2021-10-12, 09:36
  #1
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Låt oss säga jag flyttar till Norge eller Danmark. Jag anmäler inte flytt till skatteverket här I sverige, men självklart skriver in mig i Norge eller Danmark när jag väl är där. Rapportera någon av dem länderna till skatteverket och säger att jag bor där? Detta gäller för en som inte är Svensk medborgare, men medborgare i ett annat eu land.
Citera
2021-10-12, 09:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Låt oss säga jag flyttar till Norge eller Danmark. Jag anmäler inte flytt till skatteverket här I sverige, men självklart skriver in mig i Norge eller Danmark när jag väl är där. Rapportera någon av dem länderna till skatteverket och säger att jag bor där? Detta gäller för en som inte är Svensk medborgare, men medborgare i ett annat eu land.

Man är som svensk medborgare skyldig att uppge sin adress. Har Du inkomster i annat land rapporteras dessa till skattemyndigheten. Ev meddelanden om restskatt, krav från kronofogden m m kommer till Din senaste adress i Sverige eller inte alls - om Du inte har någon postadress kan mycket skulder och annat accumuleras.

Vad menar Du att det finns att vinna på att inte tala om adressen?
Citera
2021-10-12, 09:51
  #3
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Låt oss säga jag flyttar till Norge eller Danmark. Jag anmäler inte flytt till skatteverket här I sverige, men självklart skriver in mig i Norge eller Danmark när jag väl är där. Rapportera någon av dem länderna till skatteverket och säger att jag bor där? Detta gäller för en som inte är Svensk medborgare, men medborgare i ett annat eu land.
Om du är medborgare i ett tredje EU-land och flyttar från Sverige så spelar det ju ingen som helst roll. Du är ju inte längre förknippad med Sverige så Sverige bryr sig inte om var du bor. Kan inte se nån fördel alls med att inte berätta att du flyttat.
Citera
2021-10-13, 06:10
  #4
Medlem
Struntade i att skriva ut mig tills jag behövde nytt pass, då berättade ambassaden att eftersom jag spenderat flera år i annat land så skulle dom inte hjälpa mig med passet om jag inte skrev ut mig. Ville helst inte det, men ett pass kan ju vara bra!
Citera
2021-10-13, 07:24
  #5
Medlem
LKKINGENs avatar
Vet inte hur det är idag.
Var själv bosatt och skriven i annat EU-land runt millennieskiftet samtidigt som jag fortfarande var skriven i Sverige och det var aldrig någon dubbelkoll.
Jobbade och betalade skatt i utlandet. När jag flyttade hem bara åkte jag.
Har inte hört något därifrån på 15 år så..

Ring och kolla i det aktuella landet helt enkelt.
Citera
2021-10-13, 10:06
  #6
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Man är som svensk medborgare skyldig att uppge sin adress. Har Du inkomster i annat land rapporteras dessa till skattemyndigheten. Ev meddelanden om restskatt, krav från kronofogden m m kommer till Din senaste adress i Sverige eller inte alls - om Du inte har någon postadress kan mycket skulder och annat accumuleras.

Vad menar Du att det finns att vinna på att inte tala om adressen?

Jag skrev att jag inte är svensk medborgare.

Själva frågan är om andra eu länder rapporterar till landet som man flyttade ifrån, i det här fallet Sverige, att man har flyttat dit
Citera
2021-10-13, 19:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Jag skrev att jag inte är svensk medborgare.

Själva frågan är om andra eu länder rapporterar till landet som man flyttade ifrån, i det här fallet Sverige, att man har flyttat dit

Jag vet inte hur det fungerar i alla EU-länder, men dina exempel Norge och Danmark ingår i det nordiska samarbetet för folkbokföring. När du folkbokför dig i ett av de länderna och har flyttat från ett annat nordiskt land så kommer myndigheterna på destinationen meddela myndigheterna i landet du flyttat från.
Citera
2021-10-14, 13:21
  #8
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Jag vet inte hur det fungerar i alla EU-länder, men dina exempel Norge och Danmark ingår i det nordiska samarbetet för folkbokföring. När du folkbokför dig i ett av de länderna och har flyttat från ett annat nordiskt land så kommer myndigheterna på destinationen meddela myndigheterna i landet du flyttat från.

Tack, vet du hur och var man får reda på med andra eu länder? Om man tar till exmpel Rumänien eller Bulgarien som är med i eu men inte schengenområdet.
Citera
2021-10-14, 21:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Tack, vet du hur och var man får reda på med andra eu länder? Om man tar till exmpel Rumänien eller Bulgarien som är med i eu men inte schengenområdet.

Jag vet inte. Jag kollade lite hastigt på skatteverkets hemsida men där står det bara att man ska anmäla flytten. Det står inte vad som händer om man inte gör det.

Myndigheterna i det andra landet kanske har någon information om hur folkbokföringen går till och vad de gör när man har anmält sig.
Citera
2021-10-22, 16:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Låt oss säga jag flyttar till Norge eller Danmark. Jag anmäler inte flytt till skatteverket här I sverige, men självklart skriver in mig i Norge eller Danmark när jag väl är där. Rapportera någon av dem länderna till skatteverket och säger att jag bor där? Detta gäller för en som inte är Svensk medborgare, men medborgare i ett annat eu land.

Om du inte skriver in dig i det nya landet är det ok men då är du heller inte sjukvårdsförsäkrad där utan i Sverige. Händer det dig något där du vill nyttja välfärden i nya landet kan det bli dyrt i värsta fall. Har du stålar är det lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in