2021-10-13, 00:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nä jag är här för att bli övertygad om globen nu.
Ligger på gränsen och har inget kvar att tipsa dig om angående fe.
Behöver bara ett lite glob-bevis så kan jag lämna detta ämne.
Och du fixar inte?
Citera
2021-10-13, 00:39
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och du fixar inte?

Nej..
Jag kan säga att jorden är rund för stjärnor och vandrande stjärnor är det.
Den är sfärformad för det finns en gravitation som drar allt inåt så då borde det bli en boll.
Större objekt har en gravitionell dragningskraft som drar till sig en måne som stannar till när gravitationen fått nog.

Ähh jag känner mig som jag skriver stödord till. en sci fi novell.

Men det är väl det som skulle kunna göra den rund.
Den kan vara extremt oregelbunden å.

Men förklara mer, jag måste ha glob-bevis. För min egen mentala hälsa.
Citera
2021-10-13, 00:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Men förklara mer, jag måste ha glob-bevis. För min egen mentala hälsa.
Var tog ditt evidens för en platt jord vägen?
Citera
2021-10-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var tog ditt evidens för en platt jord vägen?

Ja det finns alltid där. Svårt att rabbla upp alla vanföreställningar man har om hela världen.

Kom igen, tre klockrena glob-bevis. Hjälp en medmänniska att finna ro..
Citera
2021-10-13, 09:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nej det räcker med att man kollar den är rak. Kapa raka 100 metersplankor du sätter ihop samtidigt som du kollar det är rakt när du fäster dem. Du bygger en ställning ovan marken med lodräta plankor på.
Plankorna är kapade innan så det nöjd inte lite åt gången med vattenpasset.
Är slutet helt snett och pekar ut mot rymden är det så..

Du föreslår jag läser i tråden om vatten alltså.
Vad är din förklaring att något så flyktigt som vatten kan bilda en båge?

Det finns många strukturer som är stora nog för att man skall behöva ta hänsyn till kurvaturen, eller där den kan detekteras. Bropelare på stora hängbroar är exempelvis inte parallella. Toppen på bropelarna som bär upp Akashi Kaikyō är 8 cm längre ifrån varandra än vad botten är.

https://en.wikipedia.org/wiki/Akashi_Kaikyo_Bridge

Man kan förstås inte se det med blotta ögat, men man kan mäta skillnaden.

I andra strukturer är det nödvändigt att inte följa jordens krökning. Så är det med LIGO, vars armar är 4 km långa. Experimenten skulle inte fungera om man inte kompenserade för krökingen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/LIGO

https://www.ligo.caltech.edu/page/facts

Citat:
Curvature of the Earth: LIGO’s arms are long enough that the curvature of the Earth was a factor in their construction. Over the 4 km length of each arm, the Earth curves away by nearly a meter! Precision concrete pouring of the path upon which the beam-tube is installed was required to counteract this curvature.

Vad som är vågrätt förändras beroende på var man mäter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisontalplan

Citat:
Horisontalplanet är således ett plan som vid en given punkt är vinkelrät mot den riktning i vilken jordens (eller himlakroppens) gravitationskraft verkar

Lägg märke till att det står en given punkt.
Citera
2021-10-13, 09:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nä jag är här för att bli övertygad om globen nu.
Ligger på gränsen och har inget kvar att tipsa dig om angående fe.
Behöver bara ett lite glob-bevis så kan jag lämna detta ämne.

Citat:
Ja det finns alltid där. Svårt att rabbla upp alla vanföreställningar man har om hela världen.

• Bilder på jorden tagna från exv månen
• Jordens skugga på månen vid förmörkelse
• Stjärnhimlens (skenbara) rotation åt olika håll på norra respektive södra halvklotet.

Tror dock inte för en sekund du kommer ändra åsikt. Ni brukar inte göra det, hur måna märkligheter er tro än medför.
Citera
2021-10-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det finns många strukturer som är stora nog för att man skall behöva ta hänsyn till kurvaturen, eller där den kan detekteras. Bropelare på stora hängbroar är exempelvis inte parallella. Toppen på bropelarna som bär upp Akashi Kaikyō är 8 cm längre ifrån varandra än vad botten är.

https://en.wikipedia.org/wiki/Akashi_Kaikyo_Bridge

Man kan förstås inte se det med blotta ögat, men man kan mäta skillnaden.

