2021-10-10, 18:46
Medlem
Mjälls avatar
Btw hur många flashback-konton tror ni att PK-kuksugar-satirtecknaren "Wisti" har? Känns som man stöter på kopior av honom rätt ofta här.
Citera
2021-10-10, 18:55
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Finns det en motsättning mellan rädsla och följsamhet? Skräckvälde är väl ingen okänd princip för någon.

Jag vet inte varför du uttrycker upprördhet.

Du menar nu alltså plötsligt att Vilks konst INTE är kränkande osv?

...trots att det är raka motsatsen till Moderna muséets uttalande, som du uttalar dig i syfte att försvara.

Eller menar du att du plötsligt och godtyckligt kan bestämma att Vilks teckning inte är konst? Det var isf återigen inte alls det skäl som Moderna muséet själva uppgav. Du kanske borde starta ett eget PK-pretto-museum och göra egna uttalanden, istället för att låtsas att ett annat PK-pretto-museum uttalar sig på ett annat sätt än vad det faktiskt gör.

Nej, jag menar att han lät bli att göra rondellhunden bra.
Citera
2021-10-10, 18:57
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
Nej, jag menar att han lät bli att göra rondellhunden bra.

Ja, just det. Du gillar inte rondellhunden som verk. Det har du redan sagt, på ett mindre tillkrånglat sätt.

Det gör inte jag heller. Du har inte förstått vad vi diskuterar. Diskussionen handlar inte om hur bra konst Rondellhunden är.
Citera
2021-10-10, 19:02
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ja, just det. Du gillar inte rondellhunden som verk. Det har du redan sagt, på ett mindre tillkrånglat sätt.

Det gör inte jag heller. Du har inte förstått vad vi diskuterar. Diskussionen handlar inte om hur bra konst Rondellhunden är.

jo, eftersom det är ett kvalitetsomdöme som motiverar Modernas beslut.
Citera
2021-10-10, 19:10
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
jo, eftersom det är ett kvalitetsomdöme som motiverar Modernas beslut.

Nej, beslutet motiverades i klartext med att verket är kränkande osv, och inte - som du falskt påstår - med att verket är av låg kvalitet. Jag har argumenterat kring motiveringen, och du har försökt låtsas att motiveringen är något annat än vad den är. Du har skrivit tiotals inlägg utan att ens lyckas börja bemöta i sak.

Btw det heter Moderna muséet, tönt.
Citera
2021-10-10, 19:19
Medlem
lemonzhellos avatar
Istället för att fortsätta en tröstlös diskussion med trådens främste konstkännare - ingen nämnd, ingen klämd - så kanske det kan vara intressant att se vad MM skrev om Vilks i samband med en utställning där 2004.

Alltså några år innan den enligt vissa fullständigt okände Vilks kluddade ihop hunden.

Bortsett från en uppsjö intressanta detaljer så finner vi ganska högsvävande tongångar, sådana som vi är vana att höra från curatorer och andra, om än inte från den tidigare nämnde konstkännaren i tråden.

Men det är klart, på den tiden var det ju bara Rushdie som fått en fatwa över sig, och hans böcker var ju obegripliga ändå.

Och Örskou var ju inte heller överintendent.

Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över.

https://www.modernamuseet.se/stockholm/en/exhibitions/the-1st-at-moderna-lars-vilks/
Citera
2021-10-10, 19:26
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Nej, beslutet motiverades i klartext med att verket är kränkande osv, och inte - som du falskt påstår - med att verket är av låg kvalitet. Jag har argumenterat kring motiveringen, och du har försökt låtsas att motiveringen är något annat än vad den är. Du har skrivit tiotals inlägg utan att ens lyckas börja bemöta i sak.

Btw det heter Moderna muséet, tönt.

Eller så läser du artikeln i inlägg ett och ser bortom DNs dåliga rubriksättning. Du har helt och hållet fel. De stavar sitt namn utan accent dessutom.
Citera
2021-10-10, 19:27
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Istället för att fortsätta en tröstlös diskussion med trådens främste konstkännare - ingen nämnd, ingen klämd - så kanske det kan vara intressant att se vad MM skrev om Vilks i samband med en utställning där 2004.

