2021-10-13, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är utrett för länge sedan. Varför i hela friden tror du vaccinpass diskuteras världen över? För att man vill inskränka människors frihet, eller för att bekämpa viruset?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vaccinera-dig-mot-covid-19-for-att-minska-smittspridningen/
För att man vill kontrollera människors rörelsemönster, viruset är inte tillräckligt allvarligt för att motivera dessa inskränkningar. Hade vi pratat om digerdöden eller luftburen rabies, så visst, men detta är inte någon digerdöd. Kina visar vägen med sitt ”social credit score” där man tvingar människor att acceptera den officiella ”sanningen”. Det är med andra ord inte alls ”utrett för länge sedan” men tvivlare misstänkliggörs och stigmatiseras till den grad att Herr Fauci har ett enkelt jobb att påstå vad som helst. Han får ju inte ifrågasättas.

Alla diktatorer genom tiderna skulle ha offrat mor och barn för att få tillgång till dylik kontroll som det digitala samhället möjliggör, jag är helt säker på att allehanda korrupt maktelit inte tänker låta en sån chans gå förlorad. När pandemin är över får vi facit, jag tror dock att viruset förvandlas till en säsongssnuva medan kontrollapparaten blir kvar. Vaccinhetsandet ger anledning till oro, nyttiga lakejer verkar ju inte saknas för att springa maktapparatens ärenden.
Citera
2021-10-13, 20:20
Medlem
Citat:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vaccinera-dig-mot-covid-19-for-att-minska-smittspridningen/
Ett informationsblad på lättläst svenska från FHM är knappast konkret nog. Vad baserar FHM, och många andra smittskydd runt om i Europa, detta konstaterande på? Det känns som en standardformulering för att få folk att vaccinera sig för att på sätt skydda vården.
Citera
2021-10-13, 20:25
Avslutad
Citat:
Det är utrett för länge sedan. Varför i hela friden tror du vaccinpass diskuteras världen över? För att man vill inskränka människors frihet, eller för att bekämpa viruset?
För övrigt, läste du ens länken? ”Faktabladet” innehåller ju bara en massa floskler på dagisnivå i stil med ”knark är bajs”, ”gå inte mot röd gubbe”... Är det där ditt bevis för att man ska vaccinera sig? ”Vaccinationen är gratis”... Okej, tung vetenskap...
Citat:
1. Vaccinet skyddar dig mot att bli svårt sjuk eller dö i covid-19.
2. Alla vacciner mot covid-19 testas väldigt noga, så att de är säkra att använda.
3. Efter vaccinationen bygger kroppen upp ett skydd mot sjukdomen covid-19.
4. Risken att du smittar andra minskar om du är vaccinerad.
5. Många miljoner människor över hela världen har vaccinerats mot covid-19.
6. Vaccinationen är gratis.
7. Även du som söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd kan få vaccin.
8. Du kan vaccinera dig även om du inte har id-handling, personnummer eller samordningsnummer.
Citera
2021-10-13, 20:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Där tror jag också att faran ligger.
Man har inte riktigt förstått att vaccinet varar för evigt, och man har inte förstått att Deltavariantens spikproteiner inte är riktigt lika Wuhanvirusets som vaccinet skräddarsyddes för.
Smittsamheten är också större med Delta, och de vaccinerade kan bära på samma virusmängder i näsa och hals, och förmodligen lika mycket endast 12 veckor efter vaccination.
Dessutom vaccineras man ju i blodet och inte i luftvägarna, så varför skulle de vaccinerade inte kunna bära på viruset?
FHM är väldigt dåliga på att informera om denna fara, och det är svårt att förstå vad det beror på, men det kanske ligger något i den norska kritiken?
Cherrypickar FHM för att de har någonslags bekräftelse-bias och inte vill föra fram obekväma sanningar?
Fyra (!) barn i åldersgruppen 10-19 år avlidna o Sverige hittills under hela pandemin MED Covid.
Var de fullt friska innan, eller hade de underliggande sjukdomar?
Viktigt att informera barn och föräldrar innan man skrämmer upp dem med att de annars riskerar att dö i covid.
Det är ju 13 barn sammanlagt som rapporterats avlidna. Fyra stycken i den åldersgruppen du nämner. 5 stycken av dessa barn från bägge åldersgrupperna har avlidit på IVA och de kan vi ju se något om. Resterande 8 barn vet vi ju inget om men man kan ju gissa att de antingen var för små eller för sjuka för IVA.

