2021-10-14, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så inga anonyma plånböcker. Allt skall vara registrerat hos staterna. Tror du hittar en hel del bitcoinfolk som ogillar något sådant.

Det är fascinerande hur ni som gillar bitcoin har så diametralt olika syn på hur det kommer bli utan att ni tycks vara intresserade av att diskutera det med varandra.

Vi pratar om hur världen kommer att se ut om BTC vinner, inte vad Bitcoiners har för uppfattningar om saker och ting. Du verkar inte kunna hålla isär detta.
Citera
2021-10-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Det är inte det som det handlar om. Ja, det är klart jag inte vill hålla en fiatvaluta med tanke på inflationen etc.? Men det är ju helt irrelevant.

Det handlar inte om vad du tror är en bättre investering. Det handlar om realistisk analys och vad de stora ekonomierna vill (Kina, USA) etc.

Det är DU som hela tiden återkommer till digitala valutor utgivna av centralbanker, och att detta skulle vara ett argument emot Bitcoin. Och jag försöker tala om för dig att centralbankernas digitala valutor är lika värdelösa som deras ursprungliga valutor. Bitcoin däremot är mycket bättre pengar.

Citat:
Om de inte vill något, så kommer det regleras hårt och då spelar det inte så stor roll hur mycket du älskar Bitcoin.

Vad tror du är mest troligt? Att Bitcoin blir the backbone för alla världens transaktioner eller att de stora ekonomierna på sikt börjar reglera Bitcoin om det börjar bli ett hot samt att andra digitala valutor kommer som börjar användas? Jag tror på det senare.

Det blir ett test för USA om de kommer göra som Musk vill - Låta Bitcoin helt vara på sikt, eller om det kommer börja regleras.

Blir förmodligen någon form av samexistens.

Jag tror liksom du på en samexistens, eftersom saker har en förmåga att organiskt växa samman över tid. Jag tror även liksom du på att Bitcoin kommer att regleras på många sätt. Men, denna reglering är det som kommer att innebära att de stora pengarna kommer in i Bitcoin. Många som vill investera i Bitcoin idag kan inte göra det pga frånvarande regleringar. Alltså, regleringar är en förutsättning för att Bitcoin ska kunna bli riktigt stort.
Citera
2021-10-14, 23:42
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det är DU som hela tiden återkommer till digitala valutor utgivna av centralbanker, och att detta skulle vara ett argument emot Bitcoin. Och jag försöker tala om för dig att centralbankernas digitala valutor är lika värdelösa som deras ursprungliga valutor. Bitcoin däremot är mycket bättre pengar.

Jag tror liksom du på en samexistens, eftersom saker har en förmåga att organiskt växa samman över tid. Jag tror även liksom du på att Bitcoin kommer att regleras på många sätt. Men, denna reglering är det som kommer att innebära att de stora pengarna kommer in i Bitcoin. Många som vill investera i Bitcoin idag kan inte göra det pga frånvarande regleringar. Alltså, regleringar är en förutsättning för att Bitcoin ska kunna bli riktigt stort.

Vilken sorts regleringar är det du syftar på?
Citera
2021-10-14, 23:50
Medlem
Citat:
Det kommer inte för fem öre att bli the backbone för alla världens transaktioner, framförallt inte i Kina eller USA som kommer motverka det.

Fast Bitcoin, och blockchain överlag, handlar ju precis om att lösa det problemet. Att det är DINA pengar och DU har kontroll över vad fan du vill göra med dem. Bitcoin går inte att stoppa. 65 miljoner amerikaner äger kryptovalutor idag. Ska de fängsla hela bunten?

Och, banker måste adapt or die. Vad har du för årlig inlåningsränta på dins banks SEK sparkonto? 0.1% kanske.

Har du BTC idag, kan du via tjänster som Celsius, Nexo, mfl låsa in dina BTC och låta dem ligga och ticka 5-10% ränta per år, utbetalt i BTC eller USDC månadsvis.

Här har vi alltså the endgame. För dig som inte fattar:

Om bitcoin vinner och tar över gulds market cap på 9T så ligger priset på ca $450k eller ca 4m SEK.

Gör allt för att ackumulera så mycket BTC du kan NU, och så låser du in dem till t.ex. 8% ränta på Nexo. Om du har en endaste (1) BTC när Bitcoin vinner, får du alltså 320 000 SEK per år i ränteintäkter, eller 26 000 SEK utbetalt per månad. Ränteintäkt kan kvittas mot bolånen osv så du behöver inte skatta fullt 30%. Och du behåller samtidigt dina BTC. Du testamenterar dem sen till dina barn, och du säljer dem aldrig för helvete. Sätt dem i arbete nu och gå sen i pension om 5-10 år.

Så säg mig, banker, varför ska jag ha mina pengar på era sparkonton?
Citera
2021-10-15, 00:12
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Vilken sorts regleringar är det du syftar på?

Frågan som alla stater som önskar behålla kontrollen över sin ekonomi och befolkning och fortsätta göda storfinansen har grubblat på i några år och i många fall inte ens kommit ett myrsteg på vägen till en lösning. Sverige har väl klarat att definiera bitcoin som frimärken om jag inte minns helt fel?
Samtidigt som kryptoekonomin växer explosionsartat och sprider lycka och välgång.
Citera
2021-10-15, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En omåttlig sådan.
.
Hur då? I det läget lär de som redan idag sitter HODL vara än mer ovilliga att sälja. Det kommer inte finnas många bitcoin att köpa så priset rusar än mer när dessa redan rika köper det som finns att få vilket gör dem som sitter på bitcoin än rikare.

