2021-10-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menjagda
En fundering. Tror du på fullaste allvar att hela svenska befolkningen kommer ta dos nr3,4,5 osv? Efter nyår och någon månad framåt så kommer alla som inte tagit spruta 3 i ordningen att klassas som ovaccinerad och vaccinpasset blir ogiltigt

Instämmer helt. Vaccinationstakten kommer avta drastiskt i framtiden. Vaccinationerna kommer främst ske bland riskgrupper, på samma sätt som vi ser med influensan.
Citera
2021-10-13, 12:33
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
En fundering. Tror du på fullaste allvar att hela svenska befolkningen kommer ta dos nr3,4,5 osv? Efter nyår och någon månad framåt så kommer alla som inte tagit spruta 3 i ordningen att klassas som ovaccinerad och vaccinpasset blir ogiltigt

Det beror på hur media spinner på pandemin. Om det kommer en "variant" som påstås är mycket dödligare så kommer folk flockas till spruta 3 också, sedan 4 osv. Detta är också när Sverige inför vaccinpass vilket ytterligare ökar antalet.
Citera
2021-10-13, 12:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Som jag förstår det är en av anledningarna till att man vill vaccinera barn är för att de inte ska drabbas av MIS-C.

Frågan blir ju då kan barn drabbas av MIS-C av vaccinationen? Skulle det visa sig att barnen gör det så är ju vitsen betydligt mindre.
In collaboration with the EMA, the Danish Medicines Agency is investigating whether the rare inflammatory condition of MIS-C, previously observed as an aftereffect of COVID-19 infection in children and adolescents, can also occur after vaccination. While no causality with the vaccine has been established, it cannot be excluded either.

In the beginning of August, the Danish Medicines Agency received a report about a 17-year-old boy who after receiving the COVID-19 vaccine from Pfizer/BionTech developed a severe inflammatory condition known as MIS-C (multisystem inflammatory syndrome in children). The 17-year-old is now in good health after receiving treatment.

Because the 17-year-old whose condition was reported to the Danish Medicines Agency had not been infected with COVID-19, the Danish Medicines Agency suspects that in very rare cases the condition could possibly also develop in reaction to the vaccine.

Following its preliminary assessment of the report and a search for similar reports from other countries, the Danish Medicines Agency has therefore raised this concern with the EMA’s Pharmacovigilance Risk Assessment Committee, PRAC. The committee will investigate whether causality with the vaccine is likely and assess if MIS-C is to be registered as a possible rare side effect of the vaccine.
https://laegemiddelstyrelsen.dk/en/news/2021/danish-medicines-agency-investigates-a-case-of-inflammatory-condition-reported-after-covid-19-vaccin ation/
Sannolikt inte. Det nya är att det handlar om att SCoV2 agerar som superantigen (video):

TWiV 815: MIS-C with Moshe Arditi and Ivet Bahar
Moshe and Ivet join TWiV to discuss their finding that MIS-C is a consequence of a superantigen in the spike protein of SARS-CoV-2 that causes activation of a skewed population of T cell receptor bearing lymphocytes, leading to hyperinflammation.
https://www.microbe.tv/twiv/twiv-815/

Vilket iofs inte nödvändigtvis är så goda nyheter om man har följt med den allmänna debatten som förs därute:

Double Individual Speculator
@x2IndSpeculator
Incredible to see TWIV finally acknowledging #SARS2 superantigen. Another theory proving right, despite many virologists & their journalist friends stubbornly claiming #SARS2 is "not a particularly special straightforward textbook virus". Well done Anthony, you stood your ground.
https://twitter.com/x2IndSpeculator/status/1448037145659289603?s=20

Vi får se helt enkelt.
Citera
2021-10-13, 12:41
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag hoppas att man inför vaccinpass i butiker, köpcentrum, bussar, offentliga lokaler m.m. Det är enda sättet att få slut på farsoten och få människor motiverade att ta vaccin. Så länge det springer runt en massa ovaccinerade pellejönsar och sprider viruset överallt kommer pandemin att leva vidare. Rätt som det är kommer det att leda till total nedstängning. Det vill ingen, inte ens antivaxarna.

Joe Biden har fattat det.

Haha börjar tro att du skriver massa skit för att väcka ilska och få uppmärksamhet. "Pandemin" kommer aldrig försvinna. Den existerar endast p.g.a. medias propaganda.
Varför blev det inte masshysteri under 80,90 och början på 20 talet när fler människor avled än under 2020?
Citera
2021-10-13, 12:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag tycker regeringen och FHM borde lägga fram en plan för hur man kan få ut detta till alla sjukhus i Sverige. Det måste vara reservalternativet efter vaccinering.

