2021-10-13, 12:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja det gjorde jag eftersom taket inte snurrar.
Men visst det var inte det bästa exemplet och har inte tänkt på det speciellt mycket.

Varför försökte du dig på det exemplet från början då? Du trodde ju uppenbarligen det skulle styrka din idé om en platt jord.

Citat:
Men saker i taket avgör inte golvets form.

Precis!!! Äntligen. det är inget tak, och inget golv. Det är en boll i ett universum. De som befinner på en sidan bollen ser en delvis en annan del av rymden, och de ser den 'uppochned'.
Citera
2021-10-13, 12:38
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men vart tror du att du kommer om du ska köra med 'barnpropagandan'?

Det jag kritiserar? Det är ju olika beroende på vem som skriver. Ibland är det en oändligt stor platt skiva där solen är personlig och mer av elektriska urladdningar i luften. Ibland är det en skiva med en isring runt som bevakas av miljontals soldater. Ibland finns det en kupol ibland inte. Vissa kan tänka sig att jorden är linsformad.

Gemensamt är att det saknas en karta över den platta jorden och i övrigt extremt låg förståelse för grundläggande fysik.

Jag tror människor kommer dit dom är väldigt lättlurade som vuxna.

Ok. Ja men har du rymden som vanligt och det flyter runt en platt plane där?
Detta ska väl ändå vara en rolig filosofisk tråd.
Tänk om det är jorden som är oändlig. Pöl med kontinenter och sol, måne. Is. Mer pölar med kontinenter, sol och måne..

Den grundläggande fysiken funkar exakt likadan på en platt jord. Med skillnad att den inte böjer sig i stor skala..
Citera
2021-10-13, 12:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Den grundläggande fysiken funkar exakt likadan på en platt jord. Med skillnad att den inte böjer sig i stor skala..
Absolut inte. Jorden kan inte vara platt med de naturlagar vi har. Så det kör ihop sig totalt för dig.
Citera
2021-10-13, 12:51
Medlem
Citat:
Den grundläggande fysiken funkar exakt likadan på en platt jord. ...

Men snälla nån... du måste bestämma dig för vad du egentligen står för. Hittills har du förkastat i princip allt inom fysiken. Inte ens rörelselagarna passar in i din värld.

Citat:
Ja jag tror att Newtons rörelselagar är fel.

Citat:
Jag säger att världen är uppbyggd på vågräta och lodräta riktningar som balanserar allt.

Citat:
Hur densitet har koll på riktningar spelar ingen roll. Huvudsaken är att vi vet att densitet har koll på riktningar..

Citat:
Upp är upp och ner är ner
Det som åker upp måste komma ner..

Citat:
Att skicka saker upp i omloppsbana måste vara det mest idiotiska man kan tro på.
Citera
2021-10-13, 12:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Tänk om det är jorden som är oändlig. Pöl med kontinenter och sol, måne. Is. Mer pölar med kontinenter, sol och måne..

’Rolig filosofisk tråd’, tyvärr är den mindre spännande än tillochmed ideer nerrökta haschare kan komma med. Dina idéer är på den där barnniviån du lade dig med äpplet i huvudet.

Naturlagarna och de fenomen vi ser kan inte fungera på en platt jord.

Naturlagen gravitation t ex. Om jorden på nåt märkligt sätt blivit platt, hade ändå gravitation dragit mot masscentrum. Det skulle betyda att endast de nära mitten på plattan skulle ha en nedåtriktad gravitation. Ju längre bort från mitten sen, desto snedare skulle gravitationen dra.
Citera
2021-10-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men snälla nån... du måste bestämma dig för vad du egentligen står för. Hittills har du förkastat i princip allt inom fysiken. Inte ens rörelselagarna passar in i din värld.

Ja precis, de duger inte. För simpla förklaringar på bakomliggande mekanismer i universum..
Citera
2021-10-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
’Rolig filosofisk tråd’, tyvärr är den mindre spännande än tillochmed ideer nerrökta haschare kan komma med. Dina idéer är på den där barnniviån du lade dig med äpplet i huvudet.

Naturlagarna och de fenomen vi ser kan inte fungera på en platt jord.

Naturlagen gravitation t ex. Om jorden på nåt märkligt sätt blivit platt, hade ändå gravitation dragit mot masscentrum. Det skulle betyda att endast de nära mitten på plattan skulle ha en nedåtriktad gravitation. Ju längre bort från mitten sen, desto snedare skulle gravitationen dra.

