2021-10-10, 20:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan inte ni sluta använda ordet "otestat" om vaccinen nu? Ni framstår inte som smarta när ni antyder att det inte är testat när närmare miljarder människor är vaccinerade.
Innan miljarder människor, eller miljoner, eller 50.000 människor vaccinerats var det inte testat, åtminstone inte enligt praxis. Nu inväntar vi resultaten, och de börjar komma nu och lär fortsätta ramla in under några år.
Citera
2021-10-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det har precis börjat eftersom viruset kommer överleva mänskligheten.

Ja det kommer bli ett återkommande säsongsvirus
Väldigt få avlider….
Dom flesta på FB verkar tro att det är över för mänskligheten…
Det är väldigt få inlagda på sjukhus pga av C19
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Innan miljarder människor, eller miljoner, eller 50.000 människor vaccinerats var det inte testat, åtminstone inte enligt praxis. Nu inväntar vi resultaten, och de börjar komma nu och lär fortsätta ramla in under några år.

Ja men nu har vaccinet testats med 6,48 miljarder doser på 48% av världens befolkning. Men jag gissar att Ölandsbron är ett experimentellt nybygge enligt er också.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Kan du vara snäll och redogöra för praxis!

Gärna med källa då, och inte dina egna gissningar/påhitt
Citera
2021-10-10, 20:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Jag skrev om heroin och krack för att hitta din gräns. Menar inte att det är samma sak.

Har jag nu varit tillräcklig tydlig med min gräns? Jag har inte förespråkat tvång att ta heroin, och jag har inte heller förespråkat tvång att ta vaccin. Alla medborgare ska ha rätt att tacka nej till både heroin, crack och vaccin.

Citat:
Tycker att du borde inse att hur öppet samhället är inte på något vis bör sammankopplas med vaccinationsgraden.

Jo, jag tycker nog att det bör finnas ett samband mellan vaccinationsgrad och öppenhet. Men det bör handla om frivillig vaccinering. Alltså, när alla som önksar ta vaccin har fått vaccin, så är det dags att öppna samhället. Det fungerar inte att ha restriktioner för att skydda människor som frivilligt har valt bort vaccinet.

Problemet just nu, är inte dom människor som har avstått vaccin. Problemet är dom riskgrupper som fick vaccin tidigt, och vars skydd nu avtar. Det är dags att sluta slösa resurser år att pressa ovilliga medborgare att ta vaccin. Istället behöver resurserna nu riktas till riskgrupperna.

Citat:
Att det är väldigt oetiskt. Säg att ingen vaccinerar sig mer. Ska samhället aldrig öppnas då?

Jo. Samhället kan öppnas. Dom som har valt bort vaccinet får skylla sig själva.
Citera
2021-10-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det har precis börjat eftersom viruset kommer överleva mänskligheten.
Det gäller väl de flesta virus. Eller är det något särskilt med just det här.
Citera
2021-10-10, 20:21
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
All rörelse är bättre än stillasittande. Jag simmar 1000 meter.
Dessutom går jag varje dag 6 km i rask takt.
Jag vet inte om det gör mitt immunförsvar bättre men jag har bra kondition och mår bättre i sinnet.
Då simmar du just under ungefär 33% av hastigheten som min avkomma gjorde vid 9 års ålder. Det räcker för att slappna av men inte för någon aerobisk eller anaerobisk träning.
Citera
2021-10-10, 20:24
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det gäller väl de flesta virus. Eller är det något särskilt med just det här.
Nej det gäller inte alla virus. T.ex. ebola.
Citera
2021-10-10, 20:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja men nu har vaccinet testats med 6,48 miljarder doser på 48% av världens befolkning. Men jag gissar att Ölandsbron är ett experimentellt nybygge enligt er också.
Som sagt;
Nu inväntar vi resultaten.
Citera
2021-10-10, 20:30
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Vad de stoppade vaccninen har att göra med de andra vaccinen kan jag bara spekulera i men jag gissar att det har något att göra med din totala okunskap och oförmåga att läsa akademisk litteratur? Har jag fel?
Okunskap nej. Faktiskt läser jag bättre än jag skriver. Du detta är inte testat. Testningen pågår och det borde vara valfritt att vara labbråtta. Ny fakta kommer efter hand hela tiden. Dom visste inte ens hur länge antikroppar höll det kom dom på nu. Det behöver man inte vara ett geni för att förstå. Det enda du kan komma med är påhopp. När argumenten tryter så blir det lätt så. Tror du på fullaste allvar om du tänker efter att djurförsöken vanligtvis tar 3 månader vid framställning av nya läkemedel?
Citera
2021-10-10, 20:32
Medlem
Citat:
Vad de stoppade vaccninen har att göra med de andra vaccinen kan jag bara spekulera i men jag gissar att det har något att göra med din totala okunskap och oförmåga att läsa akademisk litteratur? Har jag fel?

Har du läst något själv? Jag gissar på NEJ. Eftersom signalerna i varningssystemen just varnar oss, men ingen gör något kunde vi lika gärna skita i att ha en studie överhuvudtaget.
Citera
2021-10-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Var har du fått det ifrån? Att vaccination inte påverkar smittspridningen?
Hur skulle vaccinering påverka smittspridning?

9 oktober 2020: 7 dagars genomsnitt på 595 smittofall (0% vaccinering)

9 oktober 2021: 7 dagars genomsnitt på 595 smittofall (65% vaccinerade)

Det är i princip omöjligt att eliminera ett virus, som tidigare inlägg så är vaccin framtaget för att minimera chansen för allvarlig sjukdom. Som vaccinerad kan du fortfarande bära på viruset, och även insjukna. Vaccinering bidrar ingenting till mindre smittspridning, det kan däremot bidra till färre allvarliga fall och göra så personer i riskgrupp kan hantera viruset bättre än utan vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in