I andra strukturer är det nödvändigt att inte följa jordens krökning. Så är det med LIGO, vars armar är 4 km långa. Experimenten skulle inte fungera om man inte kompenserade för krökingen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/LIGO

https://www.ligo.caltech.edu/page/facts

Vad som är vågrätt förändras beroende på var man mäter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisontalplan

Lägg märke till att det står en given punkt.

Broar brukar ju byggas som bågar. Du se ju det med blotta ögat att den inte är byggt perfekt lodrät den bron..

Ja vågrätt är ju "överallt". Men följer man en bestämd punkt och bygger vidare, med hjälp av laser tex så håller du dig i din förbestämda vågräthet, eller vad man ska kalla det..

Ska bygga ett hus på marken el hängande från vakrar långt upp i luften är ju lodrätt lodrätt. Ett vattenpass visar rakt vart än du står. Men det kanske inte var det du menar.
Citera
2021-10-13, 09:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jupiter.

Kan tänka mig att det har nåt med de platter i rörelse under vatten...
Smältis.. torr luft som suger åt sig vidd ebb.
Du tror det är månen?

Tar du bara första bästa du kommer på nu?
Citera
2021-10-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
• Bilder på jorden tagna från exv månen
• Jordens skugga på månen vid förmörkelse
• Stjärnhimlens (skenbara) rotation åt olika håll på norra respektive södra halvklotet.

Tror dock inte för en sekund du kommer ändra åsikt. Ni brukar inte göra det, hur måna märkligheter er tro än medför.

Ändra åsikt? Jag har ingen sån, det är för dom som inte orkar tänka det.✌️

Ok, om amatör bilder från iss florerade på varenda astronauts Instagram skulle jag lägga mer vikt vid bilder.
Ett regeringsorgan med kopplingar till Disney
Litar jag inte på när det kommer till detta.
Sen att dom varit på månen i en silvertejpad plåtburk och tagit sig igenom det livsfarliga van-Allen bältet måste ju även väcka frågor hos dig.

Jordens skugga på månen är inte jordens skugga på månen då solen varit uppe samtidigt, bredvid och lite under månen men skuggan sägs komma från bakom jorden.. Försöker inte vara omöjlig men det har bevittnas många gånger.
Är det så omöjligt att det tänkts fel om det. Utan några illvilliga motiv bakom.
Det är ju ändå lite för stort för en mänsklig hjärna att greppa allt och gissa rätt.
Men som sagt med solen uppe på himlen bredvid månen är detta omöjligt.

Om du ritar en smiley gubbe i taket och går runt i rummet och kollar på den kommer du se den på olika sätt..

Jag vill ha fysiska experiment och tankeexperiment. Inte bilder eller sånt..

Fan kan ju inte va plattjordare, nåt dräpande måste du ju ha på lager .
Citera
2021-10-13, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tar du bara första bästa du kommer på nu?

Japp. Ungefär som med gravitation..
Är din förklaring att månens dragningskraft ligger bakom det?
Citera
2021-10-13, 09:51
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Behövs det mer än ett? Hur stjärnorna rör sig över himlavalvet på norra- respektive södra halvklotet.
Citera
2021-10-13, 09:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Broar brukar ju byggas som bågar. Du se ju det med blotta ögat att den inte är byggt perfekt lodrät den bron..

Ja vågrätt är ju "överallt". Men följer man en bestämd punkt och bygger vidare, med hjälp av laser tex så håller du dig i din förbestämda vågräthet, eller vad man ska kalla det..

Ska bygga ett hus på marken el hängande från vakrar långt upp i luften är ju lodrätt lodrätt. Ett vattenpass visar rakt vart än du står. Men det kanske inte var det du menar.

Bropelarna är lodräta där de står. Jordens krökning får topparna att vara längre ifrån varandra.

Och vattenpasset mäter det vågrätta i en punkt. Om man bygger ett tillräckligt långt vattenpass med fler mätpunkter kommer man att få se att ytterkanterna inte längre är vågräta, men man kan svårligen upptäcka det om man bara har ett vattenpass på en halvmeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in