2021-10-14, 00:01
Medlem
Herreminskapares avatar
Polisen utreder terror läste jag i expressen. Får väl se vad som kommer fram
Citera
Medlem
Spontant känns detta som något en Breivik-klon skulle göra. Islamister klarar av att hugga ihjäl fem pers med blott överraskningsmoment och machete men en Breivikare skulle kunna tycka pilbåge var ett nobelt vapen i kampen mot vad det nu är han anser sig slåss mot, och dessutom se till att öva ordentligt. Det är dock bara magkänslan...
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man har ju rapporterat om att polisen skall ha gjort flera tillslag på olika adresser..
Tillslag?
Flera olika brottsplatser snarare, han har gått runt och dödat på olika adresser, därför tar detta tid. Man vill underätta anhöriga etc...
Citera
2021-10-14, 00:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Han verkar vara kristen, tycker att man skall vara snäll mot djur, inget speciellt varken om knivar eller bågskytte.

Jag känner mig väldigt tveksam

Jag gissar att du kikar på Facebook, vilket han skaffade 2010. Exakt när han gillat det ena eller andra sedan dess är väl oklart och likväl hur ofta han uppdaterat sin profil. För övrigt är det väl inte speciellt ovanligt att missbrukare "hittar gud" titt som tätt även om de kanske inte förvandlas till några helgon för det.
Citera
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Han sköt mot 7 personer och 5 dog medan 2 skadade.

Är pil och båge betydligt dödligare än pistol?!?

Sök på youtube "bowhunting"

Jag gjorde det nu och fan det verkar effekt.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Ja.

Hur?
Pilarna på bilden ser inte ut som de man jagar med utan tycks ha runda pispetsar i diameter med pilen.

Till skilnad från pistolkulor så har jag svårt att tro att de kannbörja rotera inne i kroppen.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Njae, moské kan du utesluta direkt. Det är ju inte direkt så att det var en AR-15 han gick runt med. Det tar tid att "ladda" en pilbåge och man skjuter en pil i taget, och i en moské kryllar det av muslimer. Där skulle han ha attackerats själv.

Tänker du inte lite själv ibland?

Om han skulle angripa en större massa människor, så kanske inte pilbåge är det mest lämpliga vapnet.
Citera
2021-10-14, 00:03
Medlem
Imzadis avatar
https://www.tv2.no/nyheter/14289173/

Kilder opplyser til TV 2 at den pågrepne mannen i Kongsberg en norsk konvertitt, som har hatt kontakt med norsk helsevesen flere ganger.
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Man har en gripen - men insatsen fortsätter ändå? Betyder det fler gärningspersoner??

Man avpärrar brottsplatser och ser till att inte nyfikna klampar in på mordplatser och lusar ned det med fotavstryck och annat. Eftetsom folk är korkade så måste man ha snutar utplacerade tills dess att tekniker har hunnit genomföra sina undersökningar.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregers.werle2
Ja de där compound-bågarna är inte att leka med. Köpte en till min brorson på xxxl för ca tio år sedan och den var garanterat livsfarlig. Jag blev chockad (och då är jag ändå gammal MÖP) och det blev inte mer skjutet med den än några testpilar. Med en sådan båge, hur lätt som helst att få tag på för den som är över 18 år, är det inget problem att döda någon på typ 50m avstånd, precis som du nämner. Märkligt hur omedvetna de flesta skribenterna i den här tråden tycks vara om detta.

Skulle tro att det rör sig om någon Rambo-wannabe (pilbåge OCH kniv) på högerkanten som varit i farten. Förmodligen någon outsider som inte kunnat få vapenlicens för jaktgevär pga tidigare brottslighet. Att polisen säger sig inte kunna utesluta terrordåd kan bero på uttalanden GM gjort vid gripandet. Typ: "Heil Breivik!" eller "Jej er korsridder!" Men det är naturligtvis gissningar.

Med en sån så kan man väl dra iväg en pil i 75-100 m/s så från 50 meter med en bra skytt så hinner man ju inte blinka!
Citera
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantFanKnick
Nästan 5 timmar senare är mannen inte förhörd. Letar man tolk eller är GM hel väck av droger?
De sa i norsk media att de skulle göra en personutredning av GM innan förhöret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverletmedownagain
Denne ORH er helt tydelig en forhenværende elev ved «Livets harde skole». Man ser jo på lang vei av bildene på FB at han er rusmisbruker. Hadde ikke forundret meg om han var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Vi har store problemer med psykiatrien i Norge og slipper folk ut av akutt psykiatriske avdelinger så raskt de ikke er psykotiske lengre. Faren for gjentakelse er jo stor hvis psykosen er rus utløst. Det blir jo bare en j….. ond sirkel. En tung rusmisbruker vil jo bare gå ut der å ruse seg igjen. Vi har hatt mange drap begått av psykotiske gjerningspersoner i Norge. Mange!! De bør holdes innesperret når faren for gjentakelse er såpass stor. Denne mannen er nok godt kjent innenfor systemet tenker jeg. Nok en psykiatri skandale!
Ok, har ni också privatiserat eller haft liknande svensk psykiatrireform (dvs få slutna platser och släpper folk vind för våg) som Sverige gjorde på 90-talet. Har varit en hel del galningar i Sverige också, attacken i Vetlanda var ju någon psyksjuk afghan som hörde röster och allt vad det vad. Man ser många labila människor på gatorna, många gör man gott i att runda med flera meters avstånd..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in