2021-10-06, 13:30
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
det är ytterst få som drar in över 60k utan utbildning, däremot finns en hel del som ligger runt 40-50 utan utbildning.

Tror det är ytterst få åtminstone på Flashback som drar in 60+ utan utbildning.
Jag tror faktiskt de är väldigt få överhuvudtaget.
Jag tycker jag har klättrat utav faaan i karriären som är under 30 år, utan utbildning på 46k/mån och det finns ju fler betydligt mer kompetenta människor än mig där ute så att de sitter på 60k/mån är absolut ingen omöjlighet, det finns absolut.
Men få av dom sitter nog här på Flashback.
Citera
2021-10-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popademos
Som sagt, vad jobbar ni med?

De får gärna vara 60k netto = efter skatt.

Själv jobbar jag som Lead Engineer.

Tittat igenom tråden och även komenterat lite.
Men en fråga som kom upp i mitt tänkande.
Hur definerar du inkomsten? Frågar du om grundlön eller "Normallön" under 1 år eller enstaka månader.
Pratar vi enstaka månader så finns det nog många som drar in 60K även netto.
Idag ligger jag på gränssen i grundlön räknar jag med bonus så ligger jag över på årsnivå.
Men även som 20 åring(På 80talet) hade jag månader då jag drog in dryga 30(Borde motsvara 60 idag) körde dubbla skift helger etc. Med övertidsersättning OB skifersättning drog lönen iväg. Så det finns nog än idag grovarbetare som jobbar kväll och mycket eller de som har dubbla jobb som kan dra in de pengarna under en kortare period eller enstaka tillfällen.
Citera
2021-10-06, 21:36
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Men jag hoppas för guds skull at du inte gör det.
Helt korrekt, jag är ett egoistiskt svin och tar ut överskottet i form av utdelning...
Citera
2021-10-06, 21:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Helt korrekt, jag är ett egoistiskt svin och tar ut överskottet i form av utdelning...

Men inte över 3:12 va?? 😉
Citera
2021-10-06, 21:48
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Detta vid ett optimal tim allokering och inga utgifter?
Jag är fullt medveten om hur skatterna fungerar: Men man behöver en del utlägg på företaget förutom skatter. Jag hoppas du betalar försäkringar, lägger tid på administration samt troligtvis kommer du beroende på vad du jobbar med behöva vissa verktyg. Samt att du faktiskt bör ta höjd för viss underbeläggning.

Så svaret är nej på din timdebitering kan du inte ta ut 85K i lön.

Detta är en beräkning av hur mycket du kan tjäna om inget går fel. Jag har haft väldigt låga utgifter under de år jag drivit min firma. Enda gången jag köpt en försäkring var när jag började jobba för Volvo/Ework (de krävde detta (löjligt enligt mig)). Kostade väl 2 kkr/år (vilket är försumbart).
En duktig programmerare är sällan utan uppdrag. Jag var dock utan uppdrag några gånger då det var IT-kris (jobbigt läge, då jag fick pendla i 2 år till Lund).
Jag håller inte med dig om att mina utgifter skulle omöjliggöra min månadslön. Jag har extremt små utgifter. Du bör också betänka att skatter enbart är marginella kostnader. Förra året tjänade jag runt 10 ggr mer i inkomst av kapital än i lön.
Citera
2021-10-06, 22:14
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Men inte över 3:12 va?? 😉
Nej, jag försöker enbart göra det bästa för min egna situation.
När jag dör kommer jag skänka allt till välgörenhet (det kommer nog bli en del pengar där).
Citera
2021-10-07, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Detta är en beräkning av hur mycket du kan tjäna om inget går fel. Jag har haft väldigt låga utgifter under de år jag drivit min firma. Enda gången jag köpt en försäkring var när jag började jobba för Volvo/Ework (de krävde detta (löjligt enligt mig)). Kostade väl 2 kkr/år (vilket är försumbart).
En duktig programmerare är sällan utan uppdrag. Jag var dock utan uppdrag några gånger då det var IT-kris (jobbigt läge, då jag fick pendla i 2 år till Lund).
Jag håller inte med dig om att mina utgifter skulle omöjliggöra min månadslön. Jag har extremt små utgifter. Du bör också betänka att skatter enbart är marginella kostnader. Förra året tjänade jag runt 10 ggr mer i inkomst av kapital än i lön.

Din jämförelse är precis som skiftarbetaren som kan komma upp i samma lön om du jobbar dubbla skift helg och tar ut OB. Har en grundlön på 30 men kan en månad få ut 65.
Du har altså inga kosnader för verktyg? Jobbar du 100% på kundens datorer och licenser? Inga kosnader eller tidsspillan för administration och redovisning?
Det är mycket man skall räkna in. Som jag skrev i början jag själv genomförde denna kalkyl med lite hjälp då jag funderade på att starta eget(2016). Den kalkylen gav att om jag skulle ta ut 50 K/mån behövde jag debitera 850sek/timmen. Vilket var rimligt då, ser idag att möjliga debiteringar idag ligger på 1500-2500/sek i timmen vilket gjort min kalkyl en annan och jag hade nog valt att gå den vägen. Men surt sa räven.
Citera
2021-10-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Tror det är ytterst få åtminstone på Flashback som drar in 60+ utan utbildning.
Jag tror faktiskt de är väldigt få överhuvudtaget.
Jag tycker jag har klättrat utav faaan i karriären som är under 30 år, utan utbildning på 46k/mån och det finns ju fler betydligt mer kompetenta människor än mig där ute så att de sitter på 60k/mån är absolut ingen omöjlighet, det finns absolut.
Men få av dom sitter nog här på Flashback.
mm, har en polare som håvar in 57 i månaden utan utbildning och har på något vänster snackat till sig tjänsten. Jag och han jobbar med i stort sett samma saker och jag ligger strax under 45. Så grattis till honom.
Citera
2021-10-07, 11:48
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
mm, har en polare som håvar in 57 i månaden utan utbildning och har på något vänster snackat till sig tjänsten. Jag och han jobbar med i stort sett samma saker och jag ligger strax under 45. Så grattis till honom.

Vissa är helt enkelt jävligt duktiga på sådant.
Jag är väl medioker som bäst på det, om ens det.
Citera
2021-10-07, 11:57
Medlem
Jag tjänar 70k, men det är före skatt, blir bara 40k när skatt är draget. Jobbar väldigt mycket, i psykiatrin utan utbildning.
Citera
2021-10-07, 12:04
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Men inte över 3:12 va??
Jag har 5 mkr 3:12 som ligger och väntar på utdelning i min lilla firma, men jag orkar/behöver inte ta ut. Jag säljer begagnade varor och mitt jobb kräver noll utbildning men en hel del kundservice och smart tänk och en proffsig hemsida. Och jag måste ständigt bli snabbare/ge bättre service/hitta bättre varor/uppdatera tekniken för att behålla kunderna.
Citera
2021-10-07, 12:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har 5 mkr 3:12 som ligger och väntar på utdelning i min lilla firma, men jag orkar/behöver inte ta ut. Jag säljer begagnade varor och mitt jobb kräver noll utbildning men en hel del kundservice och smart tänk och en proffsig hemsida. Och jag måste ständigt bli snabbare/ge bättre service/hitta bättre varor/uppdatera tekniken för att behålla kunderna.

Price, men dessa kan du ju ta ut enligt 5:25 regeln sen när du bestämmer dig för att lägga ner bolaget, samt såklart 3:12 under dessa 5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in