• 1
  • 2
2004-02-10, 13:18
Medlem
Keyser Sozes avatar
I början av 90-talet fanns ett svenskt? band som hette Webstrarna?Någon som vet vad det blev av dem och om de sysslar med musik ännu?
Citera
2004-02-10, 13:24
Medlem
käkmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser Soze
I början av 90-talet fanns ett svenskt? band som hette Webstrarna?Någon som vet vad det blev av dem och om de sysslar med musik ännu?
webstrarna, kanske det mest underskattade svenska bandet nånsin? (efter njurmännen)
sångaren (Petter nånting?) jobbade ihop med Kjell Häglund, musikskribenten, i ett projekt som dom kallade Star Musical.
vågar påstå att en del av deras grejer hör till det bästa som spelats in i Sverige de senaste åren.
om det nånsin kommer ut återstår att se. jag tvivlar.
Citera
2004-02-10, 15:55
Medlem
Moln på marken var en fin låt med bra text. Konstigt namn "Webstrarna".
Citera
2004-02-10, 16:31
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Moln på marken var en fin låt med bra text. Konstigt namn "Webstrarna".

Namnet kom från boken "Websters värld" av Clifford D. Simak.

Kul att fler än jag kommer ihåg detta extremt underskattade band. Jag har försökt få tag i deras CD "Kärleksgruvan" men gav upp för ett par år sedan. Det kanske är läge att börjar jaga igen. Efter att ha läst den här tråden fick jag en kraftig längtan efter att lyssna på "Plats"
Citera
2004-02-10, 17:41
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av käkmuskeln
webstrarna, kanske det mest underskattade svenska bandet nånsin? (efter njurmännen)
sångaren (Petter nånting?) jobbade ihop med Kjell Häglund, musikskribenten, i ett projekt som dom kallade Star Musical.

Petter Eklund! Han skrev även i tidningen Café under en period.

Sista plattan gruppen gjorde var väl fyrspårscdn Erasure-esque med fyra covers på Erasure. Släpptes 1992. Skivan var mer eller mindre ett svar på Erasures skiva Abba-esque.
Citera
2004-02-10, 20:05
Medlem
diskodiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Sista plattan gruppen gjorde var väl fyrspårscdn Erasure-esque med fyra covers på Erasure. Släpptes 1992. Skivan var mer eller mindre ett svar på Erasures skiva Abba-esque.

Skulle jag ju precis skriva!

Grymt underskattat band - "Popmusik är kul" från 1993 är ju en klockren schlager!
Citera
2004-02-10, 23:00
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskodik
"Popmusik är kul" från 1993 är ju en klockren schlager!

Vem är Perra Bjurman?
Citera
2004-02-11, 02:03
Medlem
"Popmusik är kul" är spår nr14 på deras sista skiva "Om alla andra dog" som släpptes 1993.
Dom släppte 3st singlar från den skivan tom.
Annorlunda nu, Tre små ord & Nånstansnån.
Citera
2004-02-11, 10:13
Medlem
Keyser Sozes avatar
Tack för all info, dags för mig att börja leta upp dessa plattor.Jag hörde Moln på marken på nattradion för ett tag sedan och det var den som fick mej att haja till.
Underbart bra.
Citera
2006-04-05, 18:47
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av käkmuskeln
vågar påstå att en del av deras grejer hör till det bästa som spelats in i Sverige de senaste åren.
om det nånsin kommer ut återstår att se. jag tvivlar.

Ah det fanns en tråd om Webstrarna! Någon som har ny info om medlemmarna?
Citera
2020-03-14, 22:27
Medlem
mikeymikeys avatar
Sitter och lyssnar på den fantastiska låten Moln på marken.

Jobbigt och härligt på samma gång.
Citera
2020-03-17, 04:51
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Sitter och lyssnar på den fantastiska låten Moln på marken.

Jobbigt och härligt på samma gång.

Otippad trådbump efter fjorton(!) år. Men välkommen, för all del. ("Jobbigt"? Varför då? Taskiga minnen?)

De kära Webstrarna lade ner verksamheten för gott 2005 efter en sista releasespelning för albumet Tejp, outgivna låtar från deras kanske mest intressanta period. (Det var någon här som nämnde "Plats", och den är något så jävulskt mycket bättre i den version som finns på den här plattan.)

Deras senast inspelade låt som finns utgiven är nog "Sång för en död poplåt", som finns på en obskyr samlingsplatta från 1995.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in