2021-10-11, 17:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Du börjar falla på din egen orimlighet nu, har du inget bättre att dra till med?

Jag behöver inte det, det är alltid Facetards, ryssvänner och kinatroll som "känner någon som råkat illa ut av vaccinen".
Citera
2021-10-11, 17:31
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det var ingen som trodde att det skulle fungera mot andra varianter öht. Att det fungerar såpass väl mot deltavarianten som producerar 1000 gånger fler viruspartiklar är ett tecken på att tekniken fungerar betydligt bättre än någon hade hoppats på. Men jag gissar att du inte förstår vad 1000 gånger betyder i sammanhanget. Du är som den där snorungen som Louis C.K. snackar om som grinar över långsamt wifi på planet.
Varför talar du om för mig vad jag är? Förstår du inte vad tid och dos betyder? Nej det funkade inte som dom trodde med 2 doser som dom TRODDE. Effekten avtar efter en kort tid. Dom har bara testat 2 doser. Påhopp när argumenten är slut. Om det är någon som beter sig som en snorunge är det du.
Citera
2021-10-11, 17:33
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Nej det var ingen som trodde att det skulle fungera mot andra varianter öht. Att det fungerar såpass väl mot deltavarianten som producerar 1000 gånger fler viruspartiklar är ett tecken på att tekniken fungerar betydligt bättre än någon hade hoppats på. Men jag gissar att du inte förstår vad 1000 gånger betyder i sammanhanget. Du är som den där snorungen som Louis C.K. snackar om som grinar över långsamt wifi på planet.
Varför talar du om för mig vad jag är? Förstår du inte vad tid och dos betyder? Nej det funkade inte som dom trodde med 2 doser som dom TRODDE. Effekten avtar efter en kort tid. Dom har bara testat 2 doser. Påhopp när argumenten är slut. Om det är någon som beter sig som en snorunge är det du. Var fan kom Wifi in här. Ha ha.
Citera
2021-10-11, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet är ju när vissa människors frihet går ut över andra människors säkerhet och trygghet.

Jag får inte köra bil full. Jag måste ha körkort. En pilot måste genomgå en utbildning. En busschaufför måste ha en viss hälsostatus för att få köra. Vi vill inte ha läkare som är dementa osv osv.

Men vi ska alltså acceptera att våra åldringar och andra sjuka personer ska behandlas av personal som bär på ett farligt smittsamt lungvirus? De människor som vill ha friheten att slippa smittas och slippa bli sjuka och ev slippa att avlida då de blir utsatta för virus. Bryr du dig om deras frihet också?

Fast i det här fallet är det så att vaccinerad personal riskerar att smitta de äldre för att de inte har symptomgivande sjukdom och för att de gamla inte har tillräckligt bra skydd från befintliga vaccin. Ovaccinerad eller vaccinerad är inte så stor skillnad för denenskilde som det basuneras ut. När dukommer på ett särskilt boende har du oftast inte lång tid kvar. Som anhörig vill du inte tro att det är så, men du blir inte beviljad om du är tillräckligt frisk för att klara dig någon timme då och då. Kontinuerligt behov av tillsyn dygnets alla timmar är det som krävs. Då kan en förkylning eller vinterkräksjuka vara tillräckligt. Som sagt det är inte mycket som ska till och covid är bara en av alla risker som finns när man är så skör.
Citera
2021-10-11, 17:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Varför talar du om för mig vad jag är? Förstår du inte vad tid och dos betyder? Nej det funkade inte som dom trodde med 2 doser som dom TRODDE. Effekten avtar efter en kort tid.

Nej. Effekten har gått ner för att det cirkulerar en ny variant som inte är genetiskt identisk med alfavarianten.
Citera
2021-10-11, 18:00
Medlem
Citat:

Var kan man läsa om att de ursprungliga mRna-vaccinen fungerar bra mot Delta? Och vad innebär ”bra”? Det verkar ju nämligen som att en del saker har fått en helt ny innebörd sedan Covid-19 gjorde entré. Förr tyckte man ju att vaccin var bra när man blev immun mot sjukdomen. Här är ju detta inte fallet, och man ska visst även ta vaccinet för andras skull, som också är vaccinerade.....Stabilt!
Citera
2021-10-11, 18:06
Medlem
Citat:
Nej. Effekten har gått ner för att det cirkulerar en ny variant som inte är genetiskt identisk med alfavarianten.

