2021-10-15, 00:20
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Jo, precis. Nu kan jag ingenting om vapen, men det låter helt logiskt att brytgevär automatiskt säkras när vapnet slås ihop just för att det som L beskriver inte ska hända. Hennes svar när FL börjar prata om att skjuta med hagel på nära håll är också helt idiotiska. Jag kan inte mycket, men jag har förstått så mycket att 12 gauge på nära håll i stort är garanterad död.

Tro mej på nära håll om min avsikt är att döda så väljer jag hagel sju dar i veckan på nära håll, så svamlet nån skrev att meningen inte var att döda för hon valde hagel, köper jag inte, du kan ju tänka dej
själv att stå veva med en studsare med dryga två promille i kroppen å träffa, kpntra hagel där det är princip är bara å peka å trycka av på det avståndet, så ja du har rätt i ditt antagande. Min teori är att hon va kass på vapen men inte så kass att hon inte förstod valet av vapen, men detta lär jag få skit för
av alla som analyserar sjukhusjournalerna å vill få det till att det var ett misstag, men som sagt bara min teori
2021-10-15, 00:42
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Tro mej på nära håll om min avsikt är att döda så väljer jag hagel sju dar i veckan på nära håll, så svamlet nån skrev att meningen inte var att döda för hon valde hagel, köper jag inte, du kan ju tänka dej
själv att stå veva med en studsare med dryga två promille i kroppen å träffa, kpntra hagel där det är princip är bara å peka å trycka av på det avståndet, så ja du har rätt i ditt antagande. Min teori är att hon va kass på vapen men inte så kass att hon inte förstod valet av vapen, men detta lär jag få skit för
av alla som analyserar sjukhusjournalerna å vill få det till att det var ett misstag, men som sagt bara min teori

Fast även om L hade över 2 promille i blodet vittnar ju läkaren på psykakuten om att hon uppfattades som typ salongsberusad, och i allt väsentligt var redig. Läkare tillägger ju också att det sammantaget tyder på att personen druckit mycket under en längre tid.

En annan sak som jag finner lite speciell är att på 1177 står det följande under EIPS:
Citat:
Det är viktigt att avstå från alkohol och andra droger. Även om du kan känna en lättnad för stunden, gör det att du i längden får svårare att hantera obehagliga känslor.

Undvik också lugnande eller smärtstillande läkemedel av de sorter som kan leda till ett beroende, som till exempel bensodiazepiner eller andra beroendeframkallande läkemedel som används vid sömnsvårigheter.

Trots att det här alltså står på 1177 så dricker L i perioder, samt att läkare obrytt skriver ut exakt de här typerna av mediciner?
2021-10-15, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är precis vad som ska utredas, hur en person agerat tidigare, om det kan vara så att det är en plötsligt uppkommen sinnesförvirring, eller om det är ett inlärt beteende, dokumenterat över åren.
Efter att ha gått igenom fup:en, står det ganska tydligt att Lydia sökt sig till mer spänning, mer pengar, mer av allt. Missbrukat människor för att nå sina mål.
Hon har inte jobbat ett 9-5 jobb, någonsin. Hennes liv har varit glass och ballonger, enligt henne själv. Hon beskriver att hon behöver vila upp sig och lägger in sig på psyket.
Hon litar bara på en sjuksköterska, hmm undrar varför? Kanske för att han är lätt att manipulera? Hon har beskrivit hur hon är rökare, aldrig rökt. Hon snusar bara ibland
Hon klarar inte studier, ligger efter, hennes uppkomna panik passar väldigt bra ihop med att hennes sjukskrivningar håller på att ta slut. Hon säger att hon dricker en till två gånger i månaden, för att nästa gång berätta att hon dricker 1 1/2 flaska vin varje kväll, att hon måste ha mer medicin, kommer med förslag på vad som fungerar bäst på henne. Ibland har hon PTSD, inte alltid, Sen är det ett härligt pottpurri av diverse diagnoser som omnämns. Hur kan det komma sig? Det går eftersom det byts läkare, kliniker osv. De lyssnar på patienten.

Jaha? Och varför citerar du mig. Samma inlägg två gånger t.o.m?
Allt du nämner tillhör EIPS. Och att vara i kontakt med en psykvård som fungerar fruktansvärt dåligt. Inget sticker ut. Hon söker sej dit för att det är för rörigt och den enda hjälp som finns, om man har tur, är just medicinering. Man kan inte mäta effekt av merparten preparaten, endast patientens upplevelse är facit. Om man då träffar en ny läkare hela tiden finns det ingen kontinuitet. Varken i livshistorian, triggers eller medicinering. Det är upp till patienten att så snabbt som möjligt sätta in läkaren i situationen. Dom har inte tid att läsa omfattande journaler.
Jag har skrivit det tidigare. Det normala är att labba runt och chansa med olika mediciner. Men patienten är den som vet bäst.
Och när det går snett och man känner att man möts med armbågen är det en oerhört stor andel som söker alternativa vägar att få någon slags ro. S.k. självmedicinering. Som ofta leder till beroende. Som är ytterligare en sak psykiatrin kan neka personen vård för. Liksom att beroendevården nekar patienter med psykisk ohälsa. En människa som behöver hjälp på två områden hamnar mellan två ovilliga stolar. Detta är mycket välkänt. Det har gjorts många samhällsprogram i ämnet.
"Missbrukat människor" säger du, som om dom var döda ting utan vilja. Var läser du det i FUP?
2021-10-15, 08:24
Medlem
Alltså det verkar som att både L och E har haft vapenlicense och jägarexamen av samma anledningar. Ska inte svära på det men hans bror tror jag nämnde att E inte kunde skjuta ett djur då han var blödig för sånt. Angående att han poserade med ett skjuter rådjur. De verkar ha haft det för den sociala biten och att de gillade att skjuta lerduveskytte och älgbana. Inget konstigt med det jag är gammal tävlingsskytt. L verkade också ha fått vapenlicense innan jägarexamen. Och sedan tagit en intensiv kurs till jägarexamen.
Jag tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att de inte grävt mer i deras relation. Där om något kan finnas ett motiv och stärka L skyldighet mer. Om det är som hon har berättat om relationen eller om hon har ljugit ihop det med. Visst filmen är fullt tillräckligt. Men de kunde kanske fått fram mer hot från L sida och fått det till överlagt mord. Hon kanske hade hotat att döda honom om han lämnade henne. Nu är det hennes story som står att E satte press på henne och utnyttjade henne. Filmen är inget bevis för hur E behandlade L. Det blir ju självklart en massa spekulationer om allt mellan dem. Och vad andra berättat verkar det inte som man kan lita på från någons sida. De med missbruk är väldigt bra på att ljuga och framföra sina problem på bästa sätt mot andra. Pratar du med en missbrukares vänner så är det inte ovanligt att du får olika historier från dem. De säger vad som passar dem bäst för att oftast få sympatier eller ljuga om missbruket och tona ner det om det inte är känt innan.

Oavsett så kommer hon att bli dömd. Och det är tragiskt för alla barnen och nära anhöriga. Hoppas innerligt att de kan bearbeta detta med tiden och få fina liv.
2021-10-15, 08:59
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerFlaggan
Jag tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att de inte grävt mer i deras relation. Där om något kan finnas ett motiv och stärka L skyldighet mer. Om det är som hon har berättat om relationen eller om hon har ljugit ihop det med. Visst filmen är fullt tillräckligt. Men de kunde kanske fått fram mer hot från L sida och fått det till överlagt mord. Hon kanske hade hotat att döda honom om han lämnade henne. Nu är det hennes story som står att E satte press på henne och utnyttjade henne.

Det hade inte spelat någon större roll rättsligt, då det finns en film. Filmen styrker att det inte var hätsk stämning, det var inget slagsmål, o s v. L sköt BO när han satt ner i en stol med ett hagelvapen på ett sätt som i stort garanterar dödlig utgång.

Hon gick och hämtade vapnet som fanns inlåst och laddade det med två skott, osäkrade vapnet och sköt. I stort sett en avrättning. Vi hör innan hus BO ber L lämna huset, och andra vittnar om hur BO sagt att han vill lämna L och att han eventuellt är beredd att sälja huset för att få iväg henne. Med tanke på Ls diagnoser är det inte otroligt att hon sköt honom för att han ville lämna henne.
2021-10-15, 09:06
Medlem
Citat:
Med tanke på Ls diagnoser är det inte otroligt att hon sköt honom för att han ville lämna henne.

Men varför sköt hon inte något av sina tidigare ex? Hon flyttade ju från sin senaste ex-man i november förra året.
Deras skilsmässa gick igenom i februari i år.
2021-10-15, 09:10
Medlem
Citat:
Fast även om L hade över 2 promille i blodet vittnar ju läkaren på psykakuten om att hon uppfattades som typ salongsberusad, och i allt väsentligt var redig. Läkare tillägger ju också att det sammantaget tyder på att personen druckit mycket under en längre tid.

En annan sak som jag finner lite speciell är att på 1177 står det följande under EIPS:

Trots att det här alltså står på 1177 så dricker L i perioder, samt att läkare obrytt skriver ut exakt de här typerna av mediciner?

