2021-10-11, 14:11
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Lärdomar
- Ha släkten med Dig när Du gör transaktioner som påverkar dem
- Gör kontrakten ”esbjörnsäkra” med ”säljaren ångrar sig”-klausul så du slipper blanda in tingsrätt
- Gå inte till tingsrätt, det tar 1,5- 2 år!
- Gör inte affärer med fel personer

Går det att ha en Esbjörn-säker klausul? Om motparten obstruerar, vägrar träffas osv, så måste man blanda in en extern, objektiv part.
2021-10-11, 14:13
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Här kommer de senaste handlingarna i ärendet, kan kanske vara av intresse för de vetgiriga som vill läsa allt själv utan massmedias filter.

https://anonfiles.com/Z3NceaNfu1/2021-10-11_1130_T_8555-20_zip

"Lång dags färd mot natt" närmar sig sin upplösning.

Jag vill än en gång tacka dig och de som försett tråden med riktiga handlingar. Utan dig och de andra hade det varit ännu mer svammel och gissningar.

*bug och bock*
2021-10-11, 14:20
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Håller med, hon skulle tagit detta till rättegång och klämt åt honom mer.
Hade jag varit i hennes skor, hade jag stampat ned gubben i gruset.
Tvivlar dock på att han får tillgång till huset.
Hur vet vi att det gäller huset det stod ju fastigheten, så det kan ju lika gärna vara don träd som han så väl vurmade om i anmälan eller attefallshuset som någon skrev den 1a aprill... kanske var det inget aprillskämt
2021-10-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag kan inte sluta skratta.

Esbjörn har dispositionsrätt av huset.

Allt som somliga i tråden var helt säkra på att Esbjörns följder av tvisten skulle bli uteblir:

- Han slipper Ebbas juridiska kostnader.

- Han slipper negativa konsekvenser av fördröjningen.

- Han slipper skadestånd.

...och inte minst
- Esbjörn slipper jobbet med röj och renovering, men han har laglig rätt att nyttja huset.

Kan inte låta bli att undra varför Ebba pudlar och böjer nacken så kolossalt. Vad är hon så infernaliskt rädd för skulle komma fram vid rättegången? Är det hennes sent vaknade samvete som plågar henne?
Rätt, Krmkr.
Som Ebbas juridiska ombud Kartin björklund uttalade i lunchekot. Det är påfrestande och innebär alltid risker om man tar en fråga till rättslig prövning. Med detta slipper Ebba risken om överklagande. (Läs då Ebbas fulspel och hämdgiriga brott skulle spridas nationellt under större delen valåret)
Lyssna på intervjun med Katrin Björkluns 05:25 minuter in på lunchekot.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1799627

Förutom att Ebbas orena hjärta avslöjats har också hennes svans blottat sina lika smutsiga hjärtan.

Ebba bör tacka adv, Thomas Olsson och Katrin Björklund ty utan deras kunskap hade den juridiskt handikappade Ebba råkat mer illa ut än att "bara" avslöjats med brottet grov förtal.
Senast redigerad av 90510 2021-10-11 kl. 14:41.
2021-10-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Går det att ha en Esbjörn-säker klausul? Om motparten obstruerar, vägrar träffas osv, så måste man blanda in en extern, objektiv part.

Man får väl helt enkelt se till att filma all form av interaktion, se till att ha ett flertal vittnen och alltid blanda in en mäklare när man gör affärer med folk över 60.

Då man ju aldrig kan veta ifall dom är tillräknerliga eller inte.

Och även om säljaren inte vill betala för en oberoende mäklare så får man som köpare göra det själv och låta mäklaren sköta all form av kontakt.
Billigare än att göra det via tingsrätten uppenbarligen.

Skulle va kul att veta vad respektives advolatkostnader går på.
2021-10-11, 14:41
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Just när du kräker ut din frustration så känns det extra skönt att vara på den vinnande sidan.

Trevligt, trodde inte du var på Esbjörn och Binninges sida, men jag har tydligen fattat dej fel, så vi kan fira ihop, för vinnare i detta är Esbjörn med bihang.
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2021-10-11 kl. 14:44.
2021-10-11, 14:47
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Trevligt, trodde inte du var på Esbjörn och Binninges sida, men jag har tydligen fattat dej fel, så vi kan fira ihop, för vinnare i detta är Esbjörn med bihang.

På vilket sätt har Esb vunnit något? Ska inte han stå för sina kostnader för ombuden?

På vilket sätt har pensionatsvärdinnan vunnit? Hon går nu miste om det eventuella arvet som en del påstår att hon skulle ha fått.

De enda som jag ser som vinnare är det f.d juridiska ombudet som får betalt för de arbeta han utförde åt Esb samt de nuvarande advokaterna.
2021-10-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Här kommer de senaste handlingarna i ärendet, kan kanske vara av intresse för de vetgiriga som vill läsa allt själv utan massmedias filter.

https://anonfiles.com/Z3NceaNfu1/2021-10-11_1130_T_8555-20_zip

"Lång dags färd mot natt" närmar sig sin upplösning.

Så enligt dessa dokument kommer Busch betala in resterande summa.
Det blev alltså inget större peng till Esb samt han måste betala sina egna kostnader.

Han hade sparat mycket tid och pengar för alla, även sig själv, om han dök upp på tillträdesdagen
2021-10-11, 14:49
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD

Hur tänker du då?

Fick han behålla huset?
Fick han mer pengar?
Vad vann han?
2021-10-11, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Håller med, hon skulle tagit detta till rättegång och klämt åt honom mer.
Hade jag varit i hennes skor, hade jag stampat ned gubben i gruset.
Tvivlar dock på att han får tillgång till huset.
Tvivlar?
Han har lagstadgat rätt till det, vännen.

Kanske kom Ebba billig undan?
2021-10-11, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
det som stod i avtalet var: ”en viss tidsbegränsad dispositionsrätt till fastigheten”, inte riktigt samma sak som att "han laglig rätt att nyttja huset"
Jo, det är ganska precis vad det är.
2021-10-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jo, det är ganska precis vad det är.

Nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem