2021-10-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Varför tror du att flödet från M och KD kan avta väsentligt? När SD låg på 25% var Moderaterna nere på 17. De resterande gråsossarna i S kommer inte gå att vinna över. Det är Moderaterna som är livrädda för att falla hårt och därför så tar de numera tag i invandringen. Skulle M svika efter valet det minsta lilla så kommer de bli straffade. Det kommer inte S bli. Inte nåt mer. De har slagit i golvet och kan bara gå uppåt igen. Inse fakta!

Länge hade SD monopol på patriotism. En moderat som tyckte att invandringspolitiken var stöld eller landsförräderi hade bara tre val: att rösta blankt, att rösta SD eller att svälja förtrytelsen.
Nu kan moderaten lättare stanna kvar. Givetvis blir det många som frågar sig: kan vi verkligen lita på m och kd? De har ju svikit förr.
Mitt estimat blir att strömmen över till Sd avtar. Samtidigt tror jag att det kan komma lite röster från ALLA andra partier till m och kd, och SD. När det gäller SD så tror på fortsatt vandring från s.
Citera
2021-10-12, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Intressant siffra från Göteborg av Sifo/GP i dagens tidning.

S 21 (+0.5 sedan valet 2018)
M 18 (+3.5)
SD 17 (+8.7)
V 13 (+0.4)
C 6 (+2.1)
Mp 4 (-2.9)
KD 3 (-0.3)
L 3 (-7.2)

Mycket glädjande att SD växer kraftigt i storstadsområden. Långsammare men ändå i Stockholms stad, väldigt mycket mer i Stockholms län. Nu även i Göteborg alltså. Strålande nyheter och mycket lovande för framtiden för SD och Sverige!
Citera
2021-10-12, 17:05
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Blåbrun-gate rullar vidare tack vare SD:s "nolltolerans" och egna epitetkletande. Det fina för Expo inför valrörelsen är ju att SD själva kallar alla som är mindre liberala än de själva för samma ord som det själva råkar ut för. Om det nu visar sig att någon SD:are gillat en post från någon som partistyrelsen förklarat haram eller umgåtts med någon i AfS eller är med i en Facebook-grupp eller... så har vi fått en bekräftelse på att partiet är fullt av extremister och att "blåbrun" är en relevant beteckning.

Förbered er på en lång valrörelse om pinfärska avslöjanden om "nazistkopplingar", med Mattias Karlsson som referens på att det är "riktiga" nazister och inte på låtsas som när SD kallas bruna. Tänk om någon kunde förutspått detta...

Jag tycker det här med "blåbrun"-debatten är lite lite löjlig och jag tycker Åkesson överreagerade. Vem fan bryr sig vad den där helt betydelselösa miljötalibanen Bolund säger? Partiet är ändå snart borta och Åkesson borde fokusera på andra saker. Varför inte kalla Bolunds parti för "klimatextremister" istället tillbaka så de får vad de förtjänar? Det blev ett självmål för SD när man själva tycker det är löjligt att fästa sig kring ord och uttryck. Brun må betyda nazist men helt ärligt, SD måste sluta med offerkoftan, defensivt läge och istället gå till motattack. Jag tror Åkesson skulle fixa det om han hade velat
Citera
2021-10-12, 19:02
Medlem
Citat:
Jag tycker det här med "blåbrun"-debatten är lite lite löjlig och jag tycker Åkesson överreagerade. Vem fan bryr sig vad den där helt betydelselösa miljötalibanen Bolund säger? Partiet är ändå snart borta och Åkesson borde fokusera på andra saker. Varför inte kalla Bolunds parti för "klimatextremister" istället tillbaka så de får vad de förtjänar? Det blev ett självmål för SD när man själva tycker det är löjligt att fästa sig kring ord och uttryck. Brun må betyda nazist men helt ärligt, SD måste sluta med offerkoftan, defensivt läge och istället gå till motattack. Jag tror Åkesson skulle fixa det om han hade velat

Tycker han gjorde rätt. Bättre göra så än att bara svälja som han för det mesta gjort. Han fick i alla fall Bolund att svettas och komma med en stammande bortförklaring.

Att kalla mp klimatextremister är bara kontraproduktivt. Då kommer kontringen bli något i stil med: ”ja ni ser ju hur lite sd bryr sig om klimatet”. Det går tyvärr inte ifrågasätta klimathysterin i dagsläget.
Citera
2021-10-12, 20:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Nej SD växer när de syns och diskuteras, det är när media skuggbannar dem och bara låter M uttala sig som opposition som SD backar.