Alltså några år innan den enligt vissa fullständigt okände Vilks kluddade ihop hunden.

Bortsett från en uppsjö intressanta detaljer så finner vi ganska högsvävande tongångar, sådana som vi är vana att höra från curatorer och andra, om än inte från den tidigare nämnde konstkännaren i tråden.

Men det är klart, på den tiden var det ju bara Rushdie som fått en fatwa över sig, och hans böcker var ju obegripliga ändå.

Och Örskou var ju inte heller överintendent.

Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över.

https://www.modernamuseet.se/stockholm/en/exhibitions/the-1st-at-moderna-lars-vilks/

Ja att det här verket är platt och tomt säger inte mycket om vad han gjorde tidigare.
Citera
2021-10-10, 19:29
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Eller så läser du artikeln i inlägg ett och ser bortom DNs dåliga rubriksättning. Du har helt och hållet fel. De stavar sitt namn utan accent dessutom.

Jag citerade ett uttalande, som intendenten får stå för själv. Jag citerade inte DN's rubrik. Den är visserligen också en fullgod sammanfattning av budskapet.

Tack för spell checken... Dags att komma med något relevant nån gång?
Citera
2021-10-10, 19:48
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Jag citerade ett uttalande, som intendenten får stå för själv. Jag citerade inte DN's rubrik. Den är visserligen också en fullgod sammanfattning av budskapet.

Tack för spell checken... Dags att komma med något relevant nån gång?

Här då, från artikeln du låtsas ha läst:

Citat:
”Det är bortom allt tvivel att teckningarna görs som en medveten provokation med avsikt att skapa spektakel i en tid som var och är starkt präglad av xenofobi och islamofobi. Att de mycket riktigt blivit som en magnet för hat och hot, diskussion och debatt gör dem absolut till ett intressant fenomen av sin tid – men det gör dem inte automatiskt till intressant konst.”

Citat:
Gitte Ørskou betonar att hon kraftigt fördömer de hot från religiösa extremister som Lars Vilks drabbades av. Samtidigt, skriver hon, anser hon att formen för hans verk varken är nyskapande eller konstnärligt intressant.

Verket uppmärksammar oss inte heller på något nytt om världen utan cementerar motsättningar som vi tyvärr redan känner till allt för väl. Argumentet att allt runt teckningen blir till konstverket och därför gör det intressant är ett enkelt sådant, men inte heller övertygande”

Så det är helt entydigt på kvalitetsgrunder de ratar verket. Men ändå vet du bäst. Grattis.
Senast redigerad av Kukulinskilli 2021-10-10 kl. 19:53.
Citera
2021-10-10, 19:54
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Här då, från artikeln du låtsas ha läst:

Så det är helt entydigt på kvalitetsgrunder de ratar verket. Men ändå vet du bäst. Grattis.

Jag har aldrig hävdat att jag har läst hela artikeln. Jag kommenterar ett citat, som avsändaren själv är ansvarig för. Det citatet redogör för den huvudsakliga motiveringen.

Självklart måste hon också tycka att verket är ointressant konst, och motarbeta idén att verket är intressant konst. Det är alltid kvalitetsgrunder i slutändan när man gör ett urval.
Citera
2021-10-10, 19:55
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att jag har läst hela artikeln. Jag kommenterar ett citat, som avsändaren själv är ansvarig för. Det citatet redogör för den huvudsakliga motiveringen.

Självklart måste hon också tycka att verket är ointressant konst, och motarbeta idén att verket är intressant konst. Det är alltid kvalitetsgrunder i slutändan när man gör ett urval.

Du hävdade att du kände till grunden för deras beslut, och att den skilde sig från det jag hävdade. Nu är den villfarelsen borttrollad i alla fall. Det går framåt i tråden.

Du kanske tror att du är tankeläsare men jag litar mer på deras redogörelse av deras avsikter än din.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in