2021-10-10, 12:56
Medlem
Hur funkar det med brevlåda och namn i villor?

Promenerade nyligen genom ett ganska normalt villaområde och roade mig med att försöka läsa namn på brevlådor.

Av 20 hus kanske 1 hade namn på lådan.

Hur funkar det här? Jag trodde att post inte delades ut om namnet på lådan inte stämmer med namnet på brevet.
Citera
2021-10-10, 12:59
Medlem
Jag är själv brevbärare, detta är ett jätteproblem!!! Vi har fått införa ett nytt system för alla dessa hushåll där posten inte delas ut utan istället skickas till närmaste anhörig.
Citera
2021-10-10, 13:46
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Promenerade nyligen genom ett ganska normalt villaområde och roade mig med att försöka läsa namn på brevlådor.

Hur funkar det här? Jag trodde att post inte delades ut om namnet på lådan inte stämmer med namnet på brevet.

Villa = 1 familj på samma gatunummer
Lägenhetshus = Flera familjer på samma gatunummer

Om alla som bor i lägenhet hade skrivit rätt lägenhetsindex (full adress) i sin adress skulle man inte behöva namn på lägenhetsinkasten/lådorna. Detta då varje mottagare har en unik adress, men det är önsketänkande då implementeringen var ojämn över landet (ansvaret gavs till fastighetsägarna som fick en guide att läsa och därmed feltolka/implementera olika), så namn behövs för att identifiera brevlådan som du använder då man inte kan lita på att lägenhetsindex är korrekt.
Citera
2021-10-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironmaiden666
Jag är själv brevbärare, detta är ett jätteproblem!!! Vi har fått införa ett nytt system för alla dessa hushåll där posten inte delas ut utan istället skickas till närmaste anhörig.

Ok. Vet ni varför så många struntar att sätta namn? Fattar de att de inte får sin post om de inte gör det?

Hur många brevbärare lägger breven i lådan även om namnet saknas?
Citera
2021-10-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Villa = 1 familj på samma gatunummer
Lägenhetshus = Flera familjer på samma gatunummer

Om alla som bor i lägenhet hade skrivit rätt lägenhetsindex (full adress) i sin adress skulle man inte behöva namn på lägenhetsinkasten/lådorna. Detta då varje mottagare har en unik adress, men det är önsketänkande då implementeringen var ojämn över landet (ansvaret gavs till fastighetsägarna som fick en guide att läsa och därmed feltolka/implementera olika), så namn behövs för att identifiera brevlådan som du använder då man inte kan lita på att lägenhetsindex är korrekt.

Men för villor. Varför är det så många som strunar i namn på lådan, och vilka konsekvenser får det? Och vad kan orsaken vara till att man inte sätter sitt namn där?
Citera
2021-10-10, 14:10
Medlem
Anubis-s avatar
Ingen av områdets brevlådor vid den större vägen har namn utan bara nummer, så har det alltid varit.
Posten delar ut post till den adress som står på försändelsen, oavsett namn.
Citera
2021-10-10, 14:12
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Men för villor. Varför är det så många som strunar i namn på lådan, och vilka konsekvenser får det? Och vad kan orsaken vara till att man inte sätter sitt namn där?

Inga konsekvenser.
Anledningen är antagligen att det är krångligt att beställa en lämplig namnskylt, alternativt hålla på med lösa bokstäver. Istället för att ha typ tre siffror.
Citera
2021-10-10, 14:12
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Svar nr 2 är ett troll och det behövs inget namn på villalådor p.g.a. att det endast bor 1 mottagare på adressen som jag nämnde ovan. Så länge det inte finns en eftersändning på adressen kommer således all post som är adresserat till den adressen delas ut oavsett mottagarens namn.

Lägenheter har olika mottagare på samma gatunummer och således behövs namn för att sortera posten till rätt mottagare.
Citera
2021-10-10, 14:17
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:

Varför namn på brevlådan? Husen har ju nummer t.ex. bygatan 2. Alla brev med den adressen läggs i samma låda.
Citera
2021-10-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Svar nr 2 är ett troll och det behövs inget namn på villalådor p.g.a. att det endast bor 1 mottagare på adressen som jag nämnde ovan. Så länge det inte finns en eftersändning på adressen kommer således all post som är adresserat till den adressen delas ut oavsett mottagarens namn.

Lägenheter har olika mottagare på samma gatunummer och således behövs namn för att sortera posten till rätt mottagare.

Är du dum? Hur många villor tror det finns i Sverige där det bara bor en enda person?
Citera
2021-10-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Varför namn på brevlådan? Husen har ju nummer t.ex. bygatan 2. Alla brev med den adressen läggs i samma låda.

Brev skickas formellt inte till en adress, utan till en person. Och de får inte delas ut till fel person.
Citera
2021-10-10, 14:37
Medlem
Citat:
Är du dum? Hur många villor tror det finns i Sverige där det bara bor en enda person?

Det är upp till hushållet att sortera posten

Brevbäraren skiter i vilket namn som står på kuvertet så länge adressen finns (när det gäller enskild brevlåda)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in