2018-02-14, 23:57
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Vill du berätta mer?

"Janne Raninen avtjänar ett livstidsstraff i Helsingfors. Han har tidigare givit ut en bok om att vara pappa och samtidigt sitta i fängelse. Nu studerar han, föreläser och har bildat en hjälporganisation för fångars barn."

Adopterat.
Citera
2018-02-15, 22:45
Medlem
Drebins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Han ser ut som den gamla sångaren Snoddas.

haha ja faktiskt väldigt likt Snoddas!
Citera
2018-04-09, 16:41
Medlem
Pulitzers avatar
Sitter i minst två år till.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...a-sitt-liv-jag

Är det annars uteslutet att han var med på Arlandarånet? Satt han kanske inne då ännu?
Citera
2018-08-23, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Lille vän, ta av dig huvan och lägg ner yxan ska pappa berätta för dig hur det är i verkligheten, alldeles utanför ditt som vanligt ostädade rum.

Standardverket vad gäller psykisk ohälsa och behandling är DSM, just nu föreligger DSM5. Där står ang psykopatologi...

A. There is a pervasive pattern of disregard for and violation of the rights of others occurring since age 15 years, as indicated by three (or more) of the following:

1.
failure to conform to social norms with respect to lawful behaviors as indicated by repeatedly performing acts that are grounds for arrest

2.
deceitfulness, as indicated by repeated lying, use of aliases, or conning others for personal profit or pleasure

3.
impulsivity or failure to plan ahead

.

Det betyder inte att psykopater inte kan planera/alltid är ansvarslösa.
Står ju bokstavligen "3 utav dessa eller fler", det betyder således att psykopater kan vara ansvarsfulla och kan planera.

Tack för en bra källa som visar att du har fel, idiot.
Citera
2021-04-08, 20:57
Medlem
En intressant och ny intervju med Janne. Lade upp idag.
https://youtu.be/dv1CWynrtBU

Är han bara trött eller har han haft en stroke?
Pratar otydligt mellanåt.
Citera
2021-07-21, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Nu är jag inte ifrån Jordbro, men det är enkelt att se vad han är för sorts typ.

En purfinne, dvs ingen finniserad svensk utan purfinne som är genetiskt nånstans mellan svenskar och eskimåer. Dessa har, precis som indianer, väldigt svårt för alkohol och besitter i många fall inget samvete. Det låter säkert som struntsnack för de flesta, men studerar ni dessa folkgrupper, brottsstatistik i olika länder, läser om deras svårigheter med att hantera alkohol och har ni växt med denna typen i en blatteförort så kommer ni förstå vad jag menar.

Får dessa(eller som i hans fall farsan) tillgång till alkohol och låter man dem växa upp i en blatteförort som Jordbro där det är hippt att vara kriminell, så kan det bara gå illa.

Väldigt generaliserande beskrivning. Så låter det när man inte har nån insikt i att vara lite utanför, man kör raslära osv... ingen har lätt för alkohol i mängder. det är bara att alkoholburk är tradition i mångt och mycket... det går som med rutin för vissa... lite som en myra bär sitt strå till stacken... finnar kan vara iskalla men tusen gånger modigare än dagens svenskar
Citera
2021-08-10, 08:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peakoil78
Han verkar vara lite efterbliven måste jag säga.
Inte omöjligt. Lite åt fångvaktaren i Uppsalakidnappningen...
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Han var bråkig som barn och när han var 10 år fick klassen åka till Muskö, men han fick inte följa med för han var inte svensk medborgare.
Klassen åkte aldrig till Muskö, men de skulle dit. Att han och nästan halva klassen inte skulle få följa med tog honom hårt, enligt boken.
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
han verkar ha gjort en ordentlig konskevensanalys inför mordet på jokso i alla fall, när man ser intervjun på veckans brott
Enligt boken så var den inte vidare avancerad. Mer, jag måste göra det innan jag fyller 21 år, så jag inte får livstid. Och så att hans bror och mamma skulle få lida, men det skiter han sedan totalt i.
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Är det annars uteslutet att han var med på Arlandarånet? Satt han kanske inne då ännu?
Han satt i Finland då. Satte på text-tv i cellen/fängelset den 13:e juli 2002 och läste då om rånet dagen innan.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Å andra sidan berättar han att han planerat noga...
Enligt boken kan jag inte se någon vidare planering. Han räknade med att åka dit, och den enda planen var att se till att slippa livstid. Får till och med känslan av att han vill åka in. När han väl sitter så är han besviken över att inte få sitta där det är riktigt tufft. Och så gillar han att det är gröt och inte flingor som i Sverige, i finländska fängelset.

Tackade ja till att mörda direkt, gick rakt in på en välbesökt restaurang på Solvalla och sköt öppet. Hade rekat en gång ett par dagar innan. Kastade sig på golvet efter skotten, och skrek att han ger sig så väktare kunde ta honom.

Han laddade inte ens pistolen själv.
Senast redigerad av constant 2021-08-10 kl. 08:32.
Citera
2021-10-12, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det betyder inte att psykopater inte kan planera/alltid är ansvarslösa.
Står ju bokstavligen "3 utav dessa eller fler", det betyder således att psykopater kan vara ansvarsfulla och kan planera.

Tack för en bra källa som visar att du har fel, idiot.
kan nog stämma att mr sweden har en svensk beteendevetarutbildning det förklarar hans dumhet:P noll insikt i människor
Citera
2021-10-12, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Klassen åkte aldrig till Muskö, men de skulle dit. Att han och nästan halva klassen inte skulle få följa med tog honom hårt, enligt boken.
Enligt boken så var den inte vidare avancerad. Mer, jag måste göra det innan jag fyller 21 år, så jag inte får livstid. Och så att hans bror och mamma skulle få lida, men det skiter han sedan totalt i.
Han satt i Finland då. Satte på text-tv i cellen/fängelset den 13:e juli 2002 och läste då om rånet dagen innan.
Enligt boken kan jag inte se någon vidare planering. Han räknade med att åka dit, och den enda planen var att se till att slippa livstid. Får till och med känslan av att han vill åka in. När han väl sitter så är han besviken över att inte få sitta där det är riktigt tufft. Och så gillar han att det är gröt och inte flingor som i Sverige, i finländska fängelset.

Tackade ja till att mörda direkt, gick rakt in på en välbesökt restaurang på Solvalla och sköt öppet. Hade rekat en gång ett par dagar innan. Kastade sig på golvet efter skotten, och skrek att han ger sig så väktare kunde ta honom.

vad hette hästen Dragan spelade på när han sköts.. vem vet?
Citera
2021-10-12, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

var står det han inte laddade själv?
Citera
2021-10-12, 03:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonka
vad hette hästen Dragan spelade på när han sköts.. vem vet?
Om du vill ha svar, så svara på varje påstående.
Citera
2021-10-12, 10:41
Medlem
Den exakta hästen han spelade på, Om han nu hann spela? Är väll svårt att sia om!
Men att han hade ett finger med i hästen Podgorica är väl inte helt omöjligt….
Var en lovande häst som är döpt efter huvudstaden i Montenegro där han kom ifrån, Tränades och kördes av Åke Svanstedt!
Ibörjan tränades hästen av Reljanovic Milan
Hästen blev för övrigt struken dagen efter mordet av okänd anledning,

https://sportapp.travsport.se/sporti...124810/results

Med vänlig hälsning,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här