Godmorgon... Det går inte vaccinera mot snabbt muterande virus oavsett hur gärna SVT/Pravda vill få det att låta som det.

Enda sättet att ta kål på ett muterande virus är att ta fram ett adaptivt försvar. Vänta nu! Du föddes med precis ett sånt!
Citera
2021-10-11, 18:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savantic
Godmorgon... Det går inte vaccinera mot snabbt muterande virus oavsett hur gärna SVT/Pravda vill få det att låta som det.

Enda sättet att ta kål på ett muterande virus är att ta fram ett adaptivt försvar. Vänta nu! Du föddes med precis ett sånt!

Problemet är att du riskerar att få långtidsskador eller permanenta skador för att aptera det på det här chimeraviruset som kommer från ett lab och inte från naturen. Jag förutspår att många personer som utvecklar covid kommer utveckla neurologiska problem i framtiden. Det är redan ett syndrom som kallas POTS och fanns redan innan covid men har exploderat under pandemin.
Citera
2021-10-11, 18:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Var kan man läsa om att de ursprungliga mRna-vaccinen fungerar bra mot Delta? Och vad innebär ”bra”?

Överallt i Europa eftersom det är deltan som är den dominanta varianten i Europa sen vi började med vaccinationerna här. Ni fattar inte att vaccinet gjordes för alfavarianten och inte deltavarianten, varför ni inte gör det förstår jag inte men jag misstänker att det har någonting med guldfiskminnet bland Facebookanvändare att göra.
Citera
2021-10-11, 18:12
Medlem
Citat:

Spännande! Det innebär att i väntan på riktiga vaccin, som inte bara riktar in sig på ett genom, så är vi fast i Limbo. Virus muterar konstant hela tiden, så självklart kommer effekten av dessa smala, läckande vaccin vara kass ganska fort. Bara att kavla upp igen. Så får vi hoppas på det bästa vad gäller effekten på vårat immunförsvar i längden....För det vi inte en jävel något om.
Citera
2021-10-11, 18:13
Medlem
Citat:
Överallt i Europa eftersom det är deltan som är den dominanta varianten i Europa sen vi började med vaccinationerna här. Ni fattar inte att vaccinet gjordes för alfavarianten och inte deltavarianten, varför ni inte gör det förstår jag inte men jag misstänker att det har någonting med guldfiskminnet bland Facebookanvändare att göra.

Vilka är ni? Facebook har jag inte, och kommer aldrig skaffa heller. Men vad är din poäng egentligen?
Citera
2021-10-11, 18:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Spännande! Det innebär att i väntan på riktiga vaccin, som inte bara riktar in sig på ett genom, så är vi fast i Limbo. Virus muterar konstant hela tiden, så självklart kommer effekten av dessa smala, läckande vaccin vara kass ganska fort. Bara att kavla upp igen. Så får vi hoppas på det bästa vad gäller effekten på vårat immunförsvar i längden....För det vi inte en jävel något om.

Nej, varje vaccindos producerar antikroppar som sen kan användas för att producera B-celler som kan användas för att producera T-celler. Du minskar risken för komplikationer ju fler antikroppar du har och även om T-cellerna snabbt minskar så minskar inte B-cellerna. B-cellerna är dock långsamma och kan inte alltid hjälpa mot en infektion men hjälper alltid per definition genom att förkorta sjukdomsförloppet och snabba på produktionen av T-celler.

Tankefelet ni gör är att anta att B-cellerna inte gör någon nytta och att det är lika bra att inte ha dem och det är ett epic fail i kombination med ett virus som vi inte har evolutionär exponering av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in