2021-10-12, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du baserar ditt resonemang på Gleasons karta och menar att så ser den platta jorden ut, men kartan är i sig baserad på en glob. Det står på kartan. Avstånd mellan landmassor säger inget om jordens form.

Du jämför två visuellt olika projektioner av samma sak, det är samma sak det är bara den visuella presentationen som skiljer sig. Du kan projicera en karta på en banan om du vill och sedan hålla låda likt du gör.
Du pratar om kartor. Jag pratar om verkligheten. Jag kan med egna ögon se att norr är en viss riktning, och där ser vi Polaris. På samma sätt är södern en specifik riktning, och der finns södra korset. Jag behöver inte en karta för att se den. Jag frågar hur det är möjligt på en platt jord, och du svarar att du inte vet. Om du vågar tänka på det, inser du att det är helt omöjligt på en platt jord.
Citera
2021-10-12, 10:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du är välkommen att presentera bevis för att rymden existerar, det vore klädsamt om du gjorde innan du påstod att någon besökt rymden.

'Någon' har besökt rymden - precis som någon besökt Pitcairns Island. Tvivlar du på alla platsers existens? Folk reser till rymden regelbundet. Vi har kommit så långt att det går att köpa en resa till rymden. Deras foton, filemr och vittnesbörd är evidens för rymdens existens.

På åtskilliga av dessa bilder ser man jorden i all sin sfäriska prakt.

Citat:
I länken säger NASAs Don Petite att de inte kan åka tillbaka till månen, de har inte längre teknologin.
https://www.youtube.com/watch?v=16MMZJlp_0Y

Och? Det finns en alldeles egen tråd om månfärderna. Du är ju aktiv där, och hittar själv. Men nu var det väl rymdens existens som bisarrt nog var på tapeten här?

Citat:
Så här ser det ut när man undermedvetet erkänner sig besegrad.

Jaså? Är trådens ämne rymden eller den platta jorden? Ser att du är nära härdsmältan nu.
Citera
2021-10-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag själv arbetar med i huvudsak att få golv och resten av byggnader raka med hjälp av vattenpass och laser.. Men även jobbat med att bygga broar i yngre dar.

Mitt raka är samma, det exakt lika raka som 1000m bort om jag kontrollerar med hur vattnet i vattenpasset lägger sig..
Hur vet du det? Har du en vattenpass som är 1000m lång?
Citera
2021-10-12, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du pratar om kartor. Jag pratar om verkligheten. Jag kan med egna ögon se att norr är en viss riktning, och där ser vi Polaris. På samma sätt är södern en specifik riktning, och der finns södra korset. Jag behöver inte en karta för att se den. Jag frågar hur det är möjligt på en platt jord, och du svarar att du inte vet. Om du vågar tänka på det, inser du att det är helt omöjligt på en platt jord.
Så du tittar upp och drar slutsatser om marken, hur tänkte du nu?
Citera
2021-10-12, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
'Någon' har besökt rymden - precis som någon besökt Pitcairns Island. Tvivlar du på alla platsers existens? Folk reser till rymden regelbundet. Vi har kommit så långt att det går att köpa en resa till rymden. Deras foton, filemr och vittnesbörd är evidens för rymdens existens.

På åtskilliga av dessa bilder ser man jorden i all sin sfäriska prakt.
Man kan inte resa till en plats som inte kan existera. Bilder på den praktfulla sfäriska jorden är tagna i det omöjliga vakuumutrymmet. Det finns inga sådana bilder.

Citat:
Och? Det finns en alldeles egen tråd om månfärderna. Du är ju aktiv där, och hittar själv. Men nu var det väl rymdens existens som bisarrt nog var på tapeten här?
Du sade att man kan åka till månen, du tog upp det och nu kör du med off-topickortet på ditt eget argument. Guldfisk!

