2021-10-13, 23:58
Medlem
Denne ORH er helt tydelig en forhenværende elev ved «Livets harde skole». Man ser jo på lang vei av bildene på FB at han er rusmisbruker. Hadde ikke forundret meg om han var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Vi har store problemer med psykiatrien i Norge og slipper folk ut av akutt psykiatriske avdelinger så raskt de ikke er psykotiske lengre. Faren for gjentakelse er jo stor hvis psykosen er rus utløst. Det blir jo bare en j….. ond sirkel. En tung rusmisbruker vil jo bare gå ut der å ruse seg igjen. Vi har hatt mange drap begått av psykotiske gjerningspersoner i Norge. Mange!! De bør holdes innesperret når faren for gjentakelse er såpass stor. Denne mannen er nok godt kjent innenfor systemet tenker jeg. Nok en psykiatri skandale!
Citera
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det tror jag inte. Då borde han sökt sig till miljöer eller platser där sådana personer finns. Exempelvis restaurang, moské eller så.

Njae, moské kan du utesluta direkt. Det är ju inte direkt så att det var en AR-15 han gick runt med. Det tar tid att "ladda" en pilbåge och man skjuter en pil i taget, och i en moské kryllar det av muslimer. Där skulle han ha attackerats själv.

Tänker du inte lite själv ibland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Vi kanske ska hålla utkik lite extra imorgon och vara vaksamma det kanske kryllar av islamistiska pilbågsskyttar i hela Norden nu. Nytt grepp inom terrorn och alla är tränade i Pakistan . Man kanske ska stanna hemma imorgon.
Vet inte om du skämtar men båge har ju nu tydligt visat sig vara effektivt även för de som inte redan visste det. Enkelt att få tag på i närmaste sportaffär utan licens. Inte så billigt men med lite kunnande är det inte så svårt att göra en dödligt effektiv pilbåge eller armborst. Lite förvånande att det inte använts i terrorattack ännu.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det tror jag inte. Då borde han sökt sig till miljöer eller platser där sådana personer finns. Exempelvis restaurang, moské eller så.

Man har ju rapporterat om att polisen skall ha gjort flera tillslag på olika adresser..
Citera
2021-10-13, 23:59
Medlem
Någon svensk bland de döda? Var väl någon tysk med pil och båge för något år sedan.. har ju varit mycket diskussion om bågjakt de senaste åren (då det ses mer som "hardcore" jakt), en bra träff är toppen men väldigt många djur skadeskjuts och djuren dör en långsam, plågsam död. Så måste varit en bra skytt, iofs kom han ju betydligt närmre så var kanske ingen match. Var det vanlig båge eller typ ett armborst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Träffsäkerheten med en compound-båge är väl ungefär som med ett jakt-gevär på säg, upp till 50m avstånd tex.
Det beror nog mest på vem det är som skjuter.

Gissningsvis finns det ett visst jaktintresse här.
Möjligen en ren sportskytt som spårat ur men känns ju inte lika troligt..
Ja de där compound-bågarna är inte att leka med. Köpte en till min brorson på xxxl för ca tio år sedan och den var garanterat livsfarlig. Jag blev chockad (och då är jag ändå gammal MÖP) och det blev inte mer skjutet med den än några testpilar. Med en sådan båge, hur lätt som helst att få tag på för den som är över 18 år, är det inget problem att döda någon på typ 50m avstånd, precis som du nämner. Märkligt hur omedvetna de flesta skribenterna i den här tråden tycks vara om detta.

Skulle tro att det rör sig om någon Rambo-wannabe (pilbåge OCH kniv) på högerkanten som varit i farten. Förmodligen någon outsider som inte kunnat få vapenlicens för jaktgevär pga tidigare brottslighet. Att polisen säger sig inte kunna utesluta terrordåd kan bero på uttalanden GM gjort vid gripandet. Typ: "Heil Breivik!" eller "Jej er korsridder!" Men det är naturligtvis gissningar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Jo, det var första tanken jag fick när jag hörde. Som sagt, man är på väg hem från jobbet och insjunken i sina egna tankar och så genomborras man av en pil som går rakt igenom kroppen.

Fy fan vilken helvetisk och sinnessjuk känsla och paralyserande smärta det måste vara.

Psykopatiskt sätt att döda någon på. Dör man ens direkt? Undra hur långt bort han avfyrade pilarna. Men skulle nog mycket hellre vilja dö av en pistol. Herregud att känna en pil gå igenom en när man är påväg hem. Sjukt. Undra om han hade några speciella offer han sökte? Tänk att man kan stöta på dessa psykopater i vardagen. Jag undrar dock hur han hann döda 5 pers. Jag menar, folk måste väl märkt hur han sköt pilbåge mot folk ganska fort?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
https://www.expressen.se/nyheter/person-med-pilbage-gripen-i-norge-skot-mot-folk/

Exp:

Flera skadade och omkomna. Inget antal ännu angivet.

”Under onsdagskvällen larmades norsk polis om en pilbågsskytt som sköt efter personer i en matbutik i centrala Kongsberg, strax väster om Oslo.
Personen greps men insatsen fortsätter – polisen har spärrat av en adress.
– Vi kan bekräfta flera skadade och omkomna, säger Øivin Aas vid norska polisen
Man har en gripen - men insatsen fortsätter ändå? Betyder det fler gärningspersoner??
Citera
2021-10-14, 00:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Han sköt mot 7 personer och 5 dog medan 2 skadade.

Är pil och båge betydligt dödligare än pistol?!?

Med rätt pilar och kunskap så säger jag absolut ja på din fråga.
En bil med rakbladsspets skär av en hel del när den går in i kroppen plus att det inte blir samma panik när folk inte hör skottet på samma sätt.

Detta har ältats länge på jaktforum om att många vill börja jaga med båge då djuret dör snabbare. Givetvis finns det en motsida också.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Spetsen är ju smal o rund.
Det där måste ju vara som att bli skjuten med ett salongsgivär.
Träffar man inget vitalt organ eller blodkärl så är det väl svårt att döda någon med dessa.

Jaktpilar brukar väl ha bladspetsar för att få större yta/blödning.

Doppade i gift?

Likt salongsgevär handlar det väl om hur bra man träffar helt enkelt. Bli träffad bara lär ju dock knocka en och möjligen då eftersom det talats om kniv så har GM då gått fram och haft ihjäl personerna med den. Folk runtom är väl i sådan chock att man liksom inte kopplar vad som händer.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
https://i.imgur.com/ZGi4xto.jpg

Jag förstår vad man menar med det skämtet och det är ganska roligt.

Jag menar dock om dådet begåtts av personliga skäl så som de jag angav, eller om man begått dådet för en större politisk idé, som jihad, alt right ideologi, miljöterror eller annat.

Nu har OHR inget på sina sociala medier som tyder på att han ska ha influerats av någon politisk ideologi överhuvudtaget.

Men allt pekar mot en person med missbruksproblematik och psykiska problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Man har en gripen - men insatsen fortsätter ändå? Betyder det fler gärningspersoner??
Inte troligt, de har gått ut med att det tror det är en ensam galning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in