Citat:
Ursprungligen postat av
NectarinePsycho
Vad gör du mer konkret? Programmerar du eller sysslar du med något annat?

Min jobbtitel är väl "IT-konsult", så jag jobbar på ett konsultföretag där vi går in och löser olika problem hos våra kunder i mer eller mindre omfattande projekt. Det inkluderar programmering av olika slag, ibland ren kod men oftast olika typer av pseudo-kod i diverse verktyg. Molntjänster som AWS och Azure är "heta" just nu.
Ett vanligt scenario ser ut såhär:
Kunden X använder systemet Y men vill migrera till plattformen Z. Vanligtvis finns en generell ide kring hur detta ska gå till, med hjälp av vilka verktyg det ska ske osv. Det är då mitt jobb att vägleda och komma med information kring hur detta görs på bästa sätt, och att sedan implementera det. Normalt sett är jag inte ensam utan jag har ett antal kollegor med mig, ibland finns även andra konsultföretag med i mixen.
Är man "programmerare" så är det för mig en person som arbetar med att bygga eller underhålla en produkt av något slag. Typ programmerare på Spotify. Men det skulle din utbildning också leda till om det är vad du vill, jag fick sådana jobberbjudanden efter examen också.