2 av de avlidna var små pojkar utan kända riskfaktorer, en under ett år och en i ettårsålder. Bebisar är skörare, tragiskt naturligtvis.

Men du var intresserad av 10-19 åringarna, där 4 har avlidit. 3 av dem har gjort det på IVA och en av dem hade ingen känd riskfaktor. Det var en 14 årig tjej. Hon är lite mer svår att begripa. Varför dör en 14 tjej utan kända riskfaktorer?

Så vitt jag vet finns ingen överdödlighet bland barn i något land. Det måste ju kännas betryggande för alla föräldrar. Vi ser ju till och med en underdödlighet bland barn nu under pandemin.

Jag vet inte om det är vaccinationen du tänker på när du säger att man skrämmer upp föräldrar. Innan förmedlade ju snarare FoHM att barn inte löpte någon risk alls.

Man säger att man vill skydda barnen från MIS-C, men EMA utreder just nu om MIS-C också kan komma som en möjlig sällsynt biverkning av vaccinet.

Lika så nämner man att man ska vaccinera barn för att de inte ska behöva få en veckas frånvaro i skolan om de bli sjuka. Men jag undrar om inte då influensa vaccin skulle gett de färre frånvarodagar. FoHm rekommenderar ju bara barn i riskgrupp att vaccinera sig mot influensan.

Men vi har ju också långcovid som kan drabba barn.

När man ser till antikroppar hos barn kan man ju gissa på att ca en tredjedel av alla barn redan varit smittade av covid. Fler i de äldre åldrarna. De behöver ju knappas vaccineras.

Ibland vet jag inte om personer i tråden frågar för att de vill veta eller för att de bara vill dra upp det igen. Om det handlar om att du undrar, kan du ju söka på SIR själv. Det är inte svårt.
Använd bara ikonen på vänster sida: Visa urval.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Vill du istället se andel vaccinerade få du gå in på blåa linjen högst upp och välja rapporter, coronafall, rapporterade, vaccination.
Citera
2021-10-13, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
För att man vill kontrollera människors rörelsemönster, viruset är inte tillräckligt allvarligt för att motivera dessa inskränkningar. Hade vi pratat om digerdöden eller luftburen rabies, så visst, men detta är inte någon digerdöd. Kina visar vägen med sitt ”social credit score” där man tvingar människor att acceptera den officiella ”sanningen”. Det är med andra ord inte alls ”utrett för länge sedan” men tvivlare misstänkliggörs och stigmatiseras till den grad att Herr Fauci har ett enkelt jobb att påstå vad som helst. Han får ju inte ifrågasättas.

Alla diktatorer genom tiderna skulle ha offrat mor och barn för att få tillgång till dylik kontroll som det digitala samhället möjliggör, jag är helt säker på att allehanda korrupt maktelit inte tänker låta en sån chans gå förlorad. När pandemin är över får vi facit, jag tror dock att viruset förvandlas till en säsongssnuva medan kontrollapparaten blir kvar. Vaccinhetsandet ger anledning till oro, nyttiga lakejer verkar ju inte saknas för att springa maktapparatens ärenden.

