitation, men har du någonsin tänkt på att när solen går ner i norden är den direkt ovanför huvudet på de i Mexiko? Och ni pratar om en liten sol som kretsar över en platt jord. Liten sol som vi ser när den står över Mexiko ?? Det är 7000 km bort.

Detta är inte teori eller fysik. Vi ser det med våra egna ögon. Om du är en riktig FE kommer du tillbaka om några veckor eller månader och pratar vidare om detaljer och hur dumma vi är som följer myndigheterna. Och som alla andra försvinner du med svansen mellan benen när vi tar upp de stora sakerna som vi själva kan observera, och som inte kan förklaras på en platt jord.

Trevlig semester.
Citera
2021-10-14, 17:58
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Det finns ingen barriär som hindrar vakuumet att suga ut atmosfären.

Det där är faktist en vanlig missuppfattning som jag kan hjälpa till att reda ut. Vakuum suger inte, det är gaserna som trycker. Om du får ett litet hål i en rymddräkt räcker det sålunda med en tejpbit stark nog att motverka trycket inne i dräkten (som försöker ta sig ut).
Citera
2021-10-14, 19:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag tror människor kommer dit dom är väldigt lättlurade som vuxna.

Ok. Ja men har du rymden som vanligt och det flyter runt en platt plane där?
Detta ska väl ändå vara en rolig filosofisk tråd.
Tänk om det är jorden som är oändlig. Pöl med kontinenter och sol, måne. Is. Mer pölar med kontinenter, sol och måne..

Den grundläggande fysiken funkar exakt likadan på en platt jord. Med skillnad att den inte böjer sig i stor skala..

När jag har rest till Los Angeles, Kalifornien, 12 timmar, så går planet över norra halvklotet och ner "på andra sidan".
Om jorden vore platt så borde väl planet flyga i ett "rakt spår".
Man ser också att solens upp eller nedgång ser annorlunda ut än när man står på marken.
Citera
2021-10-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det där är faktist en vanlig missuppfattning som jag kan hjälpa till att reda ut. Vakuum suger inte, det är gaserna som trycker. Om du får ett litet hål i en rymddräkt räcker det sålunda med en tejpbit stark nog att motverka trycket inne i dräkten (som försöker ta sig ut).
Kan du vänligen förse tråden med bevis för detta påstående?
Citera
2021-10-14, 23:14
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Kan du vänligen förse tråden med bevis för detta påstående?

Sett en cola burk? Skaka om den. Trycket i den är nu dubbla lufttrycket, dvs samma tryckdifferential som mellan vakuum och insidan av rymdskepp. Där har du bevis. Om du någonsin fått hålla i en cola burk dvs.
Citera
2021-10-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Sett en cola burk? Skaka om den. Trycket i den är nu dubbla lufttrycket, dvs samma tryckdifferential som mellan vakuum och insidan av rymdskepp. Där har du bevis. Om du någonsin fått hålla i en cola burk dvs.
Vänligen producera bevis för att en rymddräkt kan repareras med tejp om ett hål uppstår i vakuum, eller rymden som det även kallas.
Citera
2021-10-15, 16:35
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vänligen producera bevis för att en rymddräkt kan repareras med tejp om ett hål uppstår i vakuum, eller rymden som det även kallas.

Men Buldogg, även du klarar av att ta en ballong, göra ett liten hål på balkongen, sätta en tape på hålet och sedan blåsa upp den…

Så varför låtsas du att detta inte skulle gå?
Citera
2021-10-15, 16:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vad tänker du tryckskillnaden är mellan trycket i en rymddräkt och noll tryck?

Ledtråd: trycket i en rymddräkt är 0,68 atm, alltså tom betydligt lägre än 1 atm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in