2021-10-10, 21:15
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nej går inte att utföra på SUVs
Det kräver 2 stop formation.
1 fullt stop, sen backa åt vän eller höger till fullt stop och sen köra därifrån i motsatt riktning dvs 180

Hur gör man om det inte finns tid för den manöver?

Attentats-männen borde vara beredda på just den manöver.
Citera
2021-10-10, 21:23
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Hur gör man om det inte finns tid för den manöver?

Attentats-männen borde vara beredda på just den manöver.

Jag har redan svarat på det i den citerade rutan du hade med går inte att göra en J turn i 160 km/h. Eller 120..eller i en SUV det kräver 2 stop.
Citera
2021-10-10, 21:26
Medlem
Citat:
Nej går inte att utföra på SUVs
Det kräver 2 stop formation.
1 fullt stop, sen backa åt vän eller höger till fullt stop och sen köra därifrån i motsatt riktning dvs 180

Tack, återstår olycka eller sabotage. Men det tänker jag inte diskutera här.
Citera
2021-10-10, 21:29
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Mycket intressant skiss, vad är det vi ser här? Föraren väjer för lasersiktet... ?

Tråd-raket kanske.
Citera
2021-10-10, 21:30
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Har tagit del av åtminstone merparten av dina inlägg I tråden och konstaterar att du verkar ha gott om för ämnet relevanta kunskaper och erfarenheter.

Har du möjligen någon teori om hur den inledande kraftiga smällen i förloppet kan förklaras? (Alltså smällen som föregår det omvittnade "braket".)

EDIT: Såg just att jag blev 2:a med den frågan.

Folk kan missbedöma en smäll. Kan ha varit i samband med att bilen åker av allt från underredet som skrapar i diket eller i vajerräcket. Men låt säga att föraren kört oansvarigt och däcken visar att det skett en hastig sväng till vänster. Kan vara så att när fordonet åker av kan däcken vara i fullt rattutslag, dessutom svårt att styra i ett sånt läge som gör att ratten slår i fullt läge/däcken vränger sig möjligt att de kan vara något där som skapar en upplevd smäll. Kan också vara däck som låtit men exploderat däck? dessutom är bilen möjlig att rulla framåt med punktering.
Citera
2021-10-10, 21:30
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Jag har redan svarat på det i den citerade rutan du hade med går inte att göra en J turn i 160 km/h. Eller 120..eller i en SUV det kräver 2 stop.

Exakt, det märkets klart och tydligt att det inte gick bra.

Men vad gör man om det inte är ett alternativ att stanna och backa?
Citera
2021-10-10, 21:32
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tack. Bonden ska ha hört en hög smäll innan bilen kraschade genom mitträcket. Vad tror du orsakade den?

De jag tänker först hur vet vi det? Att det skulle smällt först och sen en krasch. Det är 2 smäller kort på varann.
1. I vajerräcket
2. I mötande lastbil
Citera
2021-10-10, 21:34
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
De jag tänker först hur vet vi det? Att det skulle smällt först och sen en krasch. Det är 2 smäller kort på varann.
1. I vajerräcket
2. I mötande lastbil

Tiden mellan vajerräcket och lastbilen är kort och uppfattas nog som samma smäll.
Citera
2021-10-10, 21:36
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Exakt, det märkets klart och tydligt att det inte gick bra.

Men vad gör man om det inte är ett alternativ att stanna och backa?

Då fortsätter man rakt fram. I de fall där ett fordon blockerar vägen väljer man att köra runt om det går eller backa därifrån, sista utvägen är att ramma fordonet (på rätt ställe förstås) varför väljer man ramning som sista utväg? Jo det är en stor sannolikhet att det egna fordonet förstörs i samband med ramning vilket resulterar i stop
Citera
2021-10-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ja om den är så kraftig som du säger, dessutom borde ett stort explosionsmönster finnas på körfältet och rund där det skulle hända. En explosion sker inte på det sättet. Dörrar hoppar av, rutor böjs ut, taken buktar uppåt även av småladdningar då det blir ett extremt tryck i täta skyddade fordon.
Anser du att ett pansarskott är uteslutet?
Citera
2021-10-10, 21:38
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Anser du att ett pansarskott är uteslutet?

Ja av flera skäl
Ingen har sett eller hört en ev skytt, ej heller raketen eller den totala explosion som skulle lyst upp hela fordonet. Samt spillror från explosion på egna körfältet eller runt omkring saknas
Citera
2021-10-10, 21:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
1. I vajerräcket
2. I mötande lastbil
Ja, det har du rätt i. Kan vara vajerräcket.

Här kan man höra bonden berätta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vittnet-om-olyckan-en-obehaglig-upplevelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in