Nej vet du, jag tror inte på någon konspiration som går ut på att vi alla ska kontrolleras. Jag har för mig att att man i början trodde att dödligheten var 3,4 % eller högre och att då när allting var som mest skrämmande utlyste WHO en pandemi. Det resulterade i att hela världen ville bli räddad och slippa viruset. Läkemedelsföretagen kastade sig över möjligheten att tjäna pengar och resten är en snöbollseffekt. Snart två år efteråt går det inte att ta sig ur den här härvan med hedern och världsekonomin något så när i behåll så läkemedelsföretagen fortsätter marknadsföra sina produkter med skrämsel och överenskommelser som slutits mellan länder och läkemedelsföretag påverkar utkomsten. Jag tror på riktigt att sjukvården i Sverige går på knäna, fast kanske av flera orsaker, och att man behöver kapa kurvan på mängden som läggs in på sjukhus. Man har gjort beräkningar som pekar i riktning hur många som behöver ha skydd för att sjukvården inte ska kapsejsa. Det är bara det att man har räknat för lågt, många fler än bevisat har haft covid och det märks nu när det har gått två veckor sedan restriktionerna släpptes utan att sjukhusinläggningarna har skjutit i höjden. Redan den första natten var trängseln enorm på alla nattklubbar och det borde ha resulterat i en omfattande smittspridning om det bara var drygt en miljon som haft covid. Vi ligger nog ganska bra till rent generellt här i Sverige. Nästa år kommer det här att vara en endemi och de flesta kommer att leva som vanligt. Visst du kommer fortfarande att vara tvungen att visa upp vaccinpass om du ska till en del länder, men den sortens vaccineringar håller vi ju redan på med, även om de inte är ett tvång.
Citera
2021-10-13, 21:03
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Jag vet allt om Indien därför skrev jag bl.a. puss på dig ha det så bra.
Du vet ALLT om Indien?

Och ändå gjorde du bort dig totalt genom att antyda att vaccinering skulle haft något att göra med att viruset muterade?
Citera
2021-10-13, 21:04
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Men läser du Schibsted Bonnier eller för den delen SVT så började det i Indien haha...
Vad lustigt det ser ut när du kommenterar dina egna inlägg. Det är nästan så man tror att...hehe...
Citera
2021-10-13, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nej vet du, jag tror inte på någon konspiration som går ut på att vi alla ska kontrolleras. Jag har för mig att att man i början trodde att dödligheten var 3,4 % eller högre och att då när allting var som mest skrämmande utlyste WHO en pandemi. Det resulterade i att hela världen ville bli räddad och slippa viruset. Läkemedelsföretagen kastade sig över möjligheten att tjäna pengar och resten är en snöbollseffekt. Snart två år efteråt går det inte att ta sig ur den här härvan med hedern och världsekonomin något så när i behåll så läkemedelsföretagen fortsätter marknadsföra sina produkter med skrämsel och överenskommelser som slutits mellan länder och läkemedelsföretag påverkar utkomsten. Jag tror på riktigt att sjukvården i Sverige går på knäna, fast kanske av flera orsaker, och att man behöver kapa kurvan på mängden som läggs in på sjukhus. Man har gjort beräkningar som pekar i riktning hur många som behöver ha skydd för att sjukvården inte ska kapsejsa. Det är bara det att man har räknat för lågt, många fler än bevisat har haft covid och det märks nu när det har gått två veckor sedan restriktionerna släpptes utan att sjukhusinläggningarna har skjutit i höjden. Redan den första natten var trängseln enorm på alla nattklubbar och det borde ha resulterat i en omfattande smittspridning om det bara var drygt en miljon som haft covid. Vi ligger nog ganska bra till rent generellt här i Sverige. Nästa år kommer det här att vara en endemi och de flesta kommer att leva som vanligt. Visst du kommer fortfarande att vara tvungen att visa upp vaccinpass om du ska till en del länder, men den sortens vaccineringar håller vi ju redan på med, även om de inte är ett tvång.
Det var väldigt mycket text men vad vill du ha sagt? Vaccinpasset innebär utökade kontrollmöjligheter av människors rörelsemönster, jag anser dem vara omotiverade. Svara gärna lite kortare, det finns ingen anledning att fara ut i en ändlös monolog om du vill förklara varför vaccinpassen är nödvändiga.
Citera
2021-10-13, 21:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Du låter som en foliehatt. Viruset kommer inte förvandlas till något. Det är vad det är.
Citera
2021-10-13, 21:19
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Det är inte självklart att räkna i förhållande till befolkningsmängd. Det är rentav olämpligt att räkna i förhållande till befolkningsmängd, av den anledning som jag förklarade.

Jag återanvänder ett exempel som jag har använt tidigare. Tänk dig ett land med 8 miljoner invånare. Över en natt anländer 2 miljoner "ensamkommande flyktingbarn" till landet. Vad händer med dödligheten? I antal? Och i förhållande till befolkningsmängd?

Det som händer är att dödsfallen i antal, kommer att vara ungefär lika många som tidigare, eftersom dom 40-åriga "ensamkommande flyktingbarnen" befinner sig i en ålder med låg dödlighet. Dödligheten i förhållande till befolkningsmängd, kommer däremot genast att sjunka dramatiskt, på grund av den kraftigt ökade befolkningsmängden.