Ja gravitationen är borträknad i plattmodellen såklart..
Du gör ju nån blandning av olika synsätt på hur det funkar. Så det är inte konstigt det blir kortslutning för dig.

Anledningen till att ingen vill vara här och filosofera om jorden är ju för att ni är här och tvingar tillbaks diskussionen till en rund jord. Ingen vill filosofera om en rund jord.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-13 kl. 13:12.
Citera
2021-10-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och den ena modellen är att vi har gravitation, den andra att den inte finns Har jag då förstått dig korrekt?

Jag har en modell. Den korrekta.

Ja precis, ena har inte gravitation. Lika lite som att en fjäder besitter anti-gravitationsteknik..
Men den rådande du tror på har gravitation.
Den tredje lämnar vi till en annan tråd.

Ok. Du kan inte ens underhålla en annorlunda modell?
Citera
2021-10-13, 13:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ok. Du kan inte ens underhålla en annorlunda modell?
Jordens form och hur allt fungerar gör det bara dumt att fundera på alternativ.
Citera
2021-10-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ja precis, de duger inte. För simpla förklaringar på bakomliggande mekanismer i universum..

Citat:

Den grundläggande fysiken funkar exakt likadan på en platt jord. ...

Nu har du allt virrat till det. Fysiken, inklusive gravitation och rörelselagarna, fungerar likadant men den duger inte?

Inom fysiken är densitet en skalär, kraft är produkten massa*acceleration, nedåtkraften är proportionell mot massan och gravitation är bevisad.

Du hävdar att detta inte stämmer. Alltså förkastar du grundläggande fysik.
Citera
2021-10-13, 13:52
Medlem
Citat:
Du kan till och med zooma tillbaka en sol som precis är på väg att försvinna..

Du har aldrig testat eller har för dålig utrustning helt enkelt.

Behåll lugnet nu och testa igen. Fixa skärpan?😉
Där kom den också. Jag kommer inte att försöka lära dig om användning av hammare och sågar, även om jag säkert vet mer om snickeri än du gör om fotografering.

Detta har nog förklarats gång på gång här i tråden, men det är inte Jeranism eller Rob Skiba eller andra ligister på YT som har förklarat, och då är det förstås en lögn.

Jag försöker fortfarande. Det är så mycket ljus från solen att man inte ser solkanten förrän den nästan försvinner. När den är precis ovanför horisonten ser det ut som att en del av den ligger bakom horisonten. När du zoomar in tar kameran in mycket mer ljus, och då måste det kompenseras. Detta görs antingen genom att minska slutartiden eller genom att minska bländaren. Om du använder kameran automatiskt sker detta av seg själv. Det betyder att bilden blir mycket mörkare, och då försvinner solens strålar, och bara solskivan är synlig. Då ser det naturligtvis ut til att solen är högre över horisonten.

TILL ATT DET SLICKAR HELT! Varför kan du inte zooma in det då? Det är begränsat hur långt vi kan se? Men solen är lika stor hela tiden! Hur kan den vara så mycket längre bort från en sekund till nästa att vi inte kan se det? Och hur långt bort är det? Jag kan inte se öar som är mycket närmare, men bakom horisonten, och de kan jag inte zooma in om jag har ett aldrig så starkt teleobjektiv, för det har jag, även om du hävdar att jag ljuger.

Hur som helst måste solen vara mycket längre bort. Ja, faktiskt står den ovanför Mexiko när den går ner i Oslo på sommaren. Jag kan se det, men inte öar som ligger 60 km bort.

Tror du automatiskt allt FE -eliten säger till dig?
Citera
2021-10-13, 13:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Citat:
Ja gravitationen är borträknad i plattmodellen såklart..
Du gör ju nån blandning av olika synsätt på hur det funkar. Så det är inte konstigt det blir kortslutning för dig.

Anledningen till att ingen vill vara här och filosofera om jorden är ju för att ni är här och tvingar tillbaks diskussionen till en rund jord. Ingen vill filosofera om en rund jord.

Kortslutning för mig? Är du säker? Först ska den fysiken vara exakt likadan, sen ska gravitationen tas bort?

Vad är poängen med den här filosofiska diskussionen? Ska vi filosofera kring hur det skulle vara om jorden var platt och oändligt stor? Försöka lösa vad som finns i stället för gravitation som gör att vi kan stå kvar på marken? Förklara den åt olika håll roterande himlen på annat sätt än att folk finns på varsin sida av ett klot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in