Citat:
Jaså? Är trådens ämne rymden eller den platta jorden? Ser att du är nära härdsmältan nu.
Du kan inte se någonting, jag måste lära dig allt. Varför antar du att jag vill bota din patologiska mytomani!
Citera
2021-10-12, 10:50
Medlem
Citat:
Så du tittar upp och drar slutsatser om marken, hur tänkte du nu?
Jag drar slutsatser om riktningar, och då måste du titta upp från marken. Norr är en specifik riktning. Söder är alltid motsatt riktning av norr, och när du alltid ser samma konstellation i söder oavsett var du befinner dig, betyder det att södern är i riktning mot en viss plats, nämligen sydpolen.
Citera
2021-10-12, 10:52
Medlem
Citat:
Jag drar slutsatser om riktningar, och då måste du titta upp från marken. Norr är en specifik riktning. Söder är alltid motsatt riktning av norr, och när du alltid ser samma konstellation i söder oavsett var du befinner dig, betyder det att södern är i riktning mot en viss plats, nämligen sydpolen.
Ja, det låter rimligt. Hur drar du slutsatser om jordytans form av detta?
Citera
2021-10-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ja, det låter rimligt. Hur drar du slutsatser om jordytans form av detta?
Det finns bara en nordpol. Vi är överens om det. Eftersom vi ser samma konstellation precis söderut oavsett var vi befinner oss, måste det bara finnas en sydpol. Hur det ska vara möjligt på något annat än en sfär är helt omöjligt för mig att förstå.
Citera
2021-10-12, 11:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
En känd skribent här brukar använda sig av 99 i många sammanhang, jag tycker det är ganska bra retorik.

Så nu namedroppar du, använder den gamla slagdängan 'har du gått i skolan' och den vetenskapliga revolutionen. Kommer det något snart om tangentbordet jag skriver på?

Men du som är doktor, skulle du anordna en betygsatt laboration till dina elever där uppgiften var att skapa vakuum bredvid atmosfär utan barriär?
Är väl lite skillnad på att skapa vakuum bredvid full atmosfär med en skarp övergång och att trycket minskar när du kommer längre och längre ut från jorden? Att tryckskillnader kan uppstå utan barriär behöver man bara åka bil eller buss över Hallandsås för att själv uppleva. Sedan handlar det ju inte om atmosfär bredvid tomrum. Absolut vakuum existerar inte utan även i rymden finns det gasmolekyler även om dom är oerhört få.
Citera
2021-10-12, 11:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Man kan inte resa till en plats som inte kan existera. Bilder på den praktfulla sfäriska jorden är tagna i det omöjliga vakuumutrymmet. Det finns inga sådana bilder.

Jaså minsann, nu kan inte inte ens rymden existera? Omöjligt vakuum? Varifrån får du allt? Och, innan du börjar yra om tryck bredvid vakuum behöver du åtminstone sätta dig in i vad dina motståndare säger i frågan. Så slipper vi dra det ännu en gång i tråden.

Citat:
Du sade att man kan åka till månen, du tog upp det och nu kör du med off-topickortet på ditt eget argument. Guldfisk!

Ojoj. Hög fallhöjd där. Var god länka till var jag pratade om månen i den kontexten. Du kommer misslyckas. Går det lite fort för dig i tråden nu? Svett?

Citat:
Du kan inte se någonting, jag måste lära dig allt. Varför antar du att jag vill bota din patologiska mytomani!

Vad pratar du om? Jag är ledsen men du kan inte lära mig något alls. Arma krake.
Citera
2021-10-12, 11:16
Medlem
Citat:
Det finns bara en nordpol. Vi är överens om det. Eftersom vi ser samma konstellation precis söderut oavsett var vi befinner oss, måste det bara finnas en sydpol. Hur det ska vara möjligt på något annat än en sfär är helt omöjligt för mig att förstå.
Jag vet inte om det bara finns en nordpol, den magnetiska polen flyttar sig och devierar, svårt att dra en slutsats om det. Den geografiska polen är en punkt skapad av människor, därmed inte en fysisk plats.
Samma sak som med rutmönster, man made.

Stjärnornas uppträdande på himlens dikterar inte nödvändigtvis villkoren för jordytans beskaffenhet.
Citera
2021-10-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl lite skillnad på att skapa vakuum bredvid full atmosfär med en skarp övergång och att trycket minskar när du kommer längre och längre ut från jorden? Att tryckskillnader kan uppstå utan barriär behöver man bara åka bil eller buss över Hallandsås för att själv uppleva. Sedan handlar det ju inte om atmosfär bredvid tomrum. Absolut vakuum existerar inte utan även i rymden finns det gasmolekyler även om dom är oerhört få.
Bara för dig att bevisa hur detta kan existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in