2021-10-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ok, ja jag kan inte alls dra den slutsatsen, men kan väl också tycka att en bit mat på eftermiddagen/kvällen en sådan lång arbetsdag skulle verkar rimligt.

Men ser ju att många (med SE som favorit) tillskriver ALG ett starkt minne om denna uppgift, samtidigt som dom förkastar allt hon minns av vad SE berättar om mordplatsen då han återvänder 23:35.

Jag vill bara understryka att jag inte tillhör dem.
Finner jag ingen rimlig anledning att betvivla vittnesuppgifter,ja då förkastar jag dem inte heller.
Detta betyder att jag lägger vikt vid hela ALGs vittnesmål.
Annat förfaringssätt leder ovillkorligen fel förr eller senare.
Citera
2021-10-11, 15:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Och du gör det omvända?

Du verkar inte förstå skillnaden mellan att "dra slutsatser om uppgifter och lögner för att peka ut en statsministermördare" vs. "att lyfta uppgifter som inger tvivel kring detta".

Jag pekar så klart också på ALG's uppgifter... dom finns ju där.
Om de vore med sanningen överensstämmande så har SE alibi.
Citera
2021-10-11, 15:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ok, ja jag kan inte alls dra den slutsatsen, men kan väl också tycka att en bit mat på eftermiddagen/kvällen en sådan lång arbetsdag skulle verkar rimligt.

Men ser ju att många (med SE som favorit) tillskriver ALG ett starkt minne om denna uppgift, samtidigt som dom förkastar allt hon minns av vad SE berättar om mordplatsen då han återvänder 23:35.
Och du förkastar HO:s uppgift om 23:40 ,trots att han säger sig ha tittat på klockan.

F: Vad var klockan när Engström bultade på dörren?
HO: - Ungefär 23.40.
F: Och du tittade på klockan?
HO: - Ja jag tittade på klockan.

Det gjorde iofs även Engström, det vill säga tittade på klockan när skotten small, men hade uppenbarligen glömt bort tiden redan till morgonen efter. I stället ansåg han sig vara tvungen att härleda "skottiden" via den osäkra utstämplingstiden, ja jisses.

HO kan förstås med "ungefär 23.40" egentligen menat 23.35, konstigt sätt att uttrycka det på i så fall.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-11 kl. 15:33.
Citera
2021-10-11, 15:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och du förkastar HO:s uppgift om 23:40 ,trots att han säger sig ha tittat på klockan.

F: Vad var klockan när Engström bultade på dörren?
HO: - Ungefär 23.40.
F: Och du tittade på klockan?
HO: - Ja jag tittade på klockan.

Det gjorde iofs även Engström, det vill säga tittade på klockan när skotten small, men hade uppenbarligen glömt bort tiden redan till morgonen efter. I stället ansåg han sig vara tvungen att härleda "skottiden" via den osäkra utstämplingstiden, ja jisses.

Jag har inte förkastat HO's uppgift alls utan använder den tid som även SE-anhängare är inne på.
23:35... men säg 23:40 istället då. Eller 23:37 kanske då avspärrningen kom upp.

Din sista mening handlar om något helt annat.
Citera
2021-10-11, 15:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag har inte förkastat HO's uppgift alls utan använder den tid som även SE-anhängare är inne på.
23:35... men säg 23:40 istället då. Eller 23:37 kanske då avspärrningen kom upp.

Din sista mening handlar om något helt annat.
Ja den sista meningen handlar egentligen om något annat men nog så viktigt. Varför ville SE ha den exakta utstämplingstiden?

Edit: SE sa (läs hittade på) att "polisen och journalister" ville ha utstämplingstiden men polisen kände nog inte ens till SE:s existens när han ringde RB den där lördagsförmiddagen. Tiden är inte ens omnämnd vid "förhöret" den 1 mars, först den 10 mars då SE säger 23.19 men menade att den egentligen var 23.20. Det var nog endast SE som, av oklar anledning, var jätteintresserad av den exakta tiden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-11 kl. 16:02.
Citera
2021-10-11, 15:58
Medlem
Citat:
Nej, men uppgifterna ger tvivel och det skulle räcka med att EN faktiskt är korrekt.
Medan det omvänt handlar om ideliga lögner kring lätt kontrollerbara saker som samtal och annat, men där han turligt nog prickar rätt i det mesta, men oavsett så undkommer han allt.

