2021-10-12, 08:56
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshpit88
det kan jag säga direkt, det där med 15minuter att dom kollar till är skitsnack, jag har vart i fyllecell ett antal gånger och jag har kunnat gjort vad fan jag velat i min Cell och knappt någon som kollat till mig.

Man sätter bara "kvartar" på en del människor. Sådana som är kraftigt påverkade. Andra har man bara social tillsyn på och vissa ingen alls.
Citera
2021-10-12, 15:18
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Det enklaste sättet att inte dö i fyllecell är:

1. Sup/knarka inte så mycket att du polisen måste plocka dig av gatan.

2. Sup/knarka inte så mycket att du dör om inte någon tittar dig till var femte minut.

Polisens rutiner och hela fyllecellsgrejen har säkert också sina brister men lite spyr man ju på att allting alltid är någon annans fel nuförtiden.

Det är liksom inte samhällets och omgivningens ansvar att vara ständigt på tårna för att hålla dig vid liv när du tar onödiga risker.
Folk åker på LOB just för att dom inte kan ta hand om sig själva.
Därför behöver dom tillsyn, det är ju själva syftet med LOB.
Och så vet vi ju ännu inte orsaken till att det gick så illa för henne, kan lika gärna vara ett akut sjukdomsfall som t.ex en massiv stroke.
Citera
2021-10-12, 16:05
Medlem
Har bara skummat tråden så detta kanske blir ett onödigt inlägg, men om en relativt ung tjej är ute o festar så gör hon det väl oftast med kompisar (om hon inte har rejäla missbruksproblem - och den uppfattningen får jag inte). Var alla kompisar dyngraka också eller fanns det ingen som kunde hjälpa E. hem? Sätta henne i en taxi, ringa pojkvännen? Lämnade man henne bara eller dumpade henne på vägen?
När jag var i den åldern o festade så brukade vi fixa så att den som eventuellt ballade ur blev hemkörd eller bekvämt placerad vid "den stora vita telefonen".
Så var fanns alla kompisar??????
Citera
2021-10-12, 17:40
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiggeO
Har bara skummat tråden så detta kanske blir ett onödigt inlägg, men om en relativt ung tjej är ute o festar så gör hon det väl oftast med kompisar (om hon inte har rejäla missbruksproblem - och den uppfattningen får jag inte). Var alla kompisar dyngraka också eller fanns det ingen som kunde hjälpa E. hem? Sätta henne i en taxi, ringa pojkvännen? Lämnade man henne bara eller dumpade henne på vägen?
När jag var i den åldern o festade så brukade vi fixa så att den som eventuellt ballade ur blev hemkörd eller bekvämt placerad vid "den stora vita telefonen".
Så var fanns alla kompisar??????
Har funderat på samma saker. Tror inte heller att hon har suttit ensam och druckit sig så berusad för att sedan gå ut på stan själv och blir omhändertagen. Hon måste har varit på en fest eller en bar med sina kompisar och var tog dom vägen? Visste pojkvännen var hon var och vilka hon var med? Hade hon och pojkvännen någon kontakt under kvällen så han förstod hur påverkad hon var t.ex. Han kanske föreslog att hämta henne men hon sa nej?

Var hittades hon och var hon ensam eller inte? Var det polisen som körde runt och såg henne ligga redlös någonstans eller var det någon som såg henne som ringde 112?
Citera
2021-10-12, 18:24
Medlem
Folk som typ kvävs av sina egna spyor på fyllan får ta mig fan skylla sig själva. Om så är fallet hade fanskapet dött hemma med! Inte fan ska snuten vara tvungen att titta till var femte minut.

Och nä, så jävla lätt far man inte in i fyllecell heller. Jag har, i min ungdom, varit så full att jag krupit hem från festen jag varit på. Jag har, under dessa krypturer, haft oturen att träffa på herr konstapel ett fåtal gånger. Varje gång frågade de mig om jag mådde bra, varpå jag svarade ja och att jag var på väg hem. De nickade och körde vidare. Satteh. Man blir inte LOBad för intet.
Citera
2021-10-12, 18:25
Medlem
Gengiskahns avatar
Hade för mig en stor andel av dom som dör i fyllecell har diabetes typ 1.
Citera
2021-10-12, 18:47
Medlem
Vänersborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Har funderat på samma saker. Tror inte heller att hon har suttit ensam och druckit sig så berusad för att sedan gå ut på stan själv och blir omhändertagen. Hon måste har varit på en fest eller en bar med sina kompisar och var tog dom vägen? Visste pojkvännen var hon var och vilka hon var med? Hade hon och pojkvännen någon kontakt under kvällen så han förstod hur påverkad hon var t.ex. Han kanske föreslog att hämta henne men hon sa nej?

