Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
De har funnet beviser for planlegging i lang tid, så... det er nok rimelig godt planlagt, ja.
Statistikken gir kun grunnlag for å vurdere en mulighet, ikke grunnlag for mistanke.
Da må man ha noe som bygger opp under den. Spor på åstedet som peker mot drap
samt konfliktbildet av ekteskapet.
Han har prøvd å skjule spor. Han har nektet for at det fantes en pågående konflikt mellom ham og AE.
Nektet for at hun hadde noen ønsker om å forlate ham.
Han forsøkte å gjemme notatbøkene på arbeidsplassen, men de ble funnet.
Lurer på hva folk i kretsen rundt ham tenker om det han har skrevet der.
Politiet mener jo at det støtter deres teori om at han har drept sin kone.
Selvsagt bryr han seg om han blir avslørt, det ser man jo på reaksjonsmønsteret overfor politiet.
Problemet er kanskje at han var for arrogant til å øyne muligheten for at politiet ville
se tvers igjennom det falske kidnappingsplottet. Og at han var så arrogant at han
trodde han kunne styre hvilken retning etterforskningen skulle ta. Mannen som var
så godt vant med å få det som han ville, ble plutselig avskiltet. Det likte han dårlig.
At notatbøkene ble funnet på arbeidsplassen er naturlig, siden det var der TH brukte disse bøkene.
Bøkene ble ikke forsøkt gjemt. TH gav politiet notatbøkene på eget initiativ helt i starten av etterforskningen:
Citat:
Hagen påpekte at han rett etter forsvinningen, og på eget initiativ, ga politiet tilgang til de personlige notatene og nedtegnelsene.
– Det virker som de har sett bort fra alt det positive på disse sidene når de forsøker å tegne et negativt bilde av meg, sa Hagen til NRK.
I en e-post til VG skriver forsvarer Svein Holden at notatene det henvises til er gamle, og at dette er «dokumenter som Tom Hagen frivillig har gitt politiet tilgang til for å se om de kunne finne forklaringen på hva som har skjedd med hans kone».
– Det er altså ikke dokumenter som han har forsøkt å skjule overfor politiets etterforskningsteam, eller som politiet gjennom nitidig etterforskning har funnet frem til.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9Ovq4r/loerenskog-saken-tom-hagen-skrev-om-hevn-i-private-notater
TH har ikke nektet for at ekteparet hadde et turbulent ekteskap. I tilfellet TH lyver, så visste han at AEHs venninner kunne ha vitnet mot ham om dette. TH har sagt at han ikke visste at AEH ønsket skilsmisse, og det kan jo være helt riktig at han ikke visste om disse angivelige planene AEH hadde.
Vi vet jo heller ikke om skilsmisse-planene stemmer (heller ikke politiet).
Det virker ikke som politiet er så sikker på hva som har skjedd.
"Drap, eller medvirkning til drap", heter det i siktelsen. Og kidnappingshypotesen er fortsatt ikke utelukket. Det er egentlig svært lite som tyder på at politiet er sikker på at drapet har vært planlagt lenge.
På hvilken måte tror du politiet mener at TH kan ha medvirket til drap?
Det er ikke realistisk at f.eks. THs kamerat/forretningspartner (eller nevø), har drept AEH. Det må i såfall være helt andre ting enn en sjalu ektemann som er motivet, f.eks. penger, dekke over annen kriminell handling. Men med de ektepaktene som foreligger, så er det ikke trolig at en forretningspartner ville følt seg økonomisk truet ved en eventuell skilsmisse. Det var jo AEH som satt igjen med Svarte-Per, så penger faller derfor bort.
Det passer bedre at TH har medvirket ved å dekke over et nært familiemedlem synes jeg.
Uansett, hvis TH er skyldig, så kan drapet umulig være planlagt.
Hvorfor har TH i såfall ignorert detaljene som kunne lede til mistanke mot seg selv?
Notatbøker, ektepakter, turbulent ekteskap, digitale spor, AEHs venninner, avisutklipp om uløste drap og møtene med kryptomannen. Alt lå ulekkert dandert på et fat og dette ble servert til politiet. Det er nesten som om vi kan ane at den egentlige planen til TH var å bli avslørt straks.
Jeg synes denne eks-svogeren virker suspekt. Er han kriminell mon tro? Jeg tror det! Han har det med å dukke opp i ekstreme situasjoner. Meget spesielt at han også har vært vitne til et væpnet bankran. Først inne i banken, etterpå utenfor. Når han ringer til politiet, befinner han seg utenfor banklokalet, og der er han vitne til at ranerne sitter utenfor i bilen. En fargepatron hadde gått av inne i bilen, og ranerne måtte "lufte ut" før de kunne kjøre fra stedet. Is i magen på denne eks-svogeren!
