2021-10-14, 17:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Då borde det vara helt irrelevant vad pilbågsmannen har för religion.

Inte om motivet har sitt ursprung ur religion. Då är det högst relevant.
Citera
2021-10-14, 17:45
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebornL
Läste att norska polisen inte är beväpnad?
Om det stämmer undrar jag vad anledningen är?
Det måste vara den enda poliskåren i hela världen som ej är beväpnade..
Samma för fotpatrullerande poliser i Storbritannien, bortsett från när dom har speciella händelser såklart. Fast där finns alltid förstärkningsvapen på kort avstånd.

Fungerar nog likartat i Norge, fast avståndet till närmsta förstärkningsvapen är kanske lite längre.
Citera
2021-10-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Tror det bara är vissa officerare, militärpolis, vakter och kanske någon medlem av specialförband som får vara beväpnade på baser i USA, utanför träning osv då självklart.
stämmer nog ganska bra och vill man döda folk hinner man med ett antal innan en av dem hinner fram. så militärbaser är typ en gun free zone det med då större delen av dem som vistas på området inte är beväpnade.
Citera
2021-10-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
jag tycker inte man ska se på antalet döda utan antalet atentat framföralt för att verkligen se hur många gravt störda det finns i varje grupering.

Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Andra meningen i beskrivningen av gärningsmannen. Försökte dom gömma det var dom inte särskilt kompetenta på det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-med-pilbage

Espen Andersen Bråthen, 37, misstänks ha dödat fem personer när han gick till attack med en pilbåge.

Han har tidigare konverterat till islam och haft kopplingar till radikala miljöer.

Jag pratar om i natt när nyheten var färsk. Aftonbladet gjorde allt för att gömma undan ordet islam. Expressen gick dessutom ut med den nyheten ett par timmar före.

Nu har alla världens tidningar redan gått ut med det så det är inte en hemlighet för någon. Finns ingen anledning för Aftonbladet att försöka dölja något längre. Sen har det fortfarande inte använt ordet islam i sin rubrik vilket är svagt.
Senast redigerad av Kimma7 2021-10-14 kl. 17:52.
Citera
2021-10-14, 17:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Rekordhållaren".

Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Brevik myrdet 77 og Skille 5

Breivik måste vara "rekordhållaren" på dessa breddgrader.

Kanske såg EAB upp till den här typen? Precis som den förre så har även numera EAB skrivit in sig i historieböckerna.
Citera
2021-10-14, 17:51
Medlem
Jag kan offra hela min högra arm på att GM är en krypto nazist som har låtsas att han har konverterat för att han ska väcka mer hat och splittring.

GM har ett utseende lik identisk som en vit man nazist medlem i NMR.
Citera
2021-10-14, 17:52
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Samma för fotpatrullerande poliser i Storbritannien, bortsett från när dom har speciella händelser såklart. Fast där finns alltid förstärkningsvapen på kort avstånd.

Fungerar nog likartat i Norge, fast avståndet till närmsta förstärkningsvapen är kanske lite längre.

Isländsk polis är obeväpnad.
Citera
2021-10-14, 17:53
Medlem
Från SVD:

"Klockan 18.12 på onsdagskvällen kom det första larmet från Kongsberg, cirka sju mil sydväst om Oslo.
Klockan 18.18 hade polisen redovisat att man observerat mannen på platsen.
– Men de blir då beskjutna med pilar och förlorar kontakten med mannen, uppger polischefen Ole Bredrup Sæverud på en presskonferens.
Han tillägger:
– Utifrån det vi vet blev troligen samtliga offer dödade efter att polisen var i kontakt med mannen första gången.
Klockan 18.47 greps mannen, 35 minuter efter första larmet."

Att ringa dit polisen, som springer iväg när dom blir påskjutna med pilar, det är inte att leverera trygghet direkt. Måste ju bli standard med skjutvapen för poliserna där nu.
Citera
2021-10-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
Jag kan offra hela min högra arm på att GM är en krypto nazist som har låtsas att han har konverterat för att han ska väcka mer hat och splittring.

GM har ett utseende lik identisk som en vit man nazist medlem i NMR.
om man nu skulle fejka något sådant tror du inte man skulle förändra sitt utseende då ochså? känns som det första en med dem tankarna skulle göra. eller hur tänker du?
Citera
2021-10-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebornL
Läste att norska polisen inte är beväpnad?
Om det stämmer undrar jag vad anledningen är?
Det måste vara den enda poliskåren i hela världen som ej är beväpnade..

Britterna.

Det är bra. Dom kan inte hantera vapen. Här i Sverige så skött dom väl ett mongo med fem magasin för han hade en plastleksak. En tränad skytt skulle behöva en bula för att ta bort hotet. Hästsvansarna fick panik och skött upp hela amupplaget.

Polisen lägger mer tid på värdegrund och transsexualism än skyttebanan. Dom ska inte bära vapen. Dom kan ha ett HBTQ pass istället som dom kan dra vid behov.
Citera
2021-10-14, 17:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Breivik måste vara "rekordhållaren" på dessa breddgrader.

Kanske såg EAB upp till den här typen? Precis som den förre så har även numera EAB skrivit in sig i historieböckerna.

Ja och Norge slår Sverige med hästlängder. Vi kan lägga ihop Ausonius, Mangs, Akilov, Abdulwahab och Tamim Sultani utan att komma i närheten. Missa jag någon?
Citera
2021-10-14, 17:55
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Det står mellar raderna.
De skjuter ett varningskott.
Mannen dödar och skadar sedan folk med pilbåge och kniv inne i en butik, ute på gatan samt inne i bostäder.

Hur kan han göra det när polisen är på plats?
Jo, polisen satt och tryckte bakom bilen.
Totalt misslyckande av norska polisen. 5 personer dog bara för att dom var handlingsförlamade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in