Var hittades hon och var hon ensam eller inte? Var det polisen som körde runt och såg henne ligga redlös någonstans eller var det någon som såg henne som ringde 112?

Läste tidigare i tråden att hon ringt pojkvännen. När han kom dit hade polisen precis tagit hand om henne och ville inte att hon skulle åka med honom.
Citera
2021-10-12, 18:53
Medlem
arneankanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Det enklaste sättet att inte dö i fyllecell är:

1. Sup/knarka inte så mycket att du polisen måste plocka dig av gatan.

2. Sup/knarka inte så mycket att du dör om inte någon tittar dig till var femte minut.

Polisens rutiner och hela fyllecellsgrejen har säkert också sina brister men lite spyr man ju på att allting alltid är någon annans fel nuförtiden.

Det är liksom inte samhällets och omgivningens ansvar att vara ständigt på tårna för att hålla dig vid liv när du tar onödiga risker.

Jo för att det är ju helt unheard of att man kan få i sig droger man inte vet om ute på krogen, särskilt som kvinna. Det måste ju varit helt medvetet isåfall, absolut..

Många på Flashback är såna vider att det finns inte.
Citera
2021-10-12, 19:29
Medlem
JO-inspektion gällande arrest rutiner för Trollhättan polisstation 2016.

Underrättelse till närstående

Det finns ingen rutin att tillfråga gripna, anhållna eller LOB-omhändertagna om
de vill att närstående ska underrättas om frihetsberövandet.
Vid en översiktlig granskning av handlingar fanns inga noteringar om att
intagna tillfrågats om närstående skulle underrättas.

https://www.jo.se/Global/NPM-protokoll/NPM-protokoll%203241-2016.pdf

Som sagt 2016 återstår att se i kommande utredning om man åtgärdat bristerna.
Citera
2021-10-12, 19:40
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgare
Läste tidigare i tråden att hon ringt pojkvännen. När han kom dit hade polisen precis tagit hand om henne och ville inte att hon skulle åka med honom.
Det verkar heltokigt. Dom hade alltså tagit hand om henne på plats och inte hunnit köra henne till stationen och ändå hindrade honom att ta med henne. Var det någon som kände henne och som förstod i vilket dåligt skick hon var i när blev omhändertagen, så var det pojkvännen som garanterat hade kört henne till akuten.

Så här står det i Lagen om omhändertagande av berusade personer.

Om en person omhändertas ska denne transporteras till den plats och enhet som bäst svarar mot dennes behov. Det kan vara tillnyktringsenhet annan vårdinrättning, socialtjänst eller anhörig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_omhändertagande_av_berusade_personer_m.m. #:~:text=Lagen%20om%20omhändertagande%20av%20berus
Citera
2021-10-12, 21:20
Medlem
Hur fan kan man sitta och skriva elakheter om att man får skylla sig själv osv. Fy er!
Ansvarslöst att dricka så mycket Ja men vem har inte någon gång hamnat där ändå.
ANSVARSLÖST när man omhänderta någon för att denne inte kan ta hand om sig och så dör hon i deras förvar istället, ABSOLUT!
Hemskt detta!
Citera
2021-10-12, 21:34
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det verkar heltokigt. Dom hade alltså tagit hand om henne på plats och inte hunnit köra henne till stationen och ändå hindrade honom att ta med henne. Var det någon som kände henne och som förstod i vilket dåligt skick hon var i när blev omhändertagen, så var det pojkvännen som garanterat hade kört henne till akuten.

Så här står det i Lagen om omhändertagande av berusade personer.

Om en person omhändertas ska denne transporteras till den plats och enhet som bäst svarar mot dennes behov. Det kan vara tillnyktringsenhet annan vårdinrättning, socialtjänst eller anhörig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_omhändertagande_av_berusade_personer_m.m. #:~:text=Lagen%20om%20omhändertagande%20av%20berus

Om det där stämmer så är det förhoppningsvis både en och två poliser som har svårt att sova de närmaste nätterna.

Men min erfarenhet säger att det inte finns någon som helst självkritik på stationen. Hon får skylla sig själv är nog mantrat, lite som de mest osympatiska skribenterna i denna tråd uttrycker sig.

Vila i frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in