2021-10-10, 22:09
Avslutad
Vad gör du om du ser en person sitta sovandes orörlig under lång tid som du vet vem är:

1. Går dit och ser hur det är med personen, väcker honom/henne.
2. Ringer 112 och ber om ambulans utan att först gå dit.
3. Ringer 112 och ber om polis utan att först gå dit.

Motivera ditt resonemang och hur du tänker utifrån ditt svar.
Citera
2021-10-10, 22:13
Medlem
Ja ringa 112. Tror man ju men det kanske är något annat nummer till bara nära polisen.
Såklart 112 om man tror den iaf håller på att dö .

Vågar man går man nog och frågar något.

Parksovare som druckit utgår jag nog från och då gör jag inget
Senast redigerad av troligengud 2021-10-10 kl. 22:20.
Citera
2021-10-10, 22:13
Medlem
Går fram och kollar medvetande, efter eventuella skador, ser om det går att få kontakt med personen. Om vederbörande verkar skadad, är ordentligt medvetandesänkt eller okontaktbar ringer jag absolut 112 för ambulans. Skit i polisen, vad ska de göra? Det viktiga är att om personen behöver vård oavsett varför så ska den få det.
Citera
2021-10-10, 22:14
Medlem
Svarsalternativ finns ej.
SÅ.

Låter personen va.
Tjallare har inga polare vettu. Lägger mig aldrig i andras affärer bara så där !
Senast redigerad av psysex11 2021-10-10 kl. 22:20.
Citera
2021-10-10, 22:19
Medlem
dampskalles avatar
Är ju olika hur situationen ser ut. Är det sommar och någon har somnat i värmen så kanske man ska väcka dem så de inte bränner sig. Är det vinter så är det väl mer risk för förfrysning, då kollar man personen. Är det någon som bara behöver sova kan man kanske kan hjälpa hen in i en tågstation eller något. Är personen okontaktbar när man kollar så kollar man andning och sådana saker sedan ringer man 112. Sedan bedömer man ju beroende på vem det är. Är det en normal person så reagerar man kanske snabbare, medan om det är en uteliggare så kanske man inte stör, beroende på risken för personen.
Citera
2021-10-10, 22:46
Medlem
winterwabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedouchebag
Vad gör du om du ser en person sitta sovandes orörlig under lång tid som du vet vem är:

1. Går dit och ser hur det är med personen, väcker honom/henne.
2. Ringer 112 och ber om ambulans utan att först gå dit.
3. Ringer 112 och ber om polis utan att först gå dit.

Motivera ditt resonemang och hur du tänker utifrån ditt svar.

Tre trådar nu, är ju inte utan att viss nyfikenhet inträder vad för komplott innehållande okynnesringande till polis du varit utsatt för.

Till frågan
Någon jag vet vem det är sitter och sover, och rör sig inte på länge.
Jag kollar läget
Om anledning till sovandet verkar rimligt så händer nog inget mer.
Om min känsla är ett sovandet mer är medvetslöshet av någon hälsovådlig anledning ringa ambulans
Citera
2021-10-11, 00:44
Medlem
Det är väl självklart att man kollar hur det är med liraren själv innan man ringer efter hjälp? Inte fan kan jag några läkar-knep, men att ruska om personen gör jag utan tvekan.
Citera
2021-10-11, 01:39
Medlem
Är det någon på flyget till Thailand som slutit ögona i några timmar så sitter jag nog inte skräckslaget och funderar på hur jag ska agera härnäst, det är fan bara att kapa planet och försöka landa i närmsta sjukhus. är det en gubbe i parken kl 21 och minus 10 så får han väl ett hörrö! och en ev örfil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in