2021-10-15, 11:08
Medlem
TheRotters avatar
Angående YN:s uppgifter om att att den springande mannen försökte stoppa ner någonting i en väska. Om det är är SE så är det ju föga troligt att det är revolvern han försöker stoppa ner. Den får väl knappast plats? Men ändå är det vad som ständigt antyds. Det mest troliga är väl att ha isåfall försöker stoppa ner glasögonen?
Citera
2021-10-15, 11:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vad är din agenda egentligen? Menar du att om dessa frågor inte kan besvaras så har SE alibi? Om SE kommer ut på Sveavägen 23.20.45 eller tidigare så talar mycket för att han är skyldig. Det är fakta, eftersom han då teoretiskt hinner. Det du skriver är bara hypotetiska resonemang som vi ska ha förväntas ha ett svar på, jag är förvånad? Vad har hänt med alla argument som du så storartat hävdade i överlägsen "Tommy Körberg"-stil förut? Fullständigt krossade är dom om vi vänder tillbaka några blad. Du är en devalverad SE-förnekare helt enkelt, precis som personerna i Wall-bloggen.

Det vi försökt säga under en lång tid med stöd av fakta, är att det finns en massa saker som är märkliga kring SE och som inte kan besvaras, det kan du väl inte ens du blunda för? KP säger ju själv typ att vi måste få veta om SE kan styrka det han säger eller om det ligger något annat bakom. Därav är han skäligen misstänkt. Vilket naturligtvis stämmer. Vi hävdar inte, och kan inte ge bevis för att SE är skyldig. Det kan ingen.

Du kan släppa dessa funderingar nu och kanske vore det bra om du stället för en gångs skull börjar fundera på hur du själv skulle agerat i egenskap av åklagare med det fakta som finns i utredningen?

Agenda? Jag vill peka på den osäkerhet och de brister som denna teori har.
Du verkar inte kunna ta det.

Till sak så menar jag inte alls att SE får alibi. Jag har inte heller påstått detta.
Det jag däremot påstår eller vill peka på är att graden av slump och tur faktiskt är större än vad alla teorierna försöker påskina!

Du verkar rejält frustrerad.

"Det vi försökt förklara"?
Gällande märkligheterna så går dessa så klart att förklara på andra sätt!
Vilket är det jag gör. Tvivel kring SE som GM.
Att du sedan inte kan köpa dessa förklaringar blir ju fullt naturligt utifrån din övertygelse.

Bortsett från din frustration så ser jag just ditt svar som det mest troliga på de frågor jag faktiskt ställde!
SE kom ut ca. 23:20:45 och får syn på Palme
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-15 kl. 11:58.
Citera
2021-10-15, 11:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Haha, vad är tramsflagga? Jag återgav bara exakt vad LN själv sa vid de två första förhören. Och vad har detta med SE att göra?

Den som tramsar är möjligen du. Försök att resonera med ett par mer objektiva glasögon på skallen, istället för att kontinuerligt ha dem i senilsnören runt halsen. Jag tror du vinner på det i längden.

Ja, tramsflaggan var på mitt inlägg inte ditt.

Sensmoralen i det var att det inte bara är SE vars uppgifter inte går ihop mellan förhören.
Du gav ett bra exempel med Ljubisa
Jag har tidigare pekat på Leif L. och Anna H. där uppgifter skiljer sig mellan förhör eller vad man sagt i media., men det går ju i princip att radda upp alla vittnen.
Citera
2021-10-15, 11:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej det var först dagen efter som intresset verkar ha tagit fart, "de ringer från alla håll" och inte minst SE själv ringde åt alla håll. På mordkvällen gick han och tog sig en kopp kaffe och åkte hem.

Ja och det kan han absolut inte ha gjort om han var vittne eller?
Citera
2021-10-15, 11:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Hur fan kunde SE gissa det när han, som mördare, var ute på sin löprunda?

Ja, "polisens ointresse" genom det sk. polissamtalet är även det en uppgift som stöds och försvagar teorin.
Citera
2021-10-15, 11:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Vad gäller Henry Olofssons uppgifter så tyder en del på att "ett par minuter" är i underkant. Han uttrycker sig nämligen såhär:

"...frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen att vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter."

Tidigare har jag varit av uppfattningen att samtalet kunnat vara mycket kort. Men denna betoning på att de, sedan de pratat om jobbet och semestern, pratade i ett par minuter tyder på ett samtal som är 2 minuter plus.

Vi kommer aldrig att kunna få reda på hur långt samtalet varade och därför kan man heller inte dra några slutsatser.
SE själv har ju på direkt fråga sagt att inget samtal ägt rum, medan 2 väktare ändå uppfattat ett samtal.

Det är samtidigt en märklig lögn från SE om han vore GM, där han här skulle kunnat skaffa sig ett alibi genom att tillstå ett längre samtal.
Citera
2021-10-15, 12:09
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Agenda? Jag vill peka på den osäkerhet och de brister som denna teori har.
Du verkar inte kunna ta det.

Till sak så menar jag inte alls att SE får alibi. Jag har inte heller påstått detta.
Det jag däremot påstår eller vill peka på är att graden av slump och tur faktiskt är större än vad alla teorierna försöker påskina!

Du verkar rejält frustrerad.

"Det vi försökt förklara"?
Gällande märkligheterna så går dessa så klart att förklara på andra sätt!
Vilket är det jag gör. Tvivel kring SE som GM.
Att du sedan inte kan köpa dessa förklaringar blir ju fullt naturligt utifrån din övertygelse.

Bortsett från din frustration så ser jag just ditt svar som det mest troliga på de frågor jag faktiskt ställde!
SE kom ut ca. 23:20:45 och får syn på Palme

Men jag har väl haft en diskussion med dig där jag kunde tänka mig ett scenario där SE är kvar efter 23.21.30 och det istället är grandmannen som går förbi S44 medans SE snackar med väktaren? Den mannen skulle kunna vara den som springer på DBG kanske? Eller hur, det har vi ju snackat om. Jag är inte främmande för att det kan vara någon utanför materialet t o m som är skyldig. Sen tycker jag ju att CA är intressant vilket jag nämnt flera gånger.

Det ju bra att du ifrågasätter det är helt rätt. Det gör ju vi också, vi tycker ju inte det är bevisat att han är GM.
Citera
2021-10-15, 12:20
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Genom iakttagelsen av LJ är det konstaterat att han var vid mordplatsen, men du vill ju även vrida bort den iakttagelsen, så i ditt fall behöver du inte ens mena att SE var på mordplatsen?

Men det handlar om:
1. Hur kunde ens SE fiska upp Palme? Tur, taktik eller vetskap (genom annan?) vart Palme befann sig minut för minut?
2. Han ljög om tunnelbanan(som låg söderut och vänster), men tog alltså enligt teorin höger/norrut.
Väktarna missade detta och har ingen uppgift om vart SE "svängde" när han gick ut.
Frågan är hur detta går ihop?
Vart är Fauzzi i allt detta? och är SE Fauzzis man, med Tensonjacka?

Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vad är din agenda egentligen? Menar du att om dessa frågor inte kan besvaras så har SE alibi? Om SE kommer ut på Sveavägen 23.20.45 eller tidigare så talar mycket för att han är skyldig. Det är fakta, eftersom han då teoretiskt hinner. Det du skriver är bara hypotetiska resonemang som vi ska ha förväntas ha ett svar på, jag är förvånad? Vad har hänt med alla argument som du så storartat hävdade i överlägsen "Tommy Körberg"-stil förut? Fullständigt krossade är dom om vi vänder tillbaka några blad. Du är en devalverad SE-förnekare helt enkelt, precis som personerna i Wall-bloggen.

