2021-10-13, 10:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Jag vet att jag inte behöver gråta. Men det är bra att du håller dig till så basic information iom att du uppenbarligen har lätt för att tolka saker fel.

Vad har jag tolkat fel menar du?
Citera
2021-10-13, 10:36
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du inte är vaccinerad så får du stanna hemma.

https://www.schengenvisainfo.com/news/official-us-to-open-borders-for-vaccinated-travellers-from-eu-uk-in-november/

Njee vet inte om det stämmer, det där är trots allt en artikel, hittar inget sådant på usa:s officiella sidor om vad som gäller för inresa.
Och det har dessutom gått tidigare att flyga också, min dotter flög dit för 1,5 månad sedan (ovaccinerad) fick dock skaffa visum i Rumänien (utanför Schengen)
Citera
2021-10-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Ett snabbt exempel för ca 1h sen. Har du problem med minnet också?

Citat:
Jag tolkar nog benämningen "kroppsligt ingrepp" mer som någon form av operation ja. Inte att man typ borstar tänderna eller tar en vaccinationsspruta.
Citera
2021-10-13, 10:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja, intressant att du nämner just antivaxare. Den aktuella tjejen var just en sådan. "Ung och frisk" och allt det där, men ändå blev hon svårt sjuk. Men det finns ju också en risk för vaccinerade att bli sjuka ändå, då sprutorna inte riktigt fungerar på alla och så råder ju viss osäkerhet hur länge man verkligen är skyddad. Då skulle ju en sådan här antikroppsbehandling vara ett alternativ. Om det skitit sig vill säga.
Som jag varit inne på idag tror jag att vi får formulera om oss. Istället för att säga att vaccination "bara" skyddar 60% från sjukdom från nya varianter, bör vi nog säga att 60% är riktigt bra skyddade även från nya varianter.

Kanske bättre än de med genomgången sjukdom.

Det finns en sak till i detta. Vi har väldigt dåliga data på om de ovaccinerade som blir sjuka nu varit sjuka tidigare. Många är inte ens testade och de flesta har antagligen inte ens någon notering i sina sjukjournaler om det. Jag har faktiskt inte sett någon redovisning där och jag förstår att det kan vara svårt att få fram kanske.

Vi bör dock veta om någon av de insjuknande är vaccinerad eller inte.
Citera
2021-10-13, 10:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du inledde med att ifrågasätta vad immunitetsstudier egentligen visar. Du skrev;
"Visst, studier efter genomgången sjukdom visar på ett gott skydd. Men vad visar de egentligen? De studierna är ofta in vitro studier eller uppföljning av personer med redan konstaterade antikroppsnivåer från början. "

Vi kan alltså räkna med att 90% av alla infekterade utvecklar antikroppar. Stora delar av hela ditt resonemang faller där med
Frågeställningen är den som forskarna har kommit fram till och ställer sig. Kartan överensstämmer inte med verkligheten. Du säger att den gör det vilket är non sequitur här.

Frågan är vad som är bäst: vaccinering eller genomgången sjukdom. Uppenbarligen finns det fog för frågeställningen med tanke på vad som framkommer i de studier jag hänvisade till.

Och det är fler som ställer sig den frågan.
Citera
2021-10-13, 10:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som jag varit inne på idag tror jag att vi får formulera om oss. Istället för att säga att vaccination "bara" skyddar 60% från sjukdom från nya varianter, bör vi nog säga att 60% är riktigt bra skyddade även från nya varianter.

Kanske bättre än de med genomgången sjukdom.

Det finns en sak till i detta. Vi har väldigt dåliga data på om de ovaccinerade som blir sjuka nu varit sjuka tidigare. Många är inte ens testade och de flesta har antagligen inte ens någon notering i sina sjukjournaler om det. Jag har faktiskt inte sett någon redovisning där och jag förstår att det kan vara svårt att få fram kanske.

Vi bör dock veta om någon av de insjuknande är vaccinerad eller inte.
Nej
Citera
2021-10-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sverige tvekade länge över detta. Men tydligen så överväger nyttan med vaccinet riskerna även för dessa barn.