Det där var ju en motattack.
Citera
2021-10-13, 02:13
Avslutad
Så länge regeringsfrågan, SD:s medverkan, skjutningarna och massinvandringen bara fortsätter, Jimmie Åkesson gör bra ifrån sig i debatter och partiledardebatter och där SD lägger fram starka förslag mot invandringen och kriminaliteten så kan jag bara tänka mig att SD kommer öka än mer framöver från dagens 20%.

Att synas mycket är att finnas, all reklam är bra reklam och SD har synts väldigt mycket senaste dagarna och veckan vilket är mycket bra för opinionssiffrorna.
Citera
2021-10-13, 02:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Så länge regeringsfrågan, SD:s medverkan, skjutningarna och massinvandringen bara fortsätter, Jimmie Åkesson gör bra ifrån sig i debatter och partiledardebatter och där SD lägger fram starka förslag mot invandringen och kriminaliteten så kan jag bara tänka mig att SD kommer öka än mer framöver från dagens 20%.
Att synas mycket är att finnas, all reklam är bra reklam och SD har synts väldigt mycket senaste dagarna och veckan vilket är mycket bra för opinionssiffrorna.

Nu kan vi också få en debatt om regeringens propagandaorganisation EXPO eftersom det nu blev tydligt att de bara granskar SD och inte regeringspartierna. Det skulle vara stort om t.ex. Expressen vågar ta upp det. Löfven verkar ju vilja förbjuda SD också så regeringen blir allt tydligare antidemokratiska.

Vilken fin avatar du har skaffat!
Citera
2021-10-13, 02:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Oj oj, de måste ha lite fler vinklade klimatreportage. Kanske kan de berätta att Maldiverna nu har sjunkit helt under vattnet? Det skulle väl ha skett vid det här laget.

Ta det lugnt det kommer skall du se, de väntar med det värsta till valdagen. Ligger MP fortfarande under 4%-spärren fammåt valdagen kommer de rapportera att hela universum håller på att gå under vilken sekund som helst.

Citat:
Ganska stark siffra för Jimmie med tanke på hur många som hatar SD. Han har gått om Annie också vilket säkert kan reta henne. Ofattbart att så många kan ha förtroende för MP-språkrören. Undrar varför Nooshi och Sabuni backar?

Att förtroendet för Nooshi och Sabuni tidigare ökade berodde nog främst på att de syntes mycket i media. Nu har de inte synts så mycket i media på sistone varför deras förtroende återgår till vad det var innan. Mycket svårare än så är det nog inte tror jag.

Det är kanske som att svära i kyrkan men jag uppfattar Nooshi som en rätt skicklig politiker som nog kan sno en hel del röster från S och MP. Sabuni är nog rätt skicklig också, hennes stora problem är att hon leder ett parti väljarna saknar förtroende för och ingen riktigt vet vad de vill eller varför de ö.h.t. ens behövs.

Bara en fundering:
Att KD ökade kraftigt inför förra valet berodde nog till stor del på att Ebba var en så pass skicklig debattör. Men i det kommande valet kommer hon ställas inför både Nooshi och Sabuni, som båda två är minst lika slipade debattörer. Därtill kommer Magdalena ersatt Stefan, vilket även det kommer göra det svårare att vinna debatterna. M.a.o. tror jag inte KD bör räkna med att de kommer öka månaderna inför valet även denna gång då debattmotståndarna är klart bättre nu.
Citera
2021-10-13, 03:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Bara en fundering:
Att KD ökade kraftigt inför förra valet berodde nog till stor del på att Ebba var en så pass skicklig debattör. Men i det kommande valet kommer hon ställas inför både Nooshi och Sabuni, som båda två är minst lika slipade debattörer. Därtill kommer Magdalena ersatt Stefan, vilket även det kommer göra det svårare att vinna debatterna. M.a.o. tror jag inte KD bör räkna med att de kommer öka månaderna inför valet även denna gång då debattmotståndarna är klart bättre nu.

Nja man får också se vilka väljargrupper de attraherar. Vänsterpartister kommer inte gå till KD, de kan bara gå till S eller MP, med några som ser ljuset och blir SD. Likaså kommer inga från KD gå till V hur dåligt än Ebba debatterar. Sossar kan gå både till M och SD men knappast till KD; det samma med KD-are, de går inte till S. Liberaler finns ju knappast men de som finns tvekar nog mer mellan C och M. KD-are står mer mellan M och SD.

Så om KD skall öka måste hon nog framstå i bra dager för moderater och Sverigedemokrater. Visst skulle hon göra bra ifrån sig i debatter med de du nämner kanske det påverkar moderater att gå till Ebba för att de tycker Luriga Uffe är en riktigt trist figur.
Citera
2021-10-13, 03:19
Avslutad
Citat:
Nu kan vi också få en debatt om regeringens propagandaorganisation EXPO eftersom det nu blev tydligt att de bara granskar SD och inte regeringspartierna. Det skulle vara stort om t.ex. Expressen vågar ta upp det. Löfven verkar ju vilja förbjuda SD också så regeringen blir allt tydligare antidemokratiska.

