2021-10-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Dollar. Läs tweeten igen eller lyssna på videon. Eller vill du att jag översätter till svenska?
Ja alltså han handlar med optioner i Tesla, han har inte lånat och sålt aktier för 700 miljoner dollar.

Jag kan inte riktigt få det till ett "par hundra tusen dollar", det borde kostat mer än så att lägga ut put optioner på 1,1 miljoner aktier.
Citera
2021-10-12, 16:35
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ja alltså han handlar med optioner i Tesla, han har inte lånat och sålt aktier för 700 miljoner dollar.

Jag kan inte riktigt få det till ett "par hundra tusen dollar", det borde kostat mer än så att lägga ut put optioner på 1,1 miljoner aktier.
Jag tror inte det går att räkna ut, vi känner ju inte till detaljerna. Men varför ens försöka? Han säger ju själv att en reporter läste 13D blanketten och rapporterade några hundra miljoner istället för några hundra tusen.
Citera
2021-10-12, 17:11
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Ytterligare bevis på att man inte kan lita på mainstream media

Men killen som driver en nästintill religös YouTube kanal (Tesla Daily) som själv skriver att han äger massa derivat i Tesla, that's the guy I trust to be objective!

Citera
2021-10-12, 17:28
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Men killen som driver en nästintill religös YouTube kanal (Tesla Daily) som själv skriver att han äger massa derivat i Tesla, that's the guy I trust to be objective!

Han heter Tesla Daily för han rapporterar nyheter om Tesla varje dag, goda nyheter som dåliga.
Han rapporterade bara vad Burry skrev på twitter. Eller tror du att han har fabrikerat ihop en fake tweet?
Citera
2021-10-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Herregud vilken tråd detta är. Man blir mörkrädd.

Tesla spelar i en helt egen liga. Oavsett om det gäller batterier eller elbilar. Vad gäller FSD försöker inte ens någon annan. Kan ni få in det i huvudet? Att ingen konkurrent [inom automotive] ens försöker nå FSD? Om ni är så tekniskt efterblivna att ni inte ser detta själva så lyssna mer och tänk mindre.

Aktien är väldigt högt värderad.

/tråd

Oj vad du är dåligt insatt. Finns många som försöker.
Citera
2021-10-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biblo163
Lucid Motors är bättre än Tesla.

Har kommit fram till att jag vill ha både Lucid och NIO tillsammans med Tesla i min portfölj.
NIO tar hand om den asiatiska marknaden och Tesla/Lucid den amerikanska/resten.
Bra spridning tycker jag.

Ska också lägga mig i en aktie för laddningsstationer.
Citera
2021-10-13, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Oj vad du är dåligt insatt. Finns många som försöker.
Nej, du är bara en slaskig konsument. Så fort ett företag säger "ooooh, vi ska också göra coola sak X som är framtiden!" så tar du dem på orden. Jag tittar på vad de faktiskt gör. De gör inte FSD.

De gör olika varianter av line keeping osv. En vacker dag kommer de säkerligen kunna göra den line keeping Teslas bilar haft i flera år (snarare än få panik vid svängar), men det är något helt annat än FSD.
Citera
2021-10-13, 13:47
Medlem
Powrs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon

Hans tweets är låsta men finns ett annat twitterkonto som heter "BurryArchive" där alla hans tweets läggs upp.
Här ser ni hans tweet, och under den tweeten har han skrivit, "I meant like this" och länkat till cnbc artikeln som påstår att han har ett bett mot Tesla på flera hundra miljoner. Hur mycket mer bevis vill ni ha? Det kommer från människan själv och ni vägrar tro på det
https://twitter.com/BurryArchive/status/1447046524303720448?s=20
Citera
2021-10-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nej, du är bara en slaskig konsument. Så fort ett företag säger "ooooh, vi ska också göra coola sak X som är framtiden!" så tar du dem på orden. Jag tittar på vad de faktiskt gör. De gör inte FSD.

De gör olika varianter av line keeping osv. En vacker dag kommer de säkerligen kunna göra den line keeping Teslas bilar haft i flera år (snarare än få panik vid svängar), men det är något helt annat än FSD.

