2021-10-11, 19:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Ja, det är helt ologiskt. Jag förstår det inte och jag kan inte heller förstå att man kan undanhålla sitt barn från blodtransfusioner, då barnet kan avlida.
Jag skulle gärna höra en förklaring på det.

Vänta inte för länge på ett svar.
Det enda du kan få är citat från Bibeln som handlar om att inte äta blod. Det finns inget som helst förbud mot transfusioner i Bibeln.
Citera
2021-10-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Utmärkt exempel på fördomar som florerar om Jehovas vittnen.

Läs om Hällebergsskolan I Ljungskile.
Citera
2021-10-11, 19:56
Medlem
Här är en intressant och sorglig berättelse om en kvinna som var med i J.V och hur barnen fick lida i skolan bla.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/OnmQgO/barn-ska-inte-tvingas-in-i-religiosa-grupper
Citera
2021-10-11, 19:58
Medlem
Citat:
Läs om Hällebergsskolan I Ljungskile.

Var kan jag läsa om att det är Jehovas vittnen som driver Hällebergsskolan I Ljungskile?

I artikeln i Göteborgs Posten står det inget om det.
Citera
2021-10-11, 19:58
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen har inga skolor.

Du misstolkar det som står i artikeln, det var bara psykologen som hade kopplingar till Jehovas vittnen, inte skolan.

Men googla på J.V och friskolor, du får upp massor. Jag misstolkade ingenting, läs om denna skolan.
Citera
2021-10-11, 20:00
Medlem
Citat:
Var kan jag läsa om att det är Jehovas vittnen som driver Hällebergsskolan I Ljungskile?

I artikeln i Göteborgs Posten står det inget om det.

Nej, men googla på Hällebergsskolan I Ljungskile eller googla på grundskola J.V så hittar du. Här är en berättelse från en kvinna som beskriver lidandet för barnen i en skola där de vuxna var J.V.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/OnmQgO/barn-ska-inte-tvingas-in-i-religiosa-grupper
Citera
2021-10-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vänta inte för länge på ett svar.
Det enda du kan få är citat från Bibeln som handlar om att inte äta blod. Det finns inget som helst förbud mot transfusioner i Bibeln.

Jag skulle gärna vilja höra ett svar på detta, det skulle vara intressant att höra "logiken" I det hela. Men skall nog inte förvänta mig något svar.
Citera
2021-10-11, 20:05
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Varför då?

Jesus ändrade inte taktik, trots att fariseerna tog anstöt:

"Då gick lärjungarna fram till honom och frågade: »Vet du att fariseerna tog anstöt av vad du sade?«
Han svarade: »Varje växt som inte är planterad av min himmelske fader skall ryckas upp med roten.
Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen.«
" (Matt 15:12-14 Bibel2000)

Varför ska jag anpassa mig efter hur andra tycker?

Så du dömer alltså vem som är farissé? Snacka om högmod. Ärligt talat så tror jag att Jesus själv skulle tycka att ditt hjärta inte är tillräckligt gott för att kallas saktmodig, så som du uttrycker dig. Det går så bra att gömma sig bakom bibelcitat. Många Jehovas Vittnen jag träffat genom åren är ändå ödmjuka, men så uppfattar jag inte dig baserat på hur du skriver här.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-11 kl. 20:08.
Citera
2021-10-11, 20:06
Medlem
-=Damian=-s avatar
kul tråd!

när jag ändå skummat lite snabbt utan att egentligen fått svar på mina frågor.. fastän jag fått svar på många frågor som jag inte hade.. så undrar jag ändå även om svaret kanske finns någonstans i tråden.

hur står sig Jehovas vittnen till övrig kristendom.. tex ortodoxa, protestanter, och även till islam?

Jag själv är extremt icke-troende. men ändå fascinerar ni troende mig hur ni kan viga ert liv åt just en religion. jag vill gärna förstå och veta vad som händer inom era (förlåt) sekter. Religiösa människor är ju ändå en stor del av världsbefolkningen och jag omges ju av dessa i min vardag. så är därför intresserad hur ni tänker och lever.

är jag som en icke troende mer eller mindre värd? är jag mer eller mindre värd än någon annan religiös följare av olika trosuppfattningar?

minns att en av mina barndomsvänners mamma var med i jehovas vittnen, medans min vän då 14 år gammal tog stort avstånd till all form av religion. dom hade ändå en väldigt bra kontakt, och vad jag hört så anser ofta ett vittne att familjemedlemmar som inte följer "flocken" icke önskvärd..? eller är det bara om man blir en del av gemenskapen och sedan hoppar av?

Tacksam för lite input i denna röra av religioner!
Citera
2021-10-11, 20:09
Medlem
Citat:
Men googla på J.V och friskolor, du får upp massor. Jag misstolkade ingenting, läs om denna skolan.

Jehovas vittnen har inga friskolor.

Huvudman för skolan är en kyrka, titta på bilden:

https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/skolinspektionen-granskar-nu-h%C3%A4llebergsskolan-1.8238042

I en av artiklarna står det:

"I september publicerade GP en granskning av Hällebergsskolan i Ljungskile och dess huvudman: den kristna Hällebergsförsamlingen."
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/efter-granskningen-sandra-hoppades-p%C3%A5-en-urs%C3%A4kt-1.12038211

Det är inte Jehovas vittnen som är huvudman för skolan.
Citera
2021-10-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Så du dömer alltså vem som är farissé? Snacka om högmod. Ärligt talat så tror jag att Jesus själv skulle tycka att ditt hjärta inte är tillräckligt gott för att kallas saktmodig, så som du uttrycker dig. Det går så bra att gömma sig bakom bibelcitat. Många Jehovas Vittnen jag träffat genom åren är ändå ödmjuka, men så uppfattar jag inte dig baserat på hur du skriver här.

Du missförstår mig.
Citera
2021-10-11, 20:15
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Du missförstår mig.

Jag hoppas verkligen att det är ett missförstånd.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-11 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in