2021-10-10, 11:03
Medlem
arbetets avatar
Man skulle kunna jämföra Brasilien med Iran när det gäller COVID19-pandemin och katastrofläge. Nu börjar dock Brasilien se en ljusning samtidigt som vaccinationerna tar fart till skillnad från i Iran:

Brazil turns the tide with Covid-19 vaccines

16/09/2021
/.../In the past three months, the number of Brazilians with at least one jab has almost tripled to cover 67.6 percent of the population -- slightly higher than in the United States with 63.4 percent and Argentina with 63.8, according to an AFP count.

The figure for those fully vaccinated is much lower, at 36 percent -- but enough to put Brazil in third place among the world's ten most populous countries.

With vaccine supply uncertain at first, Brazil decided to focus on giving a first dose to as large a number of people as possible, and opted for a long interval between the first and second jab.
https://www.france24.com/en/live-news/20210916-brazil-turns-the-tide-with-covid-19-vaccines
Citera
2021-10-10, 11:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Immunitet efter genomgången sjukdom ser inte ut att ha fungerat alls i Iran. Däremot tecken på att vaccinationer ger det. Ny pre-print som presenteras här av en författarna:

Mahan Ghafari | ماهان غفاری
@Mahan_Ghafari
pleased to share our recent work w/
@ArielKarlinsky
,
@ojwatson92
,
@LucaFerrettiEvo
, &
@ArisKatzourakis
.
tl;dr we found continued circulation of SARS-CoV-2 from late jan 2020 to sep 2021 in iran despite >100% attack rates in 11 provinces. 1/
https://medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1
2/ a particularly worrying sign that natural infection didn't do much to stop the spread in many provinces despite several waves of infection. another key finding was that the estimated IFR increased by a factor of ~2 over the course of the epidemic (from wave 1 to 5).
3/ we show that nationwide excess mortality (EM) follows the same pattern as confirmed covid deaths but is higher by a factor of ~2. As the epidemic progressed, the timing of the peak EM across different provinces were more in sync, suggesting local measures didn't stop the surge
4/ across different ages, the third wave in oct 2020 & the current wave with Delta had the largest impact on younger age-groups. Age-stratified excess mortality also shows a log-linear increase in population fatality rate with age (signature of covid IFR).
5/ more importantly, we see a significant drop in population fatality rate for >75 age-groups during the Delta wave very likely due to a good vax coverage for individuals in these age-groups (not so much for the rest of the population -- only ~3% were vaxxed before Delta)
6/ we also compared our analysis to the number of confirmed & suspected daily hospital admissions in each province. this data is in very good agreement with the pattern of province-level excess mortality.
black=suspected orange=confirmed hospital admissions (look at the peaks!)
7/ in fact the agreement between hospitalisation & EM is so good that the ratio of confirmed nationwide hospital admissions to confirmed deaths matches the ratio of province-level suspected hospital admissions to excess mortality (huge under-reporting in some provinces).
end/ finally, and this is the key point, at the same time that Manaus was experiencing >75% attack rates, some provinces in Iran had equally high ARs. Since then, some provs reached >100% AR but natural immunity DID NOT stop the spread --> Everyone should get vaccinated ASAP!
https://twitter.com/Mahan_Ghafari/status/1446154506216017921?s=20

Pre-print:

Detailed reconstruction of the Iranian COVID-19 epidemic reveals high attack rates of SARS-CoV-2 in several provinces

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1

Högintressant då Iran utgör ett unikt fall med sin enorma spridning och brist på resurser att stoppa pandemin. Vågor på vågor har rullat över Iran och de har fortfarande inte riktigt kontrollen. Ingen flockimmunitet där inte. Inte ens någon endemi utan fortfarande pandemi kan man nog säga.

Och ja, det är en pre-print men:
Authors

Mahan Ghafari1*, Ariel Karlinsky2, Oliver J Watson3, Luca Ferretti4, Aris Katzourakis1*

Affiliations

1 Department of Zoology, University of Oxford, Oxford, UK
2 Department of Economics, Hebrew University of Jerusalem, Jerusalem, Israel
3 Department of Infectious Disease Epidemiology, Imperial College London, London, UK
4 Big Data Institute, Li Ka Shing Centre for Health Information and Discovery, Nuffield Department of Medicine, University of Oxford, Oxford, UK

*Corresponding author.
Email: mahan.ghafari@zoo.ox.ac.uk (MG); aris.katzourakis@zoo.ox.ac.uk (AK)
Du anser alltså att Iransk forskning är tillförlitlig tillskillnad mot svensk dito?
Citera
2021-10-10, 11:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Du är medveten om att läkemedelsföretag prioriterar vinster långt före människors hälsa? Eller tror du att dom är dina hjältar?