Hvorfor luktet det mugg av pengesedlene hans, den gangen eks-svogeren skulle plassere et større pengebeløp i kontanter i banken? Det er jo litt spesielt når samme mann også har vært vitne i en ransak.1+1=2, ingen røyk uten ild osv. Jeg er egentlig ikke tilhenger av slike tankesett, men vet at mange her i tråden trekker konklusjoner på slike grunnlag.
Uansett, eks-svogeren vred seg unna, og fikk blomster av banken for tort og svie (anmeldelsen til politiet/påfølgende avhør). Offerrollen ble feiret med stort bilde i avisen..
Så dukker eks-svogeren opp i denne saken, når AEH angivelig skal ha blitt kidnappet, kan eks-svogeren fortelle politiet at det er hennes ektefelle som har drept henne.
Det ble ikke stort bilde i avisen denne gangen, men han sørget for å mistenkeliggjøre TH i offentligheten.
"Hans medfølelse gikk (bare) til AEH", ifølge ham selv. Onkelen hadde altså ikke Hagen-barna/barnebarna i tankene ett eneste sekund ifm intervjuet. Det avslører eks-svogerens mentalitet. Det normale hadde vært å holde kjeft, og nøye seg med å snakke med politiet. Eks-svogeren viste med pr-stuntet sitt, at han har vilje til å gå langt for å oppnå det han ønsker seg. Han viste at han har evnen til å ignorere hva andre tenker om ham. Vi andre styres ofte av redselen for å såre andre mennesker. Vi er ydmyke, holder kjeft fordi vi vet at vi ikke vet, vi bare tror.
Like lite som at noen har godt nok grunnlag til å mistenke at TH har drept sin kone. Like lite har jeg grunnlag til å mistenke eks-svogeren. Det er en magefølelse, på samme måte som andre mistenker at TH er GM, så mistenker jeg at eks-svogeren er den skyldige.
Sannheten kan være at både TH og eks-svogeren er uskyldig. Magefølelsen kan være at vi ikke liker personene, og derfor mistenker vi vedkommende. Jeg ønsker at den skyldige blir avslørt, uavhengig om jeg liker personen eller ikke.
Det har fremkommet mange egenskaper jeg ikke liker ved TH også, men jeg synes ikke at det gir ham et motiv for å drepe sin kone.
Eks-svogeren har et hevnmotiv.
Kanskje eks-svogeren ble lei av THs jevnlige trusler, og ønsket derfor å sørge for at TH havnet bak lås og slå.
Eks-svogeren var livredd for sitt liv (eller andre konsekvenser han måtte risikere) og derfor drepte han heller AEH, istedet for å bli drept selv. Han ønsket å "avskilte" TH - eliminere den overhengende trusselen.
Alternativt kan motivet ha vært ren misunnelse for alt TH har klart å få til (på lovlig vis), inkludert å være (lykkelig) gift med AEH.
Jeg tror at det er eks-svogeren som har gitt AEH råd ifm ektepaktene. Jeg tror også at han var den som fikk AEH til å vurdere skilsmisse. Ektepakten (1993) var jo et resultat av deres "eventyr" på 80-tallet. Det var nok ikke så mange andre (enn eks-svogeren) AEH kunne snakke med om det som hadde skjedd. Det er liksom ikke helt innafor å ha et seksuelt forhold til svogeren sin.
Ifølge boken "Lørenskog Mysteriet":
Citat:
I løpet av etterforskningen finner politiet også papirer som indikerer at en person i 2002 har anbefalt Lisbeth å søke juridisk bistand knyttet til ektepaktene sine og en eventuell skilsmisse.
Mulig eks-svogeren hadde forhåpninger om å stikke av med "prinsessen og halve kongeriket". Hans problem var antakeligvis at AEH ikke var interessert. Dermed tenkte han vel at det måtte drastiske tiltak til.
Magefølelsen sier meg at eks-svogeren har hatt som målsetting å frame TH i veldig mange år, uten at han helt har funnet anledningen. Koblingen til THs søster kan ha vært med samme motivasjon. TH kan for ham ha vært en påminnelse, om at han selv manglet det lille ekstra, som kanskje gjorde at han måtte ty til ulovlige metoder for å nå målene sine. Det kan bety at TH er en større hedersmann enn det media har tillatt oss å tro. Og nettopp det faktum, kan være det eks-svogeren avskydde mest av alt ved TH. Det kan ha ledet til en ekstrem og langsiktig planlegging av et karakterdrap av TH, hvor AEH måtte betale prisen.
Eks-svogeren må ha anstrengt seg mye for å holde kontakt med familien, men det var nødvendig for å realisere planen. Familien må dessuten ha en usedvanlig evne til å tilgi for at det kunne skje, men det visste han antakeligvis.