Ja, från flockimmunitet och öppna skolor i inledningen när effekten av viruset var oklar.
Jag minns att Karin Tegmark på PK vid denna tid uttryckte att det är bättre barn får det naturligt.
Inte riktigt så direkt, minns inte den exakta formulering.
Till idag där man nu vill vaccinera 12 åringar när man vet att virus påverkar dom väldigt lindrigt.
Finns inga undersökningar mig veterligen som visar på nytta för samhället att vaccinera 12 åringar.
Citera
2021-10-13, 10:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Frågeställningen är den som forskarna har kommit fram till och ställer sig. Kartan överensstämmer inte med verkligheten. Du säger att den gör det vilket är non sequitur här.

Frågan är vad som är bäst: vaccinering eller genomgången sjukdom. Uppenbarligen finns det fog för frågeställningen med tanke på vad som framkommer i de studier jag hänvisade till.

Och det är fler som ställer sig den frågan.
Kartan överensstämmer väl med de data som framkommit gällande smittspridning samt svår sjukdom vs erhållen flockimmunitet. Låt oss se på länder som har relevant statistik och relevanta kontroller istället, tex vårt land!
Citera
2021-10-13, 10:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2

Ja, det är en biverkan av vaccinet vet du.

Citat:

Citat:
Jag tolkar nog benämningen "kroppsligt ingrepp" mer som någon form av operation ja. Inte att man typ borstar tänderna eller tar en vaccinationsspruta.

Upprepar att den typen av diskussion passar bättre under juridik än medicin. Tror ingen medicinare ser en kroppsvisitation eller ett urinprov som någon form av "ingrepp". Tror dock inte att vi kommer någon vart i den semantiska diskussionen, så jag lämnar den nu. Du får diskutera med någon annan som möjligen är intresserad.
Citera
2021-10-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ja, det är en biverkan av vaccinet vet du.

Citat:

Citat:

Upprepar att den typen av diskussion passar bättre under juridik än medicin. Tror ingen medicinare ser en kroppsvisitation eller ett urinprov som någon form av "ingrepp". Tror dock inte att vi kommer någon vart i den semantiska diskussionen, så jag lämnar den nu. Du får diskutera med någon annan som möjligen är intresserad.
Riktigt dumt av dig att komma med dina felaktigheter i en diskussion du anser inte hör hemma i tråden och som du inte är intresserad av. Lustigt att intresset försvann och gnäll om vad du anser hör hemma i tråden dök upp när dina felaktigheter pekades ut. Själv tror jag att alla "medicinare" vet att vaccinering är ett kroppsligt ingrepp.
Citera
2021-10-13, 11:04
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sverige tvekade länge över detta. Men tydligen så överväger nyttan med vaccinet riskerna även för dessa barn.

Vilken nytta?

Kan du kvantifiera hur många barn det rör sig om och vad exakt de drabbats av så vi kan ta rationell ställning i frågan?
Citera
2021-10-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vilken nytta?

Kan du kvantifiera hur många barn det rör sig om och vad exakt de drabbats av så vi kan ta rationell ställning i frågan?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/publicerat-material/publikationer/artikelnr-21205/covid-19-vaccination-barn-12-ar-sverige-teknisk-rapport.pdf

Citat:
Barn löper betydligt mindre risk än vuxna att drabbas av svår covid-19-sjukdom, men risken är inte obefintlig. Både i Sverige och i andra länder har barn drabbats av svår sjukdom som krävt vård på sjukhus. Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C.

Vaccinerna är effektiva och säkra, med biverkningar som är lindriga och övergående i de allra flesta fall. Hittills har nästan 20 miljoner barn i världen över 12 år fått något av de mRNA-vacciner som i dag är godkända från 12 års ålder. För ett fåtal barn som vaccinerats har biverkan i form av hjärtmuskelinflammation uppträtt. Denna biverkan är mycket ovanlig och som regel övergående, men man behöver vara medveten om den och söka vård om man skulle få symtom som bröstsmärta de närmaste dagarna efter vaccinationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in