Skulle bolagen leverera värdelösa produkter skulle de inte göra några vinster så det regleras automatiskt.
Citera
2021-10-10, 11:11
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nej jag bara konstaterar att man genom att vaccinera stora delar av befolkningen väljer att utrota de ursprungliga varianterna eftersom det är de vaccinet har designats mot. Vem som fortfarande sprider de ursprungliga varianterna är väl därmed främst ovaccinerade. Deltavarianten verkar dessutom vara farligare än de första varianterna så någon större nytta med att dra ut på tiden genom lockdown och annat tycks det inte va om man inte menar att det är en fördel med delta.
Delta är mycket smittsammare än både originalet och alfa och har därför tagit över helt i Sverige och många andra länder. Det har inget med vaccinet att göra.
Citera
2021-10-10, 11:12
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Då fick man vatten på sin kvarn. Kör nässkölj (plus D och C-vitamin) dagligen. Vanligt salt utan jod, 2 tsk för en liter vatten.

Tränar väldigt mycket. Är kanske lite oklar vetenskap men upplevt i varje fall att min träning kan göra mig mer utsatt för att bli sjuk. Ofta blivit sjuk just efter jag kört en väldigt tuff träningsperiod. Så började med huskuren på grund av det ett par år före Covid.

Jag kör också med extra C-vitamin och D-vitamin samt Zink.
Går nästan varje dag 5,8 km i rask takt.

Har också köpt Listerine munskölj efter att ha läst om en studie om att den kan göra en barriär mot sjukdomen.
https://www.news-medical.net/news/20210317/Two-mouthwashes-disrupt-COVID-19-virus-under-laboratory-conditions.aspx

Jag vet inte om någonting hjälper om man blir utsatt av smitta men dom här sakerna skadar ju inte heller.

Jag kan inte vaccinera mig på grund av en allvarlig allergi och är faktiskt orolig att smittas och bli svårt sjuk.

Nu har ju detta pågått så länge så det känns som att det aldrig tar slut och har faktiskt börjat tumma på att inte vara väldigt försiktig när jag går och handlar. Känns ibland att om jag dör i Corona så gör jag det. Jag måste kunna leva.

Det är svårt och vill inte heller prata med någon om detta utan för en inre kamp om vad som är bäst för mig.
Citera
2021-10-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle bolagen leverera värdelösa produkter skulle de inte göra några vinster så det regleras automatiskt.

Haha!
Citera
2021-10-10, 11:25
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Helt ärligt tycker jag inte att Pandemrix är den katastrof som vissa vill göra gällande. Halva befolkningen tog vaccinet. Tror det finns typ 200 personer där man antar att de drabbades av denna MYCKET sällsynta biverkning. Större var/är inte problemet. Då ska man också komma ihåg att svininfluensa är en mycket kraftig influensa. Åkte själv på skiten 2018 tror jag det var och var rejält dålig. Inte så jag behövde vård eller så, men hög feber och sjukskriven i typ 2 veckor. Det talas ofta om alla dessa stackars barn och unga som åkt på denna tragiska biverkan, men jag tror många tror att förekomsten av denna biverkan är betydligt vanligare än vad som var fallet. Det talas aldrig om hur många som skulle förolyckats, eller inte behövts läggas in för vård om man INTE vaccinerat. Det ger väl kanske inte samma kioskvältande rubriker kan jag tänka...

Varför ALLTID förvränga alla siffror Imbilden?

Någonstans mellan 400-500 barn fick sitt liv förstört av narkolepsi.
Vad känade gruppen barn på detta kan man fråga sig.
Svinfluensan har samma dödlighet som vanlig influensa och huvudskälet för massvaccinationen var att få ner antalet smittade för vårdens skull.
Men det är klart du blev minsann febersjuk i två veckor så då måste så det är dig det är synd om antar jag.

Vi kan tycka olika men om du säger att det är ok att förstöra livet för 400-500 barn som inte själva löpte någon större risk för att rädda livet på eventuellt några äldre då måste du lida av någon störning. Asbegers kanske?

