2021-10-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aklasse
Eller kan bonden i intervjun ha menat:
Kraftig smäll
Tuuuuuuuuut (som att man hänger sig på tutan tills det exploderar)
Kraftig smäll

?

Nej, knappast.

Sekvensen han redogjorde för var f.ö. som följer

1. Kraftig/stor SMÄLL (hur denna smäll skall förklaras är tydligen alltjämt omtvistat - och kan väl sägas utgöra något av den springande punkten)

2. Kraftigt/stort BRAK (vilket ett inlägg i tråden förklarats uppkomma iom säk.bilens passage över vajerräcket)

3. Iiiiiiiiiiii (otvivelaktigt avsågs däcktjut i någon form. Vittnet jämförde detta helt kort med sina referensramar avs hur olyckor ofta sker, dvs däcktjut som föregår krasch)

4. BOM (otvivelaktigt kollisionen med lastbilen)

5. TYSTNAD
Senast redigerad av Beow 2021-10-10 kl. 20:11.
Citera
2021-10-10, 20:10
Medlem
*Ursprungligen postat av*Beckisbarnet

Jag är nyfiken på varifrån detta pansarskott har skjutits. Men du har rätt i det, men vi får se om fler vittnen dyker upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det har skjutits från sidan av vägen där bilen färdades. Tror inte att skottet skjutits från helikopter då det skulle väckt allmänhetens uppmärksamhet och inneburit att morden hade en stor organisation bakom.

Jag tror att så skedde och att det till och med kan ha varit två skott. Se skissen i länken, det är bara en enkel beskrivning utan exakta vinklar m.m.

http://imgur.com/gallery/Mt5TDuJ
Citera
2021-10-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Nej, knappast.

Sekvensen han redogjorde för var f.ö. som följer

1. Kraftig/stor SMÄLL (hur denna smäll skall förklaras är tydligen alltjämt omtvistat - och kan väl sägas utgöra något av den springande punkten)

2. Kraftigt/stort BRAK (vilket ett inlägg i tråden förklarats uppkomma iom säk.bilens passage över vajerräcket)

3. Iiiiiiiiiiii (otvivelaktigt avsågs däcktjut i någon form. Vittnet jämförde detta helt kort med sina referensramar avs hur olyckor ofta sker, dvs däcktjut som föregår krasch)

4. BOM (otvivelaktigt kollisionen med lastbilen)

5. TYSTNAD

Du har säkert rätt.
Det var bara det att när jag såg intervjun så hade jag önskat att reportern ställt följdfråga om det var däcktjut eller ett ylande signalhorn som avsågs. Har nämligen hört brinnande bil ”tjuta” (signalhornet) tills den exploderade…
Citera
2021-10-10, 20:15
Medlem
Alltid roligt med konspirationsteorier. En elak saudier på uppdrag av prinsen? Vore kul med lite mer kött på benen men det kanske kommer.
Citera
2021-10-10, 20:16
Medlem
Om det var som så att bilen var nyligen servad/besiktigad... there's the smoking gun
Citera
2021-10-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rich-broke
*Ursprungligen postat av*Beckisbarnet

Jag är nyfiken på varifrån detta pansarskott har skjutits. Men du har rätt i det, men vi får se om fler vittnen dyker upp.

Jag tror att så skedde och att det till och med kan ha varit två skott. Se skissen i länken, det är bara en enkel beskrivning utan exakta vinklar m.m.

http://imgur.com/gallery/Mt5TDuJ
Intressant. Fast jag tror bara på ett skott.
Citera
2021-10-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet

Kolla på https://imgur.com/gallery/Mt5TDuJ

Upplagt av Rich-Broke i inlägg #2709, sid 226
Citera
2021-10-10, 20:35
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnb2021
Kolla på https://imgur.com/gallery/Mt5TDuJ

Upplagt av Rich-Broke i inlägg #2709, sid 226

Mycket intressant skiss, vad är det vi ser här? Föraren väjer för lasersiktet... ?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-10 kl. 20:40.
Citera
2021-10-10, 20:38
Medlem
Är det någon som vet om Vilks satt i fram eller baksätet?

Tänkte såhär, Vilks kanske fick fnatt och tog tag i ratten och då reagerade polisen med att instinktivt
att rycka tillbaka i ratten, eller kan det vara ett djur han reagerade på ?
Citera
2021-10-10, 20:39
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Du får inte en sådan här bil i gungning. tror du de bygger en sådan här bil för de pengarna och med den motorstyrkan för att välta över 120?

Du tror väl att en SUV går att göra en forward 180 sväng sk J-turn också vilket är ett omöjligt med höga tunga fordon. Du har fortfarande inte fattat vad en bepansrad bil är byggd för. Det är ENBART för att ge extra till uppskattningsvis 15 sek för att ta sig ur killzone.
De är inte byggda för hög fart även om de har många hästkrafter. De är till för att kunna forcera hinder, ha en likvärdig acceleration som en original bil utan skydd, sen att kunna bogsera annat fordon i skyddsdetaljen.
De är inte gjorda för hög fart. Jag skrev att kommer fordonet i gungning över 130 km eller mer pga rattrörelse så kan de bli extremt svårt att häva den gungningen. DE klarar inte ens älg provshinderbanan på 70 km/h. Vilket säger rätt mycket.
Citera
2021-10-10, 20:41
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan föraren av Lars Vilks bil ha försökt sig på en 180 graders vändning inför ett upptäckt hot som istället övergick i okontrollerad färd över på fel vägbana?

Nej går inte att utföra på SUVs
Det kräver 2 stop formation.
1 fullt stop, sen backa åt vän eller höger till fullt stop och sen köra därifrån i motsatt riktning dvs 180
Citera
2021-10-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Mycket intressant skiss, vad är det vi ser här?

Det vi ser är min teori om hur detta har gått till, dels varför Vilks bil gör som den gör och dels utifrån skadorna på lastbilens hytt och att framaxeln kastats framåt, skador som bara kan förklaras med en kraft som påverkar den snett bakifrån, samtidigt som framstammen (främre väggen på flaket) blir tryckt bakåt. Som av en kraftig explosion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in