2021-10-15, 12:17
Avslutad
Känns som att Norge får se upp med fler attentat, nästa lär väl ske 2031.
Citera
2021-10-15, 12:17
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hans sociala kontakter var i vart fall begränsade. Grannarna var rädda för honom då han brukade morra åt dem som en hund när han gick förbi.
Ja, så brukar alla incels låta eller hur?

Bara det faktum att man är en skandinav och konverterar till islam säger en del om hans mentala status.

Jag är fortfarande frågande till hur han kunde ha ihjäl så många människor, han måste ha haft med sig mängder av pilar.
Citera
2021-10-15, 12:18
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fattar inte vad detta har med tråden att göra? Var GM en incel muslim?
Min första tanke när jag hörde om morden var att detta är en incel. De älskar att hata, i synnerhet sig själva.
Ingen normal människa konverterar till islam. Men det kanske passar för en incel.
Citera
2021-10-15, 12:19
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
..
Vem bestämmer om jag är "riktig" kristen eller inte?

Din tro.
-
Citera
2021-10-15, 12:20
Medlem
Erik Östs avatar
Tror ni den här Oussama Tlili, ordförande för det islamska centret i Kongsberg (där Bråthens radikaliserades) är ärlig på riktigt ?

https://www.aftenposten.no/norge/i/pWrrgV/moskeleder-i-kongsberg-plutselig-kom-han-og-sa-jeg-er-muslim
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ej jämförbart, då sådana förklaringar oftast kan motsägas konkret.
När det handlar om ideologiskt motiv, är det avsevärt svårare att emotsäga.
Bara för att fler individer, rent av samhällen har sina egna rekvisit för vad som krävs för att definiera ideologier, är det likförbannat utövaren som äger hela den rätt då han/hon är just utövare.

I det här fallet, kanske dåd ej ens inträffat om inte ideologi låg i botten?

Om han på riktigt konverterat till islam och blivit muslim för att utföra ett terrordåd så är det även i det fallet närmast frågan om en i grunden psykiskt sjuk människa.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Ja, så brukar alla incels låta eller hur?

Bara det faktum att man är en skandinav och konverterar till islam säger en del om hans mentala status.

Jag är fortfarande frågande till hur han kunde ha ihjäl så många människor, han måste ha haft med sig mängder av pilar.

Det verkar som om de flesta som dödades höggs ihjäl med kniv.
Citera
2021-10-15, 12:21
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Min första tanke när jag hörde om morden var att detta är en incel. De älskar att hata, i synnerhet sig själva.
Ingen normal människa konverterar till islam. Men det kanske passar för en incel.
Islam gör män till incels. Islam är ju uppbyggt så att de starkare männen skall ha många kvinnor, detta ger ju incels per logik. Förmodligen därför så många muslimer våldtar.

Men det blir ju lite spännande när GM konverterar till den religion som är nr 1 tillverkar av incels. Självhat kanske.
Citera
2021-10-15, 12:22
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det verkar som om de flesta som dödades höggs ihjäl med kniv.
Ok, det förklarar nog en del. Ush, vilket svin, ge sig på äldre obeväpnade damer. En renodlad fjolla.
Citera
2021-10-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Ok. Men polischefen har fortfarande det högsta ansvaret och hans huvud bör också rulla i en kommande utredning.

Han hade också mage när han stod och ljög för pressen om terrorattack.
Absolut!
De får ändra sina regler. Precis som skånska polisen lär behöva göra. Hur man kör livvaktsbilar menar jag...
Citera
2021-10-15, 12:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Tror ni den här Oussama Tlili, ordförande för det islamska centret i Kongsberg (där Bråthens radikaliserades) är ärlig på riktigt ?

https://www.aftenposten.no/norge/i/pWrrgV/moskeleder-i-kongsberg-plutselig-kom-han-og-sa-jeg-er-muslim

Det tror jag. Om han inte var det skulle det komma fram snabbt i utredningen. En intervju med honom finns också i Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/forvandlingen-fore-massmordet-han-skulle-formedla-nagot/
Citera
2021-10-15, 12:25
Medlem
Han dödade väl sina släktingar först och sen fortsatta han "av bara farten"?
Galen människa som polisen borde ha stoppat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in