Om det nu är så illa att skyddet är på väg att försvinna efter 6 månader efter sista Pfizersprutan är det rätt bråttom nu. Om vi inte ska få ett väldigt allvarligt läge i slutet av året. Man borde helt klart ge en tredje spruta i turordning nu, för annars kommer vi få det som i Ryssland där nu tusen personer varje dag får sätta livet till, om inte ännu fler för jag tror inte de räknar alla. Mörkertalet i Ryssland är nog betydande.
Rysslands stora problem är anti-vaxxare och låg täckningsgrad speciellt i stora regioner och i stora grupper och inte enskilda individer.

Jag tror inte att de 60% som faktiskt är skyddade nu kommer att ha något behov av en tredje spruta och säkerligen en försvarlig del av de övriga 40% där en genombrottsinfektion kommer att fungera som en booster. Men vi bör nog vaccinera de äldre och de i riskgrupper. Snarast!

Tydligen har det varit en bra strategi att ha långt mellan doserna som Sverige har haft. Det ser man nu kanske i Kanada. Vi har ju också blandat vaccin för en del vilket nog är en positiv sak:

New data suggests Canada's 'gamble' on delaying, mixing and matching COVID-19 vaccines paid off

Early data suggests strong protection against delta, no evidence for boosters in the general population yet

https://www.cbc.ca/news/health/canada-vaccine-effectiveness-data-delayed-doses-mixing-matching-covid-19-vaccines-1.6205993

Man har dock goda erfarenheter av en tredje dos i Israel och det kanske stannar vid det:

COVID-vaccine booster shot shows promise in Israeli study
Risk of severe disease drops by factor of almost 20 in people over 60 — but some dispute the benefits of offering a third dose.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02516-4

Jag håller nog med att man tar i i överkant i Israel.
Citera
2021-10-13, 12:46
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Jag hoppas att man inför vaccinpass i butiker, köpcentrum, bussar, offentliga lokaler m.m. Det är enda sättet att få slut på farsoten och få människor motiverade att ta vaccin. Så länge det springer runt en massa ovaccinerade pellejönsar och sprider viruset överallt kommer pandemin att leva vidare. Rätt som det är kommer det att leda till total nedstängning. Det vill ingen, inte ens antivaxarna.

Joe Biden har fattat det.

Det är ju de sk. vaccinerna som skapar mutationerna hur jävla svårt kan det vara att fatta! slog du i huvet när du var liten?
Citera
2021-10-13, 12:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sannolikt inte. Det nya är att det handlar om att SCoV2 agerar som superantigen (video):

TWiV 815: MIS-C with Moshe Arditi and Ivet Bahar
Moshe and Ivet join TWiV to discuss their finding that MIS-C is a consequence of a superantigen in the spike protein of SARS-CoV-2 that causes activation of a skewed population of T cell receptor bearing lymphocytes, leading to hyperinflammation.
https://www.microbe.tv/twiv/twiv-815/

Vilket iofs inte nödvändigtvis är så goda nyheter om man har följt med den allmänna debatten som förs därute:

Double Individual Speculator
@x2IndSpeculator
Incredible to see TWIV finally acknowledging #SARS2 superantigen. Another theory proving right, despite many virologists & their journalist friends stubbornly claiming #SARS2 is "not a particularly special straightforward textbook virus". Well done Anthony, you stood your ground.
https://twitter.com/x2IndSpeculator/status/1448037145659289603?s=20

Vi får se helt enkelt.
Ja, denna händelse utveckling vill i all fall jag följa.

Som jag förstår det rör det sig om denna killen i Danmark men det har också rapporterats in fler fall både utanför och innanför EU/ESS. Fall då personer fått MIS-C efter vaccinationen. Men det är ju under utredning av EMA. EMA skriver att det är händelser som har observerats efter vaccinationen, men de skriver också att det inte nödvändigtvis beror på vaccinet. Men om de inte har haft covid som är fallet i all fall med den Danska killen, vad skulle då annars vara orsaken till MIS-C?

Jag hittar inte mycket om detta ämne, kommer säkert ta sin tid. Speciellt nu när fler länder vaccinerar barn, när det gäller MIS-C efter infektion kan det ju ta flera veckor innan det utvecklas, det kanske är likadant när det gäller möjlig MIS-C efter vaccination? Vi ser ju att covid kan ge hjärtmuskelinflammationer och efter lång utredning av EMA kom de fram till att vaccinet också kan göra det. Utan att vara medicinskt kunnig borde det ju i all fall vara möjligt att det fungerar lika dant med MIS-C. Men frågan är ju också hur många som drabbas jämfört med hur många som drabbas efter infektionen.