Har han sett Hage och Glantz göra upplivningsförsök har han i princip alibi.
Har han sett eller varit med om att vända Palme i framstupa sidoläge har han i princip alibi.
Har han sett Lisbeth springa ut i gatan och skrika på ambulans har han i princip alibi.
Har han sett polisen varit brysk mot Lisbeth har han i princip alibi.
Har han talat med polisen och blivit nekad att lämna uppgifter så har han i princip alibi.
...
..det finns ju fler uppgifter om mordplatsen.
Lögner om allt detta? I TP's värld möjligen, när/där bevisen saknas.

"Uppgifterna ger tvivel och det skulle räcka med att EN faktiskt är korrekt"

Och det är det vi inte vet. Vi kan tro men bevisen saknas.
Citera
2021-10-11, 16:05
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå skillnaden mellan att "dra slutsatser om uppgifter och lögner för att peka ut en statsministermördare" vs. "att lyfta uppgifter som inger tvivel kring detta".

Jag pekar så klart också på ALG's uppgifter... dom finns ju där.
Om de vore med sanningen överensstämmande så har SE alibi.

" Du verkar inte förstå skillnaden"

Vem har dragit slutsatser? De flesta här är väl eniga om att det är spekulationer och att bevis saknas?

"Om de vore med sanningen överensstämmande så har SE alibi"

Japp. Och om YN prickat handledsväskan, SE berättat om att han sprungit på DBG och polisens teori om att en person som är klädd på ett liknande sätt som honom varit där så finns det saker som talar för att han är mördaren. Långsökt? Måhända, men jag utesluter det inte. Det går att vända på rätt så mycket.
Citera
2021-10-11, 16:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja den sista meningen handlar egentligen om något annat men nog så viktigt. Varför ville SE ha den exakta utstämplingstiden?

Ser inget konstigt med att han skulle vilja ha reda på den.
Det kunde mycket väl vara till hjälp för polisen i fastställande av tiden för mordet.
1/3
23:30 enligt SvD
23:20 enligt Expressen
kl. 23 enligt Aftonbladet
Citera
2021-10-11, 16:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ser inget konstigt med att han skulle vilja ha reda på den.
Det kunde mycket väl vara till hjälp för polisen i fastställande av tiden för mordet.
1/3
23:30 enligt SvD
23:20 enligt Expressen
kl. 23 enligt Aftonbladet
"Det kunde mycket väl vara", "han kan ha missuppfattat saker", "han kan minnas fel" osv.
Citera
2021-10-11, 16:35
Medlem
Citat:
"Det kunde mycket väl vara", "han kan ha missuppfattat saker", "han kan minnas fel" osv.

Det kan ju vara på det viset men jag tycker att MOPspanaren också borde tillstå att det kan vara medvetna lögner.
Citera
2021-10-11, 16:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det kan ju vara på det viset men jag tycker att MOPspanaren också borde tillstå att det kan vara medvetna lögner.
En sak som jag inte begriper är vilken viktig "pusselbit" (om han inte är gärningsman) SE menade att polisen plockade bort när han inte togs med till rekonstruktionen. Han är ju en av få som inte sett den minsta lilla skymt av mördaren eller själva händelseförloppet. Det är ju ingen viktig uppgift i april när rekonstruktionen skedde att han sett ett vittne stå inne i gränden.

Han hade en skruv lös eller är skyldig, det ena behöver inte utesluta det andra.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-11 kl. 17:46.
Citera
2021-10-11, 17:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, jag har uttryckt mig så, men är öppen för att SE kan ha ljugit och skarvat om något. Dock finns inga "bevis utan tvivel" och då tycker jag man ska vara försiktigt med slutsatserna och beskyllningarna.
(Men som vi vet måste GM SE ha ljugit om otroligt mycket... så jag förstår att man "slåss" för lögnerna)

Likväl som för alla andra vittnen så förekommer det även för SE;
Missuppfattningar och "falska minnen" utifrån yttre påverkan(media t.ex.) samt att minnet på annat sätt sviker när tiden går. Men det är som sagt inget som någon här inne beaktar.

Citat:

Vilket är precis vad jag gjort ovan..
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-11 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in