Kan ha sin förklaring i att L även har ADHD. När L inte får medicin som fungerar eller sömnmedicin så självmedicinerar hon med alkohol.
2021-10-15, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerFlaggan
Alltså det verkar som att både L och E har haft vapenlicense och jägarexamen av samma anledningar. Ska inte svära på det men hans bror tror jag nämnde att E inte kunde skjuta ett djur då han var blödig för sånt. Angående att han poserade med ett skjuter rådjur. De verkar ha haft det för den sociala biten och att de gillade att skjuta lerduveskytte och älgbana. Inget konstigt med det jag är gammal tävlingsskytt. L verkade också ha fått vapenlicense innan jägarexamen. Och sedan tagit en intensiv kurs till jägarexamen.
Jag tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att de inte grävt mer i deras relation. Där om något kan finnas ett motiv och stärka L skyldighet mer. Om det är som hon har berättat om relationen eller om hon har ljugit ihop det med. Visst filmen är fullt tillräckligt. Men de kunde kanske fått fram mer hot från L sida och fått det till överlagt mord. Hon kanske hade hotat att döda honom om han lämnade henne. Nu är det hennes story som står att E satte press på henne och utnyttjade henne. Filmen är inget bevis för hur E behandlade L. Det blir ju självklart en massa spekulationer om allt mellan dem. Och vad andra berättat verkar det inte som man kan lita på från någons sida. De med missbruk är väldigt bra på att ljuga och framföra sina problem på bästa sätt mot andra. Pratar du med en missbrukares vänner så är det inte ovanligt att du får olika historier från dem. De säger vad som passar dem bäst för att oftast få sympatier eller ljuga om missbruket och tona ner det om det inte är känt innan.

Oavsett så kommer hon att bli dömd. Och det är tragiskt för alla barnen och nära anhöriga. Hoppas innerligt att de kan bearbeta detta med tiden och få fina liv.

Ja precis, det ska bli intressant att se sms konversation mellan olika parter under några månader innan. Det kan nog finnas en del svar. För hur det är är, så satt väl ändå L i en rävsax sista tiden. E kunde ju säga "gör det, eller stick" när alla vet att hon då var bostadslös. Så det ska bli intressant när allt kommer fram, vad som har hänt, vad som verkligen triggade allt.
Sen en annan liten sak som jag personligen tycker är lite märkligt också är: Varför filma en tjej i bara trosor, när tjejen inte vill. Läste någonstans att E inte kunde ta ett nej, kanske det ligger något i det också.
2021-10-15, 09:16
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Men varför sköt hon inte något av sina tidigare ex? Hon flyttade ju från sin senaste ex-man i november förra året.
Deras skilsmässa gick igenom i februari i år.

Kanske för att hennes relation med BO va utmärkande dålig? Eller för att hon kände extra starkt för BO?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kan ha sin förklaring i att L även har ADHD. När L inte får medicin som fungerar eller sömnmedicin så självmedicinerar hon med alkohol.

Det står i 1177-artikeln att de som har EIPS ofta har ADHD också, och den nämner inget undantag för det? Vill också påpeka att L drack även när hon hade mediciner.
2021-10-15, 09:25
Medlem
Citat:
Kanske för att hennes relation med BO va utmärkande dålig? Eller för att hon kände extra starkt för BO?

Det står i 1177-artikeln att de som har EIPS ofta har ADHD också, och den nämner inget undantag för det? Vill också påpeka att L drack även när hon hade mediciner.

Mediciner verkar olika för olika individer och de byts ut. Tycker att det i aktuella forum för dessa diagnoser är ständiga medicin/problem diskussioner.
2021-10-15, 09:32
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mediciner verkar olika för olika individer och de byts ut. Tycker att det i aktuella forum för dessa diagnoser är ständiga medicin/problem diskussioner.

Må så vara, men nu har vi ju faktiskt facit i hand på att L körde sig själv i botten och som ett resultat så mördade hon en person. L verkar inte klara av för mycket frihet under för lång tid och därför behöver hon återkommande inläggningar. Vi får hoppas att hon lyckas reda upp sig på kåken, även om det inte känns så troligt.
2021-10-15, 11:39
Medlem
Citat:

Att man dricker även om man äter Ritalin el. likn. är ju det vanliga. Hur det ev samverkar är olika.
Det framgår dock inte att hon äter insomningstabletter(Imovane etc.) medan hon aktivt dricker. Det kan vara en rent usel kombination för många. Och hon är helt klart ren från "droger" vid mordtillfället så alla anklagelser och spekulationer kring det är ju överflödiga och förvillande.

Det finns många undantag från att man har borderline och ADHD samtidigt. Det står ofta, inte alltid.
Lägg till dyslexi och jag tycker att det är riktigt starkt att hon läst in sina ämnen. Speciellt efter att ha gått på en skola inspirerad av flugornas herre. Jag kan inte tänka mej en skolmiljö som passar någon med hennes diagnoser sämre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in