Citat:
Ursprungligen postat av
PrivatPiratPrimat
Du kan till och med zooma tillbaka en sol som precis är på väg att försvinna..
Du har aldrig testat eller har för dålig utrustning helt enkelt.
Behåll lugnet nu och testa igen. Fixa skärpan?😉
Där kom den också. Jag kommer inte att försöka lära dig om användning av hammare och sågar, även om jag säkert vet mer om snickeri än du gör om fotografering.
Detta har nog förklarats gång på gång här i tråden, men det är inte Jeranism eller Rob Skiba eller andra ligister på YT som har förklarat, och då är det förstås en lögn.
Jag försöker fortfarande. Det är så mycket ljus från solen att man inte ser solkanten förrän den nästan försvinner. När den är precis ovanför horisonten ser det ut som att en del av den ligger bakom horisonten. När du zoomar in tar kameran in mycket mer ljus, och då måste det kompenseras. Detta görs antingen genom att minska slutartiden eller genom att minska bländaren. Om du använder kameran automatiskt sker detta av seg själv. Det betyder att bilden blir mycket mörkare, och då försvinner solens strålar, och bara solskivan är synlig. Då ser det naturligtvis ut til att solen är högre över horisonten.
TILL ATT DET SLICKAR HELT! Varför kan du inte zooma in det då? Det är begränsat hur långt vi kan se? Men solen är lika stor hela tiden! Hur kan den vara så mycket längre bort från en sekund till nästa att vi inte kan se det? Och hur långt bort är det? Jag kan inte se öar som är mycket närmare, men bakom horisonten, och de kan jag inte zooma in om jag har ett aldrig så starkt teleobjektiv, för det har jag, även om du hävdar att jag ljuger.
Hur som helst måste solen vara mycket längre bort. Ja, faktiskt står den ovanför Mexiko när den går ner i Oslo på sommaren. Jag kan se det, men inte öar som ligger 60 km bort.
Tror du automatiskt allt FE -eliten säger till dig?