Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Där tror jag också att faran ligger.
Man har inte riktigt förstått att vaccinet varar för evigt, och man har inte förstått att Deltavariantens spikproteiner inte är riktigt lika Wuhanvirusets som vaccinet skräddarsyddes för.
Smittsamheten är också större med Delta, och de vaccinerade kan bära på samma virusmängder i näsa och hals, och förmodligen lika mycket endast 12 veckor efter vaccination.
Dessutom vaccineras man ju i blodet och inte i luftvägarna, så varför skulle de vaccinerade inte kunna bära på viruset?
FHM är väldigt dåliga på att informera om denna fara, och det är svårt att förstå vad det beror på, men det kanske ligger något i den norska kritiken?
Cherrypickar FHM för att de har någonslags bekräftelse-bias och inte vill föra fram obekväma sanningar?
Fyra (!) barn i åldersgruppen 10-19 år avlidna o Sverige hittills under hela pandemin MED Covid.
Var de fullt friska innan, eller hade de underliggande sjukdomar?
Viktigt att informera barn och föräldrar innan man skrämmer upp dem med att de annars riskerar att dö i covid.
Det är ju 13 barn sammanlagt som rapporterats avlidna. Fyra stycken i den åldersgruppen du nämner. 5 stycken av dessa barn från bägge åldersgrupperna har avlidit på IVA och de kan vi ju se något om. Resterande 8 barn vet vi ju inget om men man kan ju gissa att de antingen var för små eller för sjuka för IVA.
2 av de avlidna var små pojkar utan kända riskfaktorer, en under ett år och en i ettårsålder. Bebisar är skörare, tragiskt naturligtvis.
Men du var intresserad av 10-19 åringarna, där 4 har avlidit. 3 av dem har gjort det på IVA och en av dem hade ingen känd riskfaktor. Det var en 14 årig tjej. Hon är lite mer svår att begripa. Varför dör en 14 tjej utan kända riskfaktorer?
Så vitt jag vet finns ingen överdödlighet bland barn i något land. Det måste ju kännas betryggande för alla föräldrar. Vi ser ju till och med en underdödlighet bland barn nu under pandemin.
Jag vet inte om det är vaccinationen du tänker på när du säger att man skrämmer upp föräldrar. Innan förmedlade ju snarare FoHM att barn inte löpte någon risk alls.
Man säger att man vill skydda barnen från MIS-C, men EMA utreder just nu om MIS-C också kan komma som en möjlig sällsynt biverkning av vaccinet.
Lika så nämner man att man ska vaccinera barn för att de inte ska behöva få en veckas frånvaro i skolan om de bli sjuka. Men jag undrar om inte då influensa vaccin skulle gett de färre frånvarodagar. FoHm rekommenderar ju bara barn i riskgrupp att vaccinera sig mot influensan.
Men vi har ju också långcovid som kan drabba barn.
När man ser till antikroppar hos barn kan man ju gissa på att ca en tredjedel av alla barn redan varit smittade av covid. Fler i de äldre åldrarna. De behöver ju knappas vaccineras.
Ibland vet jag inte om personer i tråden frågar för att de vill veta eller för att de bara vill dra upp det igen. Om det handlar om att du undrar, kan du ju söka på SIR själv. Det är inte svårt.
Använd bara ikonen på vänster sida:
Visa urval.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Vill du istället se andel vaccinerade få du gå in på blåa linjen högst upp och välja rapporter, coronafall, rapporterade, vaccination.