Citat:
Forget Tesla: Experts say these 4 tech companies are the future of self-driving cars
“Tesla has overpromised with its marketing for nearly 5 years and severely underdelivered.”

https://imgix.bustle.com/uploads/image/2021/4/29/73f3ec9c-4084-4e1d-9eb3-1ef1b4fc4250-lb-ads-21.png?w=710&h=581&fit=max&auto=format%2Ccompress

Enligt den så är de bästa Waymo, Nvidia, Baidu och Argo AI. Men det finns även Mobileye, Nuro, Aurora, Motional, Zoox... Hur många som helst.

https://www.google.com/amp/s/www.inverse.com/innovation/best-autonomous-driving-companies/amp
Senast redigerad av Locifer 2021-10-13 kl. 14:21.
Citera
2021-10-13, 14:14
Medlem
Citat:
Hans tweets är låsta men finns ett annat twitterkonto som heter "BurryArchive" där alla hans tweets läggs upp.
Här ser ni hans tweet, och under den tweeten har han skrivit, "I meant like this" och länkat till cnbc artikeln som påstår att han har ett bett mot Tesla på flera hundra miljoner. Hur mycket mer bevis vill ni ha? Det kommer från människan själv och ni vägrar tro på det
https://twitter.com/BurryArchive/status/1447046524303720448?s=20
Ja rubriken är kanske något missvisande, men det framgår i klartecken i artikeln att han har optioner mot en massa Tesla aktier. Trodde någon att han tagit 500 miljoner dollar och satsat allt det på att Teslas aktier ska gå ner?

Citat:
Correction: Michael Burry is long puts against 800,100 shares of Tesla, according to a filing with the SEC. An earlier version misstated the number of put contracts Burry purchased.
Sen står ju detta längst ner i artikeln, är fortfarande inte helt tydligt om han med tweeten syftar på antalet dollar eller kontrakt då det tydligen stod fel antal kontrakt i artikeln tidigare..

https://web.archive.org/web/20210517183424/https://www.cnbc.com/amp/2021/05/17/michael-burry-of-the-big-short-reveals-a-530-million-bet-against-tesla.html
Här har du originalartikeln, då stod det att han köpt 800 000 put optioner

Citat:
Michael Burry bought more than 800,000 Tesla put options contracts in the first quarter worth $534.4 million, according to a filing with the U.S. Securities and Exchange Commission.

Dagen efter ändrades artikeln och då står det istället
Citat:
Michael Burry is long puts against 800,100 shares of Tesla or $534 million by the end of the first quarter, according to a filing with the U.S. Securities and Exchange Commission.
....
As of March 31, Burry owned 8,001 put contracts, with unknown value, strike price, or expiry, according to the filing.

..och för att då förtydliga, hade han köpt 800 000 put optioner mot Tesla hade det varit mycket mer än de 8000 han då egentligen hade köpt.

Men visst det kan vara dollar han syftar på i tweeten, även om det som sagt känns billigt med ett par hundratusen dollar för att få optioner på 1,1 miljoner aktier i dagsläget.
Citera
2021-10-13, 15:29
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ja rubriken är kanske något missvisande, men det framgår i klartecken i artikeln att han har optioner mot en massa Tesla aktier. Trodde någon att han tagit 500 miljoner dollar och satsat allt det på att Teslas aktier ska gå ner?

Sen står ju detta längst ner i artikeln, är fortfarande inte helt tydligt om han med tweeten syftar på antalet dollar eller kontrakt då det tydligen stod fel antal kontrakt i artikeln tidigare..

https://web.archive.org/web/20210517183424/https://www.cnbc.com/amp/2021/05/17/michael-burry-of-the-big-short-reveals-a-530-million-bet-against-tesla.html
Här har du originalartikeln, då stod det att han köpt 800 000 put optioner

Dagen efter ändrades artikeln och då står det istället

..och för att då förtydliga, hade han köpt 800 000 put optioner mot Tesla hade det varit mycket mer än de 8000 han då egentligen hade köpt.

Men visst det kan vara dollar han syftar på i tweeten, även om det som sagt känns billigt med ett par hundratusen dollar för att få optioner på 1,1 miljoner aktier i dagsläget.
Jag har läst artikeln. Men Burry själv säger ju att artikeln inte stämmer och att det bara handlade om några hundra tusen. Spelar det verkligen någon roll vad artikeln säger då?
Citera
2021-10-13, 17:08
Medlem
Citat:
Jag har läst artikeln. Men Burry själv säger ju att artikeln inte stämmer och att det bara handlade om några hundra tusen. Spelar det verkligen någon roll vad artikeln säger då?
Min länk är till originalet, där det angavs 100 gånger fler optioner än han i själva verket köpt, eftersom journalisten läst fel i filingen... Typ det han skrev i tweeten då, det står inte i tweeten att summorna handlar om dollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in