2021-10-14, 11:44
Medlem
En sak jag tänkte på. När mördaren i Norge uppges eventuellt ha konverterat till islam pratar media och polis direkt om terrordåd och att utreda terrordåd.

Breivik var en ensam galning. Så även Ausonius, Mangs, Lundin Pettersson.

När ska högerextrema massmord betraktas som terrordåd?
Citera
2021-10-14, 11:45
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Så troligtvis har samtliga mördats efter första konfrontationen med polisen, där de fick fly undan hans pilar. Om Norges poliskår burit tjänstevapen som standard hade inget av detta hänt alltså?

Citat:
Utifrån det vi vet nu framstår det som ganska sannolikt att någon, troligtvis alla, är dödade efter polisen var i kontakt med gärningsmannen första gången klockan 18.18, säger polismästaren Ole Bredrup Sæverud
Källa
Citera
2021-10-14, 11:46
Medlem
Han killen är psykisk störd oavsett religion m.m.

Ingen frisk människa oavsett religion har rätt att döda någon annan oskyldig.
Citera
2021-10-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Konvertiter är ju den allra värsta sorten. Den här killen skulle lika gärna kunnat bli fanatisk anhängare till nynazismen och begått massmord på araber. Det finns ingen riktig kärna i de som byter ståndpunkt. De bara flackar omkring från det ena hållet till det andra. Likadant är det med Breivik. De skulle inte förvåna mig om han om några år blir fanatisk vänsteranhängare och börjar skriva manifest där han rättfärdigar dödandet av borgarbrackorna och kapitalisterna.

Har denna man samt Breivik tidigare haft radikalt annorlunda åsikter? Eller på vilket sätt menar du att de ”flackar omkring från det ena hållet till det andra”?
Citera
2021-10-14, 11:47
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaBojke
Snälla din BSS-Facebookande gammelfarbror som aldrig sett en människa i hela sitt liv förutom familj och thailändska barn som du åker och köper varje år, GM är en högerextremist som attackerat invandrare och finns ingen bekräftad källa som säger att det är en konvertit.

Du blev väldigt tyst efter att det framkommit att GM mycket riktigt var en konvertit som dessutom hade viss koppling till radikalisering.
Du könner inte att det är klädsamt att be om ursäkt för ditt efterblivna spammande ang. att det istället skulle röra sig om en högerextremist som attackerat invandrare?
När man läser dina inlägg framstår du som helt imbecill.
Citera
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
18.13 kom första larmet. 18.47 var polis på plats. Om jag förstår norsk media rätt.

Rycktid på 34 min, kan det verkligen stämma? Låter vansinnigt inkompetent.
Lägg till att de dessutom verkar ha missat GM som kunde fortsätta sitt mordverk trots att polisen var på plats.
Det här ger kusliga liknelser med Utöya där Breivik i lugn och ro kunde fortsätta massakrera folk för att norsk polis inte hade några helikopterresurser och heller inga egna insatsbåtar utan var tvungna att kommendera undermåliga privatbåtar för att komma till ön.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Jag tvivlar på att tjockisen har träffat muslimer överhuvudtaget!

Tjockis? Har du sett bilder av GM, kanske kan du länka?

Ja alla BO var väl från Norge, han lyckades inte träffa några muslimer. Av någon anledning.
Senast redigerad av Rubar 2021-10-14 kl. 11:56.
Citera
2021-10-14, 11:48
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
En sak jag tänkte på. När mördaren i Norge uppges eventuellt ha konverterat till islam pratar media och polis direkt om terrordåd och att utreda terrordåd.

När de når upp till kriterierna
Citat:
Ett terroristbrott är enligt svensk lag en gärning som kan skada en stat eller mellanstatlig organisation allvarligt, och vars avsikt är att: Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp. Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta, eller avstå från att vidta, en åtgärd.3 mars 2021
Citera
2021-10-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
https://imgur.com/a/WYKEZr4

https://www.google.com/maps/@59.6628251,9.6454857,3a,43y,85.75h,91.59t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQyGDmiIsvuBkthpEb9KM4g!2e0!7i1 6384!8i8192

Det se ut som att det är här. Huset på bakgården där?

Möjligt, men jävla generisk bild man får från tidningarna. Nu är det sjukt lätt att inte synas på sökresultat i Norge men i det huset verkar 3 personer vara skrivna. Farsa och son (samma efternamn och en är betydligt äldre en den andre) och en man född 1985. Så tvivlar på att det är någon av de 3.
Citera
2021-10-14, 11:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl

Det betraktas som terror när det är terrorelaterat , fattar du?
Breivks dåd kallas ju terror, Mangs kan hu knappast definieras som det.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Rycktid på 34 min, kan det verkligen stämma? Låter vansinnigt inkompetent. Lägg till att de dessutom verkar ha missat GM som kunde fortsätta sitt mordverk trots att polisen var på plats. Det här ger kusliga liknelser med Utöya där Breivik i lugn och ro kunde fortsätta massakrera folk för att norsk polis inte hade några helikopterresurser och heller inga egna insatsbåtar utan var tvungna att kommendera undermåliga privatbåtar för att komma till ön.

Samtliga mord skedde efter det att polisen var på plats.
Citera
Medlem
lutefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Rycktid på 34 min, kan det verkligen stämma? Låter vansinnigt inkompetent.

Det er feil, politiet var der allerede etter 5 minutter.

Citat:
Klokken 18.12.13 fikk de inn første melding om angrepet, om at en mann gikk rundt og skjøt med pil og bue.
Klokken 18.18 fikk første patrulje øye på gjerningsmannen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z764ow/37-aaring-siktet-fire-kvinner-og-en-mann-drept-i-kongsberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in