Citat:
Det kommer inte för fem öre att bli the backbone för alla världens transaktioner, framförallt inte i Kina eller USA som kommer motverka det.
Fast Bitcoin, och blockchain överlag, handlar ju precis om att lösa det problemet. Att det är DINA pengar och DU har kontroll över vad fan du vill göra med dem. Bitcoin går inte att stoppa. 65 miljoner amerikaner äger kryptovalutor idag. Ska de fängsla hela bunten?
Och, banker måste adapt or die. Vad har du för årlig inlåningsränta på dins banks SEK sparkonto? 0.1% kanske.
Har du BTC idag, kan du via tjänster som Celsius, Nexo, mfl låsa in dina BTC och låta dem ligga och ticka 5-10% ränta per år, utbetalt i BTC eller USDC månadsvis.
Här har vi alltså the endgame. För dig som inte fattar:
Om bitcoin vinner och tar över gulds market cap på 9T så ligger priset på ca $450k eller ca 4m SEK.
Gör allt för att ackumulera så mycket BTC du kan NU, och så låser du in dem till t.ex. 8% ränta på Nexo. Om du har en endaste (1) BTC när Bitcoin vinner, får du alltså 320 000 SEK per år i ränteintäkter, eller 26 000 SEK utbetalt per månad. Ränteintäkt kan kvittas mot bolånen osv så du behöver inte skatta fullt 30%. Och du behåller samtidigt dina BTC. Du testamenterar dem sen till dina barn, och du säljer dem aldrig för helvete. Sätt dem i arbete nu och gå sen i pension om 5-10 år.
Så säg mig, banker, varför ska jag ha mina pengar på era sparkonton?