Det vi försökt säga under en lång tid med stöd av fakta, är att det finns en massa saker som är märkliga kring SE och som inte kan besvaras, det kan du väl inte ens du blunda för? KP säger ju själv typ att vi måste få veta om SE kan styrka det han säger eller om det ligger något annat bakom. Därav är han skäligen misstänkt. Vilket naturligtvis stämmer. Vi hävdar inte, och kan inte ge bevis för att SE är skyldig. Det kan ingen.

Du kan släppa dessa funderingar nu och kanske vore det bra om du stället för en gångs skull börjar fundera på hur du själv skulle agerat i egenskap av åklagare med det fakta som finns i utredningen?

Nu har faktiskt MOPspanaren på ett mycket tydligt sätt skapat två mycket enkla frågor. Enkla till sin konstruktion, men förvisso inte säkert enkla att besvara för en person som är övertygad om SEs skuld.

Så självklart kommer alla anhängare kring SEs skuld att undvika att ge sig in på att svara på dessa frågor. Kalla dem hypotetiska. Hela idén om SE som gärningsman är hypotetisk och osannolik.

SE behöver inget Alibi. Det är något som kan vara intressant om man dels är misstänkt med tillräckligt hög grad och dels blir anklagad när man lever. SE är inte formellt misstänkt för ingen har delgivit honom en sådan misstanke. Inte ens KP har angett en tydlig misstankegrad. Endast att ta in honom på förhör och se om han kunde svara på frågor. Annars vidta tvångsmedel, möjligen. Visst kan vi spekulativt fundera på om han har alibi. Men vad är vitsen då alibi främst är något som den misstänkte själv kan hjälpta till med. Det kan han inte nu.

Du skriver att det finns fakta. Det är exakt det som det inte finns. Det finns väldigt lite fakta som stödjer fantasin om SE som gärningsman. Klart det finns märkligheter. Det finns det i hela mordfallet kring OP. Bara kring vittnen finns mängder med märkligheter som inte stämmer med varandra. Det är inte unikt för SE men tydligen skall just dessa märkligheter vara extra problematiska för SE. Isralesson beskriver inte sin vän Glantz vid namn i senare förhör. Det finns frågetecken kring Hage och Glantz vem som kom fram först och hur OP låg och vändes. Dessa diskrepanser finns utan SE. Men när SEs berättelse inte stämmer med något annat vittne, då är det tecken på SEs skuld.

Jag tror inte du kan ange ett exakt citat ur PK där PK säger att SE är skäligen misstänkt.
Citera
2021-10-15, 12:28
Medlem
Citat:
Problemet med alla dessa ”sannolika” hypoteser är att ingenting tyder på SE inte satt och jobbade hela kvällen.

SE har alibi för mordet (han stämplade inte ut i tid, vilket tvingade KP att ljuga), han saknar tillgång till ett mordvapen, och han har dessutom inget motiv.

Hans uppträdande efter mordet skulle vara världsunikt för en mördare.

I själva verket är det inte mindre osannolikt att aliens mördade Palme. Det är också en hypotes.

Problemet med dig är att du inte förstår vad som diskuteras och kommer med ditt ständiga SE hade alibi oavsett vilken diskussion du rycker tag i.

Du får gärna tycka att SE hade alibi. Vi som anser att han inte hade alibi har läst väktarförhören lika mycket eller mer än du och gör en annan bedömning.

Den här diskussionen handlade nu om vilka scenarion som är mest sannolika OM SE är GM. Att komma dragandes med standardargumenten mot SE spåret (alibi, inget vapen, inget motiv), tillför absolut ingenting I en sådan diskussion.
Citera
2021-10-15, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ja, tramsflaggan var på mitt inlägg inte ditt.

Sensmoralen i det var att det inte bara är SE vars uppgifter inte går ihop mellan förhören.
Du gav ett bra exempel med Ljubisa
Jag har tidigare pekat på Leif L. och Anna H. där uppgifter skiljer sig mellan förhör eller vad man sagt i media., men det går ju i princip att radda upp alla vittnen.

Aha, då ber jag om ursäkt, då missuppfattade jag dig.