Ja. Influensan skördade offer bland gamlingar. Bluffen är att mängden gamlingar inte har ökat på samma sätt som det totala antalet invånare i Sverige. Befolkningstillskottet håller dödligheten nere, mätt i förhållande till befolkningsmängd, både avseende influensa, och andra dödsorsaker.

Jag har sett samma bluff återkomma, gång på gång, i diverse olika trådar om Covid-19, och även i andra publikationer. Här är ett debattinlägg i Dagens Industri som använder sig av samma bluff. Inläggets författare anklagar andra för att undanhålla viktig information. Men han undanhåller själv den mest fundamentala informationen informationen när han propagerar för att jämföra med år 1993 och år 2002. Se min uträkning av överdödligheten längre ner

Utlänningarna har lägre benägenhet att avlida generellt, på grund av att en stor del av utlänningarna befinner sig i åldersgrupper med låg dödlighet. Det drar ner dödligheten till onormalt låga nivåer, jämfört med en befolkning med normal åldersfördelning. Dödligheten i förhållande till befolkningsmängd var onormalt låg även år 2020. Men det motsäger inte att Covid skapade stor överdödlighet.

Du lever i en väldigt alternativ verklighet, ifall du tror att epidemin inte gav utslag på dödligheten. Och du försöker lura in andra i din alternativa verklighet.

År 2020 hade en överdödlighet 7161 dödsfall, jämfört med genomsnittet för dom 5 föregående åren. Tror du att "skräckpropaganda" skulle kunna skapa såpass tydlig överdödlighet? Har du tilltro till Statistiska Centralbyråns redovisning av antalet dödsfall i Sverige?

År 1993 var överdödligheten 2223 dödsfall. År 2002 var överdödligheten 1301 dödsfall. Det var alltså mycket lägre överdödlighet än år 2020.

Uträkning:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/befolkningsstatistik-i-sammandrag/

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/befolkningsframskrivningar/pong/tabell-och-diagram/folkmangd-efter-kon-alder-och-fodelseland-och-framskrivning/

Haha nu överdriver du kraftigt, bor fler utlandsfödda 60 åringar i Sverige än svenskar.
Förnekar inte att 2020 hade en överdödlighet och att många äldre dog. Dock har vi haft flera år som varit värre, vilket du tydligt kan se i min bifogade länk.

Skillnaden då var att media och politiker inte försökte skräckslå sin befolkning.
Res runt lite i världen så ser du vilken förödelse alla restriktioner har skapat för fattigt folk som är beroende av turism. De har fått sina liv krossade och lever nu i svält.
Men det är väl bättre att åldringar och multisjuka får något år extra i livet?
Citera
2021-10-13, 21:22
Bannlyst
Citat:
Det var väldigt mycket text men vad vill du ha sagt? Vaccinpasset innebär utökade kontrollmöjligheter av människors rörelsemönster, jag anser dem vara omotiverade. Svara gärna lite kortare, det finns ingen anledning att fara ut i en ändlös monolog om du vill förklara varför vaccinpassen är nödvändiga.

Du är inte på ditt bästa humör kanske? Okej, såhär då, nej jag tror inte att de vill kontrollera oss för att de vill ha världsdiktatur. Jag tror att läkemedelsföretagen vill mjölka den här kassakon så mycket det går. Sedan kan förstås andra storföretag tjäna pengar på att veta mer om oss för att sälja mer, men förutom att de styrande redan tycker att vi är lätta att manipulera tror jag inte på någon sammansvärjning eller konspiration. Det är ekonomi som styr och sjukvården hakar på för att de har platsbrist.
Citera
2021-10-13, 21:26
Avslutad
Citat:
Du låter som en foliehatt. Viruset kommer inte förvandlas till något. Det är vad det är.
Jag är ledsen om mitt budskap blir för svårt för dig att ta in. Viruset har redan förvandlats ett antal gånger, låt mig räkna upp Alfa, Beta, Gamma, Delta e.t.c. dvs det är inte alls ”vad det är”. Förr eller senare är det så gott som ofarligt, tänker du fjanta runt med munskydd och vaccinpass då med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in