2021-10-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Var kan man läsa om att de ursprungliga mRna-vaccinen fungerar bra mot Delta? Och vad innebär ”bra”? Det verkar ju nämligen som att en del saker har fått en helt ny innebörd sedan Covid-19 gjorde entré. Förr tyckte man ju att vaccin var bra när man blev immun mot sjukdomen. Här är ju detta inte fallet, och man ska visst även ta vaccinet för andras skull, som också är vaccinerade.....Stabilt!
Drömmen är att förbjuda barn och unga och folk som redan är naturligt immuna att lämna sina hem om dom inte tar en dos i månaden.
Dom ska ej heller få ta del av välfärdsystemen dom betalar skatt till.
All diskussion om detta är befogat ska censureras.
Citera
2021-10-11, 18:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vilka är ni? Facebook har jag inte, och kommer aldrig skaffa heller. Men vad är din poäng egentligen?

Det är en liten grupp människor som driver desinformationen här och de är organiserade via sidor som Facebook. De har väldigt kort minne, ungefär en timme. De liknar de gamla tv-tittarna väldigt mycket.
Citera
2021-10-11, 18:38
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Effekten har gått ner för att det cirkulerar en ny variant som inte är genetiskt identisk med alfavarianten.
Nej snälla antikropparna har försvunnit efter 7 månader. Visar studier. Du kallar mig dum. Herregud. Nu blev det löjligt.
Citera
2021-10-11, 18:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Nej snälla antikropparna har försvunnit efter 7 månader. Visar studier. Du kallar mig dum. Herregud. Nu blev det löjligt.

T-cellerna har minskat i antal ja men det hade inte spelat någon roll mot alfavarianten som producerar en tusendel så många viruspartiklar. B-cellerna minskar dock inte i antal så effekten mot svår covid minskar inte heller.
Citera
2021-10-11, 18:57
Medlem
Intressant artikel från DN (om den inte redan nämnts i tråden) om vilka som inte vaccinerar sig. Den äldre befolkningen har föga förvånande högst vaccinationsgrad men även andra faktorer verkar vara avgörande.

"Vad karaktäriserar de ovaccinerade förutom åldern?
Vaccinationstäckningen skiljer sig åt beroende på födelseland, inkomst och utbildningsnivå.
Störst skillnad ser vi mellan inrikesfödda och utrikesfödda...Ju lägre ålder desto större är gapet mellan inrikesfödda och utrikesfödda".

Rent geografiskt är det alltjämt Rinkeby, Rosengård och Biskopsgården som förblir antivaxxarnas Shangri-La d.v.s. där vaccinationsgraden är lägst.

Källa: https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-vilka-ar-de-ovaccinerade/
Citera
2021-10-11, 19:37
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det är helt fantastiskt att vi har ett virus som verkar kunna mutera på löpande band hursomhelst. Det är inte illa.

Även att vi har vaccin vi ska pumpa i oss konstant som orsakat mer biverkningar än något vaccin i historien. Som inte är effektivt. Som inte skyddar mot smitta, utan "svår sjukdom". Du ska vaccinera dig för att skydda dom sköra - men du och dom kan smittas ändå.

Men ni slipper svår sjukdom och belasta vården - en vård som gick på knäna innan pandemin och nu används Covid-19 som ursäkt. Guldfisk-minne var det ja.

Tänk att vissa är nyttiga idioter, med flit.
Exakt så är det.
För sjukvården är inget problem, bara den smutsiga massan av otvättat folk slutar smitta så förfärligt.
Allt kan numera göras med ursäkten "annars kollapsar sjukhusen"...
Hur var det nu med fältsjukhuset i älvsjömässans lokaler...kom aldrig till användning !
Citera
2021-10-11, 20:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Överallt i Europa eftersom det är deltan som är den dominanta varianten i Europa sen vi började med vaccinationerna här. Ni fattar inte att vaccinet gjordes för alfavarianten och inte deltavarianten, varför ni inte gör det förstår jag inte men jag misstänker att det har någonting med guldfiskminnet bland Facebookanvändare att göra.

Oavsett variant så påbörjades massvaccineringar med befintliga vacciner i syfte att hejda spridning, skydda de svaga samt skydda sjukvården i stort från kollaps.

Hur tycker du att det går om du ser dig omkring i världen?

Tycker du att det är bra att vi massvaccinerar mot en variant som inte är dominerande, existerar ens alfavarianten, utgör den ett hot?
Citera
2021-10-11, 20:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tycker du att det är bra att vi massvaccinerar mot en variant som inte är dominerande, existerar ens alfavarianten, utgör den ett hot?

Ja för att just nu är det det enda vaccinet som finns. Viruset har bieffekter utöver halsont och feber. Jag är ledsen om du inte fattar det, det kan inte vara mycket arbetsplatser tillgängliga för en person med den IQ-nivån.
Citera
2021-10-11, 20:32
Medlem
Covid.Costners avatar
Citat:
Ja för att just nu är det det enda vaccinet som finns. Viruset har bieffekter utöver halsont och feber. Jag är ledsen om du inte fattar det, det kan inte vara mycket arbetsplatser tillgängliga för en person med den IQ-nivån.

Vaccinet har bieffekter utöver ont i armen & feber.
Citera
2021-10-11, 20:32
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
(Hint: medelåldern för de avlidna med C19 är 82 år)
För ovaccinerade som dör av covid-19 är medianåldern bara 69,5 år.
För vaccinerade som dör är medianåldern 86 år.

Medianåldern på IVA-inlagda ovaccinerade är 50 år.
Citera
2021-10-11, 20:33
Moderator
OYs avatar
Citat:

Du tycker alltså att det är bra att vi massvaccinerar med ett verkningslöst vaccin mot en variant som dominerar därför att vi inte har något annat vaccin?

Eventuella bieffekter av viruset är inte relevant i kontexten, jag undrar varför du tycker att det är bra att vi massvaccinerar mot alfavarianten trots att den inte dominerar.

Har du någon uppgift på förhållandet alfa vs delta?
Citera
2021-10-11, 20:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
För ovaccinerade som dör av covid-19 är medianåldern bara 69,5 år.
För vaccinerade som dör är medianåldern 86 år.

Medianåldern på IVA-inlagda ovaccinerade är 50 år.

Finns det siffror på hur många som tillfrisknar efter en iva-inläggning i åldersgruppen typ 0-60 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in