Det kommer alltid finnas folk som säljer Bitcoin 24/7. Menar du att marknaden plöstligt stannar upp och ingen säljer? Stiger priset för snabbt så kommer det dippa kraftigt igen. Självklart kommer det alltid finns Bitcoin att köpa i framtiden, precis som det fanns på $1, $100, $1000 osv. Skillnaden är att priset ökar över tid. Det är lika lätt att köpa Bitcoin idag som för 5 år sen.
Citera
2021-10-15, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Många investerare, gigantiska företag, banker och stater har redan stockat upp eller börja stock upp sig på BitCoin, så det löser sig nog.

Dessutom om du hade investerat i bitcoin för 7-8 år sedan så ligger vi redan på galna nivåer. Årtiondets bästa investering.

Sen ska man dessutom se BitCoin som guld, dvs store of value. Det finns fortfarande gott om svängrum för vanliga pengar som man köper mjölk för.
Ethereum då?
Citera
2021-10-15, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Mer troligt att BTC förbjuds helt av banker och stater eftersom det hotar den finansiella maktbalansen. Du tror väl inte på fullt allvar att USA skulle låta BTC ta över som världsvaluta? Inte en chans.

USA har redan sagt att man inte tänker förbjuda Bitcoin. Hur många gånger har inte Kina försökt förbjuda? Det går inte förbjuda/stoppa en redan starkt etablerad idé. Omöjligt. Med den tanken kan man bara fantisera om hur stort Bitcoin och hela kryptomarknaden kommer växa.
Citera
2021-10-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Svenska banker har väl redan börjat dra öronen åt sig och vägrar ta emot pengar från Bitcoin-konton? Dagens "pengar" existerar inte utan är luftsiffror för att staten ska kunna kontrollera folket och föra ägande av reella tillgångar uppåt i hierarkin. Varför skulle de tillåta en valuta de inte kan kontrollera?
Ni som håller på med bitcoin önskar jag all välgång och lycka. Kan ni komma runt staten klåfingrar så är ingen gladare än jag. Kom dock ihåg att staten när som helst kan sätta ner foten och totalförbjuda BTC, med vilken anledning som helst, tex att dessa används i kriminell verksamhet eller att det är "klimatohållbart" att syssla med krypto. Underskatta inte statens vilja att kontrollera.

Du överskattar bankens makt emot folket. Kolla på den franska revolutionen. Vilka vann där? Staten eller folket? Vem vann kampen om fildelning? Det finns ingen stat eller bank i världen som kan stoppa krypto. Att censurera en hemsida som man gör i Kina och Turkiet är bara ett löjligt desperat försök att visa att man har makt som man faktiskt inte längre har.
Citera
2021-10-15, 03:03
Medlem
Citat:
Fast det där är bara din åsikt, Leaston. Din åsikt är att jag inte kan något, vet du vad min åsikt är? Att du lägger kassa och orealistiska analyser som är verklighetsfrånvända.

Du kanske missade det med Edward Snowden? USA är inte så fritt som du tror.

Så du tror att Bitcoin kommer bli ''the backbone'', dvs. den största/huvudvalutan för alla världstransaktioner? Ja, du resonerar verkligen naivt.

Det är snarare du som inte har en aning om vad du pratar om. Jag skickade en artikel på hur enkelt Kina kunde reglera det.

USA kommer inte bete sig lika ''klumpigt'' men de kommer inte se sig själva förlora makten trots allt snack om frihet och att du tror att de inte kommer börja reglera det, visar på hur naiv du är, inte ens Ray Dalio som du tog upp håller med dig, han håller med mig.

Återigen, du tror Bitcoin inte går att tämja. Artikeln jag skickade visar på motsatsen.

USA har inte så mycket frihet som du tror, läs om Snowden och varför han tvingades fly

Jag brukar ha rätt. Framtiden är digitala valutor skulle jag tro men det är inte Bitcoin som kommer bli huvudvalutan för alla världstransaktioner, det kommer inte tillåtas ske.

Centralbankerna kan ju skapa sina egna digitaliserade valutor.

Vad är vitsen med en digital valuta om den har samma värde som USD? Tror du på USD? Alla valutor är redan digitala idag. Varje gång du betalar med kort så gör du en betalning digitalt. Vad är skillnaden med det och en "digital valuta skapad av centralbank"?

Du är väldigt naiv om du tror att Bitcoin går att förbjuda. Har du inte hört talas om decentraliserade exchanges? Visste du inte att Piratebay fortfarande existerar?

Nån dag får man skapa en tråd här som heter "Ni som trodde Bitcoin gick att stoppa"
Citera
2021-10-15, 08:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det kommer alltid finnas folk som säljer Bitcoin 24/7. Menar du att marknaden plöstligt stannar upp och ingen säljer?
Vi talade om situationen att dagens rika skulle köpa in sig. Då är det enorma mängder pengar som skall in.
Citera
2021-10-15, 08:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hampus05
Gör allt för att ackumulera så mycket BTC du kan NU, och så låser du in dem till t.ex. 8% ränta på Nexo.
Vilka är det som lånar till sådan ränta? Uppenbarligen inte folk som har så stadig ekonomi eller rent mjöl i påsen att de kan gå till en bank och få lån till mycket lägre ränta. Funderat på om det kan ha risker att låna ut till den typen av personer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in