Det är exakt detta som skulle kunna hända nu med om vi inte är försiktiga. Nu är fortfarande gruppen 0-12 år undantagna från vaccination, naturligtvis för att vi vill ha ett längre tidsperspektiv. Den gränsen borde varit 18 år kan jag tycka.
Citera
2021-10-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Man kan ju fråga familjemedlemmarna till de runt 100 000 (många unga och friska) amerikaner som dog av opioder förra året. De tycker nog inte att big pharma är några hjältar. Metoderna som användes för att sälja dessa läkemedel är ren och skär korruption, vilket flera bolag som Pfizer och J&J har blivit dömda för. Kul att folk bojkottar Paolo för att han låg med fel tjej, men har inget emot att pumpa in miljarder dollar i en korrupt organisation som dömts för att kallblodigt ha orsakat många människors död. Ja ja folk verkar tro att ett kontrollsamhälle i symbios med några av världens mest korrupta organisationer är rätt väg att möta en ny förkylning. Har inget emot nödvändig vaccinering eller solidaritet i allmänhet men det som pågår nu är helt oproportionerligt. Media, makt och money är allt som styr nu. Vaccinet är ju verkningslöst mot smittspridningen efter några månader så det finns ingen rimlighet i denna strategi.
Men så vitt jag förstår så kidnappade de inte människor och tvångsmatade dem piller. Det är som med alkohol, narkotika osv någon gång har dessa människor gjort ett val att bruka dem. Och läkemedelsbolagets har producerat de efterfrågade produkterna. Hade inget efterfrågat dem hade det inte funnits något utbud.
Citera
2021-10-10, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Simning är framförallt oftast en mer allsidig träningsform än styrketräning.
För det första förstår jag inte vad det har med immunförsvaret att göra.
För det andra klarar de flesta människor inte av att simma med tillräcklig intensitet för att det ska räknas som träning. Jag likställer amatörsimning med en rask promenad. Det är motion och inte träning. Självklart bättre än ingenting men styrketräning är vida överlägsen simning som träningsform.
Citera
2021-10-10, 11:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag kör också med extra C-vitamin och D-vitamin samt Zink.
Går nästan varje dag 5,8 km i rask takt.

Har också köpt Listerine munskölj efter att ha läst om en studie om att den kan göra en barriär mot sjukdomen.
https://www.news-medical.net/news/20210317/Two-mouthwashes-disrupt-COVID-19-virus-under-laboratory-conditions.aspx

Jag vet inte om någonting hjälper om man blir utsatt av smitta men dom här sakerna skadar ju inte heller.

Jag kan inte vaccinera mig på grund av en allvarlig allergi och är faktiskt orolig att smittas och bli svårt sjuk.

Nu har ju detta pågått så länge så det känns som att det aldrig tar slut och har faktiskt börjat tumma på att inte vara väldigt försiktig när jag går och handlar. Känns ibland att om jag dör i Corona så gör jag det. Jag måste kunna leva.

Det är svårt och vill inte heller prata med någon om detta utan för en inre kamp om vad som är bäst för mig.

Listerine inköpt i Sverige fungerar inte då den är alkoholfri. Usa och Tyskland har den rätta varianten, men den svenska polisen gillar inte det.
Citera
2021-10-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Har mycket med intensiteten att göra, visst skulle man kunna få en liknande effekt även vid styrketräning, däremot vid simning så är det ju lätt att hålla sig på en måttlig nivå så man undviker den punkt då man blir infektionskänslig. Visst går det säkert att simma sig till infektionskänsligheten om man gör det på elitnivå, men om man bara motionssimmar så är nog den risken mycket låg.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2005/03/fysisk-aktivitet-bade-stimulerar-och-hammar-immunforsvaret/
Håller med till fullo med det du skriver. Men det har då mer att göra med att styrketräningen är tuffare och kroppen blir lite mer mottaglig för infektioner än att simningen höjer immunförsvaret vilket var det du påstod i ditt inlägg.
Citera
2021-10-10, 11:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du beskriver någonting helt annat än det jag invände emot, men det vet du givetvis och vill endast föra fram din agenda.

Edit;
Återinfektion är ovanligt.
Ja, återinfektion är, relativt, ovanlig. Men inte ovanligare än att några i denna tråd beskrivit personliga erfarenheter av just återinfektion. Jag har faktiskt ingen fast agenda, utan jag har ändrat mig många gånger i denna tråd, (i tidsordning)

Förhoppning om en snabb flockimmunitet

Insikt om klustersmitta

Insikt om säsongsbunden SARS-COV2

Alarmism eller pessimistisk

Förespråkare av vaccinering

Insikt om den goda immuniteten vid tidigare genomgången infektion.

Insikt om att det, ändå, är viktigt att alla som tål vaccinet och är 12 plusare, vaccinerar sig.

Fler insikter väntar bakom nästa krök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in