2021-10-11, 14:48
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NectarinePsycho
Ett tips till framtiden är ju kanske att göra det mer tydligt när du skämtar? Just med tanke på att det finns såna där rötägg här så man vet inte vilka som skojar och inte🤷🏽‍♀️

Taget!
2021-10-11, 14:53
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Edit: Jaha, du är kvinna? Ok, glöm mitt svar då. Systemvetenskap är ett ämne för män enkom. Sry, trodde du var man. Plugga Sociologi vet jag. Slappt men ändå (hyfsat) gott om jobb. Lycka till!

Du kan inte ha läst systemvetenskap i modern tid. Det är nära 50/50 på utbildningarna. Passar mycket bra för kvinnor. Dottern nyligen klar och landat bra jobb.
2021-10-11, 14:59
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Klart man kan. Det är dock ingen lyckad kombo. Men du kanske blir undantaget som bekräftar regeln. Kör på om du brinner för det. Det viktigaste är trots allt att lyssna på sig själv.

Men herregud, jag är så långt ifrån feminist man kan komma men om du tror kvinnor inte kan vara bra utvecklare är ju tappad.

Vet 3 st som jag har jobbat med och de är väldigt duktiga.
2021-10-11, 15:00
Medlem
Cameltotems avatar
Men TS.

Ja, det är en väldigt bra utbildning om du vill jobba inom IT.

Är själv utvecklare, andra i klassen blev utvecklare med eller BI-utvecklare.
2021-10-11, 15:15
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Vad gör du mer konkret? Programmerar du eller sysslar du med något annat?

Min jobbtitel är väl "IT-konsult", så jag jobbar på ett konsultföretag där vi går in och löser olika problem hos våra kunder i mer eller mindre omfattande projekt. Det inkluderar programmering av olika slag, ibland ren kod men oftast olika typer av pseudo-kod i diverse verktyg. Molntjänster som AWS och Azure är "heta" just nu.

Ett vanligt scenario ser ut såhär:
Kunden X använder systemet Y men vill migrera till plattformen Z. Vanligtvis finns en generell ide kring hur detta ska gå till, med hjälp av vilka verktyg det ska ske osv. Det är då mitt jobb att vägleda och komma med information kring hur detta görs på bästa sätt, och att sedan implementera det. Normalt sett är jag inte ensam utan jag har ett antal kollegor med mig, ibland finns även andra konsultföretag med i mixen.

Är man "programmerare" så är det för mig en person som arbetar med att bygga eller underhålla en produkt av något slag. Typ programmerare på Spotify. Men det skulle din utbildning också leda till om det är vad du vill, jag fick sådana jobberbjudanden efter examen också.
2021-10-11, 17:39
Medlem
Jag har läst den utbildningen för många år sedan, okej om man ska bli utvecklare, varför nu någon skulle vilja bli det. Visst tjänar man bra men du kommer döda din själ genom att arbeta som utvecklare, åtminstone om du är social och gillar att prata med intressanta människor på jobbet (lycka till med det, jag hade miljöpartister som kollegor som alltid klagade på att jag körde bilen till jobbet).

Men är du en sådan där PK nisse som gillar att pilla med små detaljer hela dagarna, varsågod.........vet inte ens om det är möjligt att bli något annat förutom utvecklare efter denna utb, alla jag känner blev det, projektledare kanske? Men förutom dessa två? Vetifan.
2021-10-11, 19:25
Medlem
Jag pluggade systemvetenskap och tog examen 2015. Jag tjänar idag 47k i månaden och har sex veckors semester, och alla de jag pluggade med som jag fortfarande har kontakt med har alla balla jobb. Jag själv har varit konsult sedan examen. Och det finns jobbmöjligheter till höger och vänster, både i små städer och större städer, vilket jag vet då jag flyttat en del.

Utbildningen som sådan är inte så teknisk som liknande utbildningar. Men den var grymt rolig, och förutom tentaångest och tuff ekonomi så var de tre åren bland de roligaste i mitt liv. Så kör på

Citat:
Jag har ett tag nu funderat på att börja plugga igen och varit inne lite grann på systemvetenskap. Men är det en bransch värd att ge sig in i? Finns jobb? Hur svår uppfattade du utbildningen om du gick någon? Svara gärna hur mycket du tjänar också om du vill

Vill endast ha svar från människor som faktiskt jobbar inom branschen och vet vad dom snackar om
2021-10-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Visst tjänar man bra men du kommer döda din själ genom att arbeta som utvecklare, åtminstone om du är social och gillar att prata med intressanta människor på jobbet...