Jag kan ju tycka att man i all fall borde testa barn på antikroppar innan man vaccinerar dem. En tredjedel av alla barn i Sverige har kanske haft infektionen och då är kanske vaccinet en onödig risk. Barn behöver inte starkare skydd en det som infektionen ger.

https://www.ema.europa.eu/en/documents/covid-19-vaccine-safety-update/covid-19-vaccine-safety-update-comirnaty-8-september-2021_en.pdf
Citera
2021-10-13, 12:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Återstår att se. Alla vet hur sjuk man kan bli, så jag tror motivationen är relativt hög. 80% är ju vaccinerade av den vuxna befolkningen.
Citera
2021-10-13, 12:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Finns det svart på vitt att vaccinerade faktiskt inte sprider viruset vidare?

Det finns svart på vitt att sjuka personer sprider mer virus omkring sig än friska. Vaccinet bidrar till att färre personer insjuknar och därmed sprider virus. Däremot finns det ingen garanti att en ovaccinerad person inte blir sjuk och därmed kan smitta ned andra.
Citera
2021-10-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Instämmer helt. Vaccinationstakten kommer avta drastiskt i framtiden. Vaccinationerna kommer främst ske bland riskgrupper, på samma sätt som vi ser med influensan.

Kanske att en bredare äldre grupp kommer rekommenderas dos 3 i vinter. Men därefter tror jag det blir stopp för den fasen av vaccinering. Vad andra länder gör är svårare att spekulera i, hysterin är ju total på sina håll och det är en politisk soppa av alltihop.

Är i dagsläget troligare att pandemin dör ut så gott som helt och att vaccinpass inte krävs ö.h.t. inom något år än att fler och fler doser skulle behövas för resande, om jag får spå. I EU tror jag aldrig två doser blir inaktuellt och olika länder kommer göra olika bedömningar men skulle inte förvåna om många slopar vaccinpasset för inresa helt redan till sommaren.
Citera
2021-10-13, 13:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Haha börjar tro att du skriver massa skit för att väcka ilska och få uppmärksamhet. "Pandemin" kommer aldrig försvinna. Den existerar endast p.g.a. medias propaganda.
Varför blev det inte masshysteri under 80,90 och början på 20 talet när fler människor avled än under 2020?

på 80 och 90-talet hade vi ingen smittsam pandemi som härjade, om du inte tänker på HIV, men den var ju inte luftburen även om vissa befarade det till en början.
Under hong-kong influensan och asiaten skulle jag vilja säga at det var "viss" panik. I alla fall i så måtto att vissa förskolor och skolor hade stängt. Värnpliktiga blev hemförlovade och det infördes besöksförbud på sjukhus.

Under TBC-epoken och spanska sjukans härjningar var det också många som försökte skydda sig och inte var det roligt i vården då heller. Var ju bland annat då många sanatorium uppfördes.
Citera
2021-10-13, 13:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Rysslands stora problem är anti-vaxxare och låg täckningsgrad speciellt i stora regioner och i stora grupper och inte enskilda individer.

Jag tror inte att de 60% som faktiskt är skyddade nu kommer att ha något behov av en tredje spruta och säkerligen en försvarlig del av de övriga 40% där en genombrottsinfektion kommer att fungera som en booster. Men vi bör nog vaccinera de äldre och de i riskgrupper. Snarast!

Tydligen har det varit en bra strategi att ha långt mellan doserna som Sverige har haft. Det ser man nu kanske i Kanada. Vi har ju också blandat vaccin för en del vilket nog är en positiv sak:

New data suggests Canada's 'gamble' on delaying, mixing and matching COVID-19 vaccines paid off

Early data suggests strong protection against delta, no evidence for boosters in the general population yet

https://www.cbc.ca/news/health/canada-vaccine-effectiveness-data-delayed-doses-mixing-matching-covid-19-vaccines-1.6205993

Man har dock goda erfarenheter av en tredje dos i Israel och det kanske stannar vid det:

COVID-vaccine booster shot shows promise in Israeli study
Risk of severe disease drops by factor of almost 20 in people over 60 — but some dispute the benefits of offering a third dose.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02516-4

Jag håller nog med att man tar i i överkant i Israel.

Bättre att ta i i överkant än att ångra sig efteråt. Jag har tagit två doser Pfizer med drygt 4 veckors mellanrum. I Vid november månads utgång har det gått sex månader sedan jag fick andra dosen och är väl därmed oskyddad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in