Citat:
Ursprungligen postat av
VaccinDodar
På min arbetsplats är ca 60% ovaccinerade, det kan bero på att de fått korrekt information om covid19 och hur farligt vaccinet är. Nu kommer information varje dag om att vi haft rätt och man går nu omgring med ett leende på läpparna. Nu har det visat sig att det är 70% större risk att dö om man är fullvaccinerad, i överkalix dog 8 i covid 19 och där var överrepresentationen av vaccinerade ännu större 7 av 8 döda var F U L L V A C C I N E R A D E
Du argumenterar som du har förstånd till, vilket tyvärr inte får dina argument att framstå som särskilt briljanta och genomtänkta.
Om du arbetar på en arbetsplats där 60% är ovaccinerade så måste du arbeta på en av de ytterligt få platserna som har en vaccinationsgrad understigande 70% och jag gissar att du arbetar i en förort med väldigt få svensktalande. Inget fel med det, men det är bara i sådana områden vaccinationsnivåerna går under ens 70% och ni har en som är lägre än 40%... Låter helt osannolikt i mina öron, men låt oss anta att det stämmer för sakens skull.
Att du går runt med ett leende på dina läppar tyder väl mer på att du också har en trång dumstrut trädd över skallen, men det är ju inte heller förbjudet. :-)
Nej, det är inte större risk att dö om man än vaccinerad än om man är ovaccinerad. Då över 80% av befolkningen är vaccinerad så är det uppenbart även för den som klarat grundskolans matematik i sjätte klass att fler vaccinerade klarar sig än ovaccinerade...
Väg sedan in att du måste se till olika ålderskategorier och riskgrupper för att få en vettig siffra att jämföra med. Om den absoluta majoriteten av de ovaccinerade är yngre än 30, vilket de är, och du jämför döda på ett särskilt boende med en ålder på 80+, vilket är vad du refererar till, så är du ju helt ute och seglar. Om du däremot jämför åldersgrupp för åldersgrupp så blir resultaten helt annorlunda.
Förklara i stället varför över 80% av de på IVA är ovaccinerade, men mindre än 20% av befolkning är ovaccinerad. Få ihop den kalkylen, om du kan. Dessutom är åldern på de på IVA under 58 för ovaccinerade och över 70 för vaccinerade. Du ser inte skillnaden?
Gå runt med ditt leende bara, det visar bara du saknar all form av analytisk förmåga.