2021-10-14, 21:04
Medlem
irriducibiliis avatar
hej,

vet att det finns många duktiga inom juridik här.

tänkte fråga en fråga som jag sökt svar på.

Om min farsa köper en bil åt mig för 100tsek, och den står med honom som ägare men jag brukar den, vi bor i olika städer, kan den då beslagtas av kronofogden för att jag har skuld? fast han står som ägaren? enligt farsan kan dom ta den fast jag inte äger den på pappret bara använder den.

och hur ska dom veta vem som använder bilen?
Senast redigerad av irriducibilii 2021-10-14 kl. 21:07.
Citera
2021-10-14, 21:07
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irriducibilii
hej,

Om min farsa köper en bil åt mig för 100tsek, och den står med honom som ägare men jag brukar den, vi bor i olika städer, kan den då beslagtas av kronofogden för att jag har skuld? fast han står som ägaren? enligt farsan kan dom ta den fast jag inte äger den på pappret bara använder den.

Japp det kan dom göra.
Citera
2021-10-14, 21:08
Medlem
irriducibiliis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Japp det kan dom göra.

men hur ska dom veta att det är jag som använder den?!
Citera
2021-10-14, 21:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
hej,

Ja, bedömer KFM att du äger bilen, så mäter de den oavsett vem som är registrerad ägare.
Citera
2021-10-14, 21:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

De vanligaste är nog att gäldenären blir stannad vid fordonskontroll eller att den påträffas ex i samband med utmätning.
Citera
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Mig veterligen kan de ta bilen eftersom bilen finns i din ägo och kan därför anses tillhöra dig. Sen är det upp till din far att bevisa att bilen är hans.

Bilen är ju uppenbarligen din eftersom han gav dig den.

Har varit med om liknande utmätningsfall där en anhörig stått på bilen men att den fortfarande kunnat utmätas.
Citera
Medlem
Homoaktivists avatar
Citat:

Är med vid trafikkontroll?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kamgzk/samarbetar-med-polis-for-att-hitta-kriminella
Citera
2021-10-14, 21:27
Medlem
Citat:
hej,

Det är inte så svårt att påvisa om du använder bilen, i synnerhet då ni har hemvist på olika orter.
Förhoppningsvis är ni medvetna om att en bil skall vara registrerad på den som är huvudsaklig brukare, försäkring tecknad på annan kan bli ogiltig om skada uppstår enär bolagen endast försäkrar den rättmätige ägarens egendom och dennes intressen.
Citera
2021-10-14, 21:32
Medlem
Softers avatar
Tycker att det är märkligt att kronofogden kan sälja en bil som står skriven på någon annan.. Men enligt många i tråden så kan dom det.

Bryr dom sig enbart om det är en "dyr" bil eller säljer dom en bil som är värd 5k också?
Citera
2021-10-14, 21:35
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Om min farsa köper en bil åt mig för 100tsek, och den står med honom som ägare men jag brukar den, vi bor i olika städer, kan den då beslagtas av kronofogden för att jag har skuld? fast han står som ägaren?
Lär ju gå att fixa ett avtal där ni tydligt stipulerar att det är din pappa som äger bilen men att han tillfälligt, exempelvis 12 månader i taget, låter dig fritt bruka den.
Citera
2021-10-14, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Mig veterligen kan de ta bilen eftersom bilen finns i din ägo och kan därför anses tillhöra dig. Sen är det upp till din far att bevisa att bilen är hans.

Bilen är ju uppenbarligen din eftersom han gav dig den.

Har varit med om liknande utmätningsfall där en anhörig stått på bilen men att den fortfarande kunnat utmätas.

Jag skulle vilja säga att jag är osäker här för jag har varit med om båda delarna.

De försökte utmäta och ta min kompis bil som var registrerad på hans bror. Kronofogden var där och min kompis gick ut och visade papper på att bilen Inte tillhörde honom. Kronofogden kunde inte ta bilen då.

Sedan har jag hört andra fall Det är Kronofogden har haft möjlighet att ta just bil och visa släpar som står på tomten eller marken där personer med skulder är bosatt.

Så jag skulle vilja säga att det är inte alls det säkert att Kronofogden kan ta bilen.
Det som spelar roll är Hur länge har pappa stått på bilen? Skriven som ägare alltså.
Är det så att pappan har precis blivit ny ägare till bilen i samband med att TS har fått en massa skulder så kan man räkna ut snabbt att då har TS gjort detta mer planering.

Skulle bilen vara skriven på pappan runt ett år eller mera har jag väldigt svårt att tänka mig Kronofogden kan ta bilen.
Citera
2021-10-14, 21:47
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwentback3
Jag skulle vilja säga att jag är osäker här för jag har varit med om båda delarna.

De försökte utmäta och ta min kompis bil som var registrerad på hans bror. Kronofogden var där och min kompis gick ut och visade papper på att bilen Inte tillhörde honom. Kronofogden kunde inte ta bilen då.

Sedan har jag hört andra fall Det är Kronofogden har haft möjlighet att ta just bil och visa släpar som står på tomten eller marken där personer med skulder är bosatt.

Så jag skulle vilja säga att det är inte alls det säkert att Kronofogden kan ta bilen.
Det som spelar roll är Hur länge har pappa stått på bilen? Skriven som ägare alltså.
Är det så att pappan har precis blivit ny ägare till bilen i samband med att TS har fått en massa skulder så kan man räkna ut snabbt att då har TS gjort detta mer planering.

Skulle bilen vara skriven på pappan runt ett år eller mera har jag väldigt svårt att tänka mig Kronofogden kan ta bilen.

Nja, det spelar ingen större roll om vem som står som ägare. Om Kronofogden påträffar dig i bilen anses du vara ägare och de kan mäta ut bilen. Sen kan den ”rätta” ägaren bevisa att denne äger bilen.

Minns ett roligt exempel.

KFM hade utmätt en bil från en gäldenär i samband med en trafikkontroll. Personen hade nycklarna till bilen runt halsen och i baksätet fanns det ett köpesbrev och avtal från dennes syster med en lapp där det stod ”Grattis på födelsedagen, min bror”.

Även fast bilen på pappret ägdes av systern och kvitto för systerns köp fanns utmätte de bilen då det var bevisat att bilen var hans genom gåva.

I TS exempel handlar detta också om en gåva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in