Haha ja alla är olika. Mitt drömjobb är att sitta kunna sitta ensam och utveckla utan att behöva bli störd av kunder, projektledare, chefer och annat löst folk.

Till ts: Systemutvecklare är generellt en bra utbildning. Internationellt gångbar vilket är en fördel tycker jag. Nu läste jag tidigt 90-tal och då var det väldigt styrt exakt vad man skulle läsa. Nuförtiden verkar skolorna nischa sig mer och ha olika inriktningar/spår på sina program. Du kanske inte landar drömjobbet direkt som nyutexaminerad men du lär inte behöva vara orolig för att gå arbetslös heller.
2021-10-11, 19:53
Medlem
Tog examen 2013 från UU. Jag har förstått det som att kvaliteten på utbildningen kan skilja sig ganska mycket, men det kan ha blivit bättre på senare år.

Som många redan sagt är det en tvärvetenskaplig utbildning som hör till den samhällsvetenskapliga fakulteten. Du får nyttig kunskap från båda sidorna av myntet som sedan kommer vara användbar i vilken IT-roll som helst.

Själv jobbar jag som IT-konsult även om jag klassar mig mer som en systemutvecklare som råkar jobba på ett konsultbolag. Lönen efter några år kan ligga allt mellan 30 och 50 tusen beroende på var i landet du jobbar. Oftast krävs det tyvärr att man byter jobb relativt ofta för att nå upp i de högre summorna.
2021-10-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Haha ja alla är olika. Mitt drömjobb är att sitta kunna sitta ensam och utveckla utan att behöva bli störd av kunder, projektledare, chefer och annat löst folk.

Till ts: Systemutvecklare är generellt en bra utbildning. Internationellt gångbar vilket är en fördel tycker jag. Nu läste jag tidigt 90-tal och då var det väldigt styrt exakt vad man skulle läsa. Nuförtiden verkar skolorna nischa sig mer och ha olika inriktningar/spår på sina program. Du kanske inte landar drömjobbet direkt som nyutexaminerad men du lär inte behöva vara orolig för att gå arbetslös heller.

Ha, du kommer inte kunna sitta ensam och utveckla. Man arbetar i team med många möten oftast, du har projektledare och chefer som vill nå vissa mål. Det är inte så enkelt som du tror. Och dina kollegor kommer vara rätt autistiska (om de är programmerare) och finns ingenting med de att prata om förutom World of warcraft och grafikkort. De som har barn pratar bara om barnens träning eller renovera kök.
2021-10-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ha, du kommer inte kunna sitta ensam och utveckla. Man arbetar i team med många möten oftast, du har projektledare och chefer som vill nå vissa mål. Det är inte så enkelt som du tror. Och dina kollegor kommer vara rätt autistiska (om de är programmerare) och finns ingenting med de att prata om förutom World of warcraft och grafikkort. De som har barn pratar bara om barnens träning eller renovera kök.

Jag har arbetat med detta i 25 år. Jag är mycket väl medveten om verkligheten och hur mycket tid som man måste spendera på annat än att sitta och koda. Det var därför jag skrev "drömjobb".
2021-10-14, 10:30
Medlem
lantisprepperns avatar
Jag jobbar som utvecklare och har gjort detta i ungefär 10 år. Tjänar 44000 före skatt men bor på landet och jobbar helt på distans. Är lite "under paid" för tillfället om man jämför med löner i städer men om man tänker på förmånen att kunna bo vart man vill tycker jag det är helt ok.

Det finns gott om jobb inom storstäderna men mindre på landsbygden. Dock finns det en del remote-vänliga bolag och skulle nog vilja påstå att tack vare covid så finns det mer än det brukade finnas. Har jobbat på distans i 4 år.

Ang. kön som har diskuterats så är det ovanligt med duktiga kvinnliga utvecklare faktiskt. Många kvinnor brukar inte vara så intresserade av programmering även om jag stött på några som har varit riktigt duktiga. Om de är utvecklare brukar de nästan alltid vara front end utvecklare eftersom det är mer design och UX där.

Det är sällan man stöter på en kvinnlig backend-utvecklare som kör linux och har full koll på databaser utan mer vanligt är väl den kvinnliga projektledaren för valfritt megacorp. Jag tycker själv att plugga systemutveckling är ett utmärkt val och eftersom allt mer mjukvara byggs så behöver allt underhållas också. Ser ingen anledning till att läget skulle försämras i framtiden så skulle säga kör på om du är intresserad.

Dock så behöver du inte gå speciellt lång utbildning, YH räcker gott och väl för att få jobb. Dock är en 3 årig universitetsutbildning förmodligen mycket roligare!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in