SC Freiburg redovisar nu för verksamhetsåret 20/21. Alltså då samhället varit som mest påverkat av corona. Tack vare försäljningarna av Koch (15 miljoner), Waldschmidt (15) och Schwolow (7) gjorde man en vinst på 10 miljoner euro med en rekordomsättning på 110 miljoner.
Utgiftsposten löner (både spelare och personal) är nu över 50 miljoner. Gissningsvis är förstalagets löner 40 miljoner då?
Med den nya arenan och två poäng från förstaplatsen i ligan är det svårt att inte tänka att vi är odödliga. Alla inom klubben samt alla fans går lite som på moln nu, inte ens Christian Streich är orolig över att vi skulle åka ur ligan, och på frågan "Är målet fortfarande bara att stanna i ligan?" svarade Jochen Saier eller Oliver Leki att "man kan stanna i ligan genom att hamna på en ensiffrig tabellplats".
Till landslagsuppehållet skickade Freiburg 16 spelare inklusive juniorer. Särskilt bland tyska juniorer dominerar man, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på att vårt andralag spelar i tredjeligan. Schade, Wagner, Rosenfelder, Weißhaupt och Atubolu är några av de jag sett hittills som jag tror kommer spela för förstalaget i framtiden.
Känns inte som att mina inlägg här är dom mest spännande, när det enda jag gör är att skryta om min klubb. Men jag tror att skälet till att jag håller på Freiburg också är skälet till att det går så bra.
Efter min vistelse i Freiburg fortsatte jag att hålla på dem för att Streichs presskonferenser var så levande och medmänskliga. Från första sekund fattade jag att klubben sätter människorna i fokus, och när man värvar understryker man gång på gång att spelaren har social kompetens.
Fokuseringen på värden som god kommunikationsförmåga kom till sin överdrift för drygt två år sedan när det inte var ovanligt att hela startelvan var heltysk, för att Streich vill kunna kommunicera på tyska till sitt lag.
Jag tror att Freiburg kommer att falla tillbaka lite i ligan. Kommunikation och taktik må fungera bra, men spelarkvaliten är inte samma som i Leipzig, Wolfsburg eller Gladbach.
https://www.kicker.de/fugmann-neuer-sc-praesident-gewinn-von-9-8-millionen-euro-874709/artikel