2021-10-13, 10:02
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Behövs det mer än ett? Hur stjärnorna rör sig över himlavalvet på norra- respektive södra halvklotet.

Här har du en video som sammanfattar det rätt bra.

https://rokfin.com/post/51217/Flat-Earth-Star-Trails-Explained
Citera
2021-10-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Bropelarna är lodräta där de står. Jordens krökning får topparna att vara längre ifrån varandra.

Och vattenpasset mäter det vågrätta i en punkt. Om man bygger ett tillräckligt långt vattenpass med fler mätpunkter kommer man att få se att ytterkanterna inte längre är vågräta, men man kan svårligen upptäcka det om man bara har ett vattenpass på en halvmeter.

Ok. Det är sånt jag vill se göras. NASA har väl budget till det så är det slutdiskuterat.

Men har fortfarande svårt att tro en väldigt lång rätskiva börjar rak men är sne i slutet..
Ja gravitation säger ni.
Men nej, tror inte det är så lätt.

Laser funkar likadant då? Jävla dålig laser som böjer sig. Kan ju börja rulla saker i det väldigt avlånga rummet.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-13 kl. 10:10.
Citera
2021-10-13, 10:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok. Det är sånt jag vill se göras. NASA har väl budget till det så är det slutdiskuterat.

Men har fortfarande svårt att tro en väldigt lång rätskiva börjar rak men är sne i slutet..
Ja gravitation säger ni.
Men nej, tror inte det är så lätt.

Det är inte skivan som blir sned. Vad som händer är att gravitationen inte har samma riktning, eftersom man inte längre är i samma punkt.
Citera
2021-10-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är inte skivan som blir sned. Vad som händer är att gravitationen inte har samma riktning, eftersom man inte längre är i samma punkt.

Du får väl bevisa gravitation först innan du blandar in det..
Nej skivan blir såklart inte sne. Inte jorden heller.
Citera
2021-10-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ändra åsikt? Jag har ingen sån, det är för dom som inte orkar tänka det.✌️

Ok, om amatör bilder från iss florerade på varenda astronauts Instagram skulle jag lägga mer vikt vid bilder.
Ett regeringsorgan med kopplingar till Disney
Litar jag inte på när det kommer till detta.
Sen att dom varit på månen i en silvertejpad plåtburk och tagit sig igenom det livsfarliga van-Allen bältet måste ju även väcka frågor hos dig.

Jordens skugga på månen är inte jordens skugga på månen då solen varit uppe samtidigt, bredvid och lite under månen men skuggan sägs komma från bakom jorden.. Försöker inte vara omöjlig men det har bevittnas många gånger.
Är det så omöjligt att det tänkts fel om det. Utan några illvilliga motiv bakom.
Det är ju ändå lite för stort för en mänsklig hjärna att greppa allt och gissa rätt.
Men som sagt med solen uppe på himlen bredvid månen är detta omöjligt.

Om du ritar en smiley gubbe i taket och går runt i rummet och kollar på den kommer du se den på olika sätt..

Jag vill ha fysiska experiment och tankeexperiment. Inte bilder eller sånt..

Fan kan ju inte va plattjordare, nåt dräpande måste du ju ha på lager .
Vänta nu här...tror du att det är jordens skugga som gör att det exempelvis är halvmåne? Det är solen som lyser på månen från sidan, då blir motsatta sida av månen mörk i förhållande till vår observationspunkt. Så det är inget konstigt att sol och måne kan vara i vårt synfält samtidigt, beroende på vinklarna till oss ger hur mycket som månen är belyst. Det finns givetvis månförmörkelser också i olika varianter, men då är det jorden som är i vägen för solens strålar. Även detta är bevis för globjorden då det endast blir hel förmörkelse över en liten observationsyta då vinkeln är annorlunda några 100 mil därifrån.
Citera
2021-10-13, 10:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Vi kan kalla det vad vi vill. Det viktiga är att de andra mätpunkterna kommer visa att vattenpasset där inte är horisontellt.
Citera
2021-10-13, 10:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Att bevisa gravitation gör väl dagligen på olika universitet med hjälp av Cavendishexperimentet? Varför duger inte det som bevis för dig?
Citera
2021-10-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vänta nu här...tror du att det är jordens skugga som gör att det exempelvis är halvmåne? Det är solen som lyser på månen från sidan, då blir motsatta sida av månen mörk i förhållande till vår observationspunkt. Så det är inget konstigt att sol och måne kan vara i vårt synfält samtidigt, beroende på vinklarna till oss ger hur mycket som månen är belyst. Det finns givetvis månförmörkelser också i olika varianter, men då är det jorden som är i vägen för solens strålar. Även detta är bevis för globjorden då det endast blir hel förmörkelse över en liten observationsyta då vinkeln är annorlunda några 100 mil därifrån.

Nej det tror jag inte.
Men återigen där. Skuggan kommer snett uppifrån och solen är snett under. Observerat otaliga gånger vid halvmåne. Det stämmer inte om inte det reflekteras från nåt, da firmament kanske..
Han skrev att jorden var ivägen så det blev skugga.

Och varför är månens sken kallt och solens varm?
Läst farmers almanac och förstår himlens septiska och antiseptiska egenskaper?
Citera
2021-10-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att bevisa gravitation gör väl dagligen på olika universitet med hjälp av Cavendishexperimentet? Varför duger inte det som bevis för dig?

För att skaparen själv sa att det är omöjligt att inte ge det en mänsklig påverkan

Och vad menar du det bevisar egentligen. Beskriv lite mer ingående om det experimentet.
Citera
2021-10-13, 10:24
Medlem
constants avatar
Citat:
För att skaparen själv sa att det är omöjligt att inte ge det en mänsklig påverkan

Och vad menar du det bevisar egentligen. Beskriv lite mer ingående om det experimentet.
Det är verkligen konstigt att du ber oss att göra experiment. Vi har absolut ingenting att bevisa. Varför tror du ens det?
Citera
2021-10-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är verkligen konstigt att du ber oss att göra experiment. Vi har absolut ingenting att bevisa. Varför tror du ens det?

För att se om ni förstår vad ni pratar om. Jag vill ju inte diskutera med nån som inte kan komma på ett experiment som bevisar det ni påstår..
Annars kan jag gå tillbaks till skolan och sitta lydigt och låtsas att jag lär mig nåt.

Det är ni som har extraordinära påståenden.
Och är så säkra på dem, så vad är problemet?
Citera
2021-10-13, 10:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Jupiter.

Kan tänka mig att det har nåt med de platter i rörelse under vatten...
Smältis.. torr luft som suger åt sig vidd ebb.
Du tror det är månen?

Här har du en tidvattentabell. http://www.lokaltvader.se/hav/tidvattentabell.php
Du vet man kan förutsäga tidvattnet med hög precision. Och dom beräkningarna är baserad på månens rörelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in