Jag tänker även att ett klädesplagg som går i mörkt grå, mörkt blå eller mörkt grå i starkt gatljus kan "ändra färg" över tid (bara med ett par veckor), slänger han ett öga på personen ett par tre gånger när han passerar kiosken, ser han ju även honom i olika starkt sken, färgnyansen skiftar en aning varje han han tittar på honom, det kan förklara att han säger olika. Ser han honom under tre olika ögonblick (eller med olika mellanrum), är ju risken står att något av ögonblicken etsar sig fast lite extra, eller lever sitt eget liv i honom. Men jag kanske tänker galet, eller så försöker jag bara förstå.
Citera
2021-10-15, 12:33
Bannlyst
Citat:
Va?

Hela Säpo visste att Palme saknade livvakter den kvällen.

Palme hade avsagt sig bevakning men ändrade sig, enligt sonen i Skavlan, när paret bestämde sig för att gå på bio. Palme ringde Säpo, men då var det ingen som svarade.

Det kryllade av walkie-talkiemän i Stockholms innerstad den natten. Inte bara Robert Gustafsson kunde konstatera det.

Expressen:

”Männen med walkie-talkier är en av de stora gåtorna kring Palme-mordet.
Men i en ny Palme-bok av författaren Gunnar Wall avslöjas nu en hemlig operation under mordnatten.
En av Olof Palmes närmaste män - Ulf Dahlsten - uppger att walkie-talkie-männen var poliser på hemlig uppdrag.
- Det var ett initiativ av en grupp poliser. Det var inte nåt som de visste om högre upp, säger Ulf Dahlsten till Expressen.”

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/

Att en obeväpnad grafiker utan motiv, och med alibi, skulle springa på Palme och skjuta honom (oklart med vad) vore mycket riktigt århundradets slump.

Men om vapenvana, högmotiverade och framförallt beväpnade män, vana vid våld och död (från hemlandet SA?), opererade på stadens gator den natten så var det ingen slump alls.

Oavsett en eller flera GM, oavsett vem eller vilka, så finns det ju alltid ett uns av slump och tur om "operationen" ska fungera, eller kunna genomföras, vilken utgången blir. Även om SÄPO (vilket jag inte tror) var inblandade och visste att LOP saknade livvakter den aktuella kvällen, så krävs en viss slump och tur. Ingen kunde ju med bestämdhet veta eller förutse LOP's steg/drag när de klev ut på gatan efter bion. Exempelvis kunde Björn Rosengren ha erbjudit dem skjuts (och LOP nappat), OP hade kunnat vänt in på biografen och ringt en taxi, de hade kunnat följt med sonen och druckit te, osv. GM kunde inte heller förutse hur många människor som skulle befinna sig utanför och omkring bion, osv.

Hur många på SÄPO som visste att de saknade livvaktsskydd är det ingen av oss som vet. Ska man ta på sig den mössan, kan man ju även skena i fantasin om att den eller de på SÄPO som blev varse om att OP avsa sig livvaktsskydd var avlyssnade, och informationen nådde fel person (er), osv.
Citera
2021-10-15, 12:38
Medlem
Citat:
Du menar på allvar att om man anser att åklagarens sorgligt framställan 2020, där han pekat ut en namngiven man som statsministermördare, är bottenlöst usel och saknar såväl logik, bevis som vanligt hederlig anständighet så måste man ha en egen teori för att få yttra sig?

What?? Han snackar ju om SE-teorin som diskuteras här i tråden. Inte KPs urpekande. Det är tröttsamt att avkrävas bevis för alla spekulationer och hypoteser för att ens få spekulera. Det här är ett symboliskt exempel på hur "förnekarna" jobbar i tråden: Sekt: "Kan det hs gått till då här?" Förnekare: "Nej det kan det inte, för att du ska få ställa den frågan, måste du först bevisa att det är exakt så det har gått till."

Det går att tycka att KPs agerande är fel och samtidigt tycka att SE-teorin är interresant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in