Vilken fin avatar du har skaffat!

Ja, det är ju helt uppenbart både nu och genom åren hur media, organisationer likt denna och andra sitter på heltid och letar skit om SD. Det är deras enda verksamhet, hur sjukt som helst. Man har inget som helst intresse i att skriva negativt om andra partier överhuvudtaget. Att en viss typ av människor dras till respektive partier är heller inget konstigt. Människor väldigt långt åt vänster och kommunister, våldsvänster och annat dras naturligt till S och V som har många sådana i sina partier som ingen bryr sig om att granska. På samma sätt dras alla former av invandringskritiker till SD, även sådana som SD inte vill ha med att göra och man kan inte göra någonting åt saken, det är bara så det är.

Eftersom SD varit mest invandringskritiskt och haft rätt i dessa frågor hela tiden så får man även baksidan av det hur väl man än försöker reda ut sådant. Det har ingenting med partiet i sig att att göra och det vet dessa, man utnyttjar bara detta för sina egna syftens och sina egna agendas skull och ingenting annat.

Löfven och hans likasinnades syn på demokrati är att det bara är så länge man själva har makten. Naturligtvis skulle man vilja förbjuda SD om man kunnat. Det finns inget demokratiskt tänkande eller någon som helst rimlig syn på dessa frågor heller i vänstern, liksom det inte gör i några andra frågor heller. Allt som är bra är vänstern emot, bara för att, även om man i verkligheten har uppenbart fel, förstör vårt land, är antidemokratiska, är helt beroende av exempelvis väl fungerande privat vård som man avskyr, men som många anställda och patienter är väldigt nöjda med där väldigt många får vård och operationer. Hur skulle man exempelvis klarat pandemin och vårdköerna senaste decenniet utan den privata vården som man vill lägga ned? Man är helt i händerna och beroende av den privata vården som man smutskastar, det är sånt groteskt hyckleri så man mår illa. Bara ett exempel i mängden.
Senast redigerad av Krimkoll 2021-10-13 kl. 03:22.
Citera
2021-10-13, 08:45
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Problemet är att om massinvandringen fortsätter så ökar också antalet röster för alla partier förutom SD samtidigt som landet förstörs..
Citera
2021-10-13, 08:48
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ja, det är ju helt uppenbart både nu och genom åren hur media, organisationer likt denna och andra sitter på heltid och letar skit om SD. Det är deras enda verksamhet, hur sjukt som helst. Man har inget som helst intresse i att skriva negativt om andra partier överhuvudtaget. Att en viss typ av människor dras till respektive partier är heller inget konstigt. Människor väldigt långt åt vänster och kommunister, våldsvänster och annat dras naturligt till S och V som har många sådana i sina partier som ingen bryr sig om att granska. På samma sätt dras alla former av invandringskritiker till SD, även sådana som SD inte vill ha med att göra och man kan inte göra någonting åt saken, det är bara så det är.

Eftersom SD varit mest invandringskritiskt och haft rätt i dessa frågor hela tiden så får man även baksidan av det hur väl man än försöker reda ut sådant. Det har ingenting med partiet i sig att att göra och det vet dessa, man utnyttjar bara detta för sina egna syftens och sina egna agendas skull och ingenting annat.

Löfven och hans likasinnades syn på demokrati är att det bara är så länge man själva har makten. Naturligtvis skulle man vilja förbjuda SD om man kunnat. Det finns inget demokratiskt tänkande eller någon som helst rimlig syn på dessa frågor heller i vänstern, liksom det inte gör i några andra frågor heller. Allt som är bra är vänstern emot, bara för att, även om man i verkligheten har uppenbart fel, förstör vårt land, är antidemokratiska, är helt beroende av exempelvis väl fungerande privat vård som man avskyr, men som många anställda och patienter är väldigt nöjda med där väldigt många får vård och operationer. Hur skulle man exempelvis klarat pandemin och vårdköerna senaste decenniet utan den privata vården som man vill lägga ned? Man är helt i händerna och beroende av den privata vården som man smutskastar, det är sånt groteskt hyckleri så man mår illa. Bara ett exempel i mängden.

Det värsta av allt är att denna individ troligtvis är en ”plant” (tidigare högt uppsatt inom MP) som infiltrerat partiet och sedan ”avslöjats” av EXPO. Man har bara väntat på det rätta tillfället och debatten var en sådan. Jag tycker det är rätt genomskinligt men frågan är om svenska folket kan se sådant spel. Väldigt tveksam då de flesta är helt oinsatta och korkade när det gäller maktspel och politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in