2021-10-09, 16:24
Medlem
Någon som vet vad detta är eller har fått samma reaktion?

Efter en adhd-utredning har jag fått adhd-medicin på recept. Först metylfenidat i form av Ritalin men nu gått över till Elvanse.
Av Ritalin fick jag biverkningar jag trodde var allergi men nu får jag samma skit av Elvanse. Har ätit Elvanse i flera år förr utan recept och inte fått några biverkningar. Även en hel del gatutjack men aldrig fått såna här biverkningar.

Skillnaden mot då är att nu har jag ätit mirtazepin 30mg dagligen i 2-3år.

Det som händer är att efter intag av Elvanse 20mg så börjar det liksom spasma och krypa i huden, mest i ansiktet, det känns som det är hårstrå som dras mot huden eller att det är en insekt som går på huden. Det kan typ vibrera. Jag känner även en hetta i huden. Detta känns som det blir värre vid intag av koffein och energydrycker.
Detta går ann i typ två tre dagar men sen blir jag helt utslagen och får värmevallningar, fryser, svårt att fokusera och känner mig allmänt riktigt sjuk. Sov 14h häromdagen efter jag kom hem från jobbet.
Provade även en Amf 5mg recip med samma biverkningar.

Slutade ta mirtazepin för tre dagar sen.

Kan man ha bränt sina dopamin-receptorer? Serotogent syndrom?

Elvanse har varit underbart förr. Har varit en dröm i att få ett ännu mer funderande arbetsliv och privatliv. Vore ju skit om detta inte funkar längre.
Citera
2021-10-09, 16:48
Medlem
Antivalents avatar
Låter mer som en "prata med din läkare"-fråga än "fråga anonyma knarkare"-fråga.
Citera
2021-10-09, 16:51
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2021-10-09, 17:00
Medlem
TuckerandDales avatar
Har du kanske blivit torrare i huden? Jag fick extremt torr hud och det gav upphov till sprickor och blödande sår. Kör alltid nu med det hudsalva och ansiktskräm.
Citera
2021-10-12, 12:39
Medlem
Aldrig känt av detta, låter som en reaktion på något ämne kanske? Men att elva se och rita skulle ha samma ämne är juh lite märkligt, tänker på ämnen som sitter i skalet runt kulorna el nå liknande eller så får du bara helt enkelt högre ångest som utvecklar dessa känslor.

Har du provat medikinet? För mig slår det rita, concerta och t.o.m elvanse alla dagar. Tar 80 mg per dag och har inga problem förutom då det är påväg ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in