2021-10-10, 09:16
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Ointressant nog att ägna 69 poster i Flashbacktråd?

Folks idéer här är intressanta.
Citera
2021-10-10, 09:23
Medlem
Vilks finns redan på MM, detta verk sas som ingår i Nimis-projektet:
https://www.sydsvenskan.se/2018-02-06/guide-lars-vilks--en-standig-kontrovers
En betongklump med sjösten. Det köptes av Ernst Billgren som skänkte det till MM.

Att kritisera eller utmana muhammedanernas rigida, odemokratiska och våldsamma förhållande till sin religion skulle vara "rasism" är befängt, anhängarna till islam är inte en folkgrupp eller ras lika lite som anhängare av kristendomen är det.
Än säger de att de våldsamma muhammedanerna är ett litet fåtal, ett undantag. Än är det alla som "förolämpats" av kritik mot muhammedanernas beteende.
Citera
2021-10-10, 09:43
Medlem
”Vilks var självlärd som konstnär men akademiskt utbildad som konstteoretiker med en filosofie doktorsexamen i konstvetenskap vid Lunds universitet 1987. Han var därefter tillförordnad professor i konstteori vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han undervisade på Statens Kunstakademi i Oslo från 1988 till 1997 och var sedan professor i konstteori vid konsthögskolan i Bergen fram till 2003.”
Vilks var etablerad inom konstvärlden, anlitad för olika saker som expert på konstteori.

Moderna Museet är en statlig förvaltningsmyndighet vars chef, Gitte Ørskou, tituleras Överintendent. En förvaltnings/myndighets- karriärist, som nått dit hon är genom att hålla tungan rätt i munnen och har nog inga planer på att hux flux avsluta den karriären.
Citera
2021-10-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
”Vilks var självlärd som konstnär men akademiskt utbildad som konstteoretiker med en filosofie doktorsexamen i konstvetenskap vid Lunds universitet 1987. Han var därefter tillförordnad professor i konstteori vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han undervisade på Statens Kunstakademi i Oslo från 1988 till 1997 och var sedan professor i konstteori vid konsthögskolan i Bergen fram till 2003.”
Vilks var etablerad inom konstvärlden, anlitad för olika saker som expert på konstteori.

Moderna Museet är en statlig förvaltningsmyndighet vars chef, Gitte Ørskou, tituleras Överintendent. En förvaltnings/myndighets- karriärist, som nått dit hon är genom att hålla tungan rätt i munnen och har nog inga planer på att hux flux avsluta den karriären.

Oavsett vilken institution jag basade över skulle jag passa mig för att göra det till ett av världens mest troliga terrormål. Och vill man se rondellhundar är det bara att googla. Bra med chefer som har sunt förnuft och tar kloka beslut.
Citera
2021-10-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Gitte Ørskou, överintendent på Moderna Museet avvisar propåer om att köpa in Vilks Muhammedteckningar. 2015 tackade man nej till Vilks donation av teckningar.

https://www.dn.se/kultur/moderna-museets-chef-om-vilks-muhammedteckning-hatisk-och-krankande/

Samtidigt har Moderna Museet i sina samlingar ett exemplar av Carl Johan De Geers affisch "Skända flaggan" från 1967

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4nda_flaggan

Att diskutera: Vad är hatisk och kränkande ikonografi? Beror det på vem som hatar och vem som kränks?
Ja det beror på vem som kränks.

Jag skulle köpa argumentet att Wilks inte är bra nog. Jag har också förståelse för att man som enskild inte vill stöta sig med våldsamma grupper. Dock borde man vara ärlig och säga det.
Citera
2021-10-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Vilks dog pga sitt konstverk och museet tar inte in det i sin samling. Kanske Löfvens fetala rakapparatsresevdel från i julas kvalar in. Eller Johan Carlsons spasmer när när han ljuger om Covid. Eller Ylva Johanssons stickning när hon dränker Sverige i afghaner. Stissludret Magdas budget som sänkte Sverige borde vara given. Bygg om Moderna till en folkutbytesförläggning. Dvs bränn skiten till grunden.
Jo men lite. En sak att intendenten inte vill dra på sig muslimernas vrede, en helt annan att vår regering inte står upp för yttrandefriheten och tar avstånd från våldsbejakande islamism. Inte som att man är neutral ändå med insatser i Afghanistan och Libyen.
Citera
2021-10-10, 10:17
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker det var rätt beslut hon tog. Inte visserligen med de grunder hon utgav, men troligen så försökt hon var så politisk korrekt som möjligt, vilket är det som gäller i detta landet nuförtiden. Det var ju visserligen exakt det som inte Vilks teckningar var från början. Men främst anser jag att det ändå är viktigast att bevara just Moderna museets samlingar och att hänga ut Vilks verks i museet, så skulle exakt vad som helst kunna hända där. Vilks verk förtjänar definitivt att bevaras inte minst för den milstolpe i historien de satte, men var bevara dem är den stora frågan.
Jag hoppas för övrigt att Nimis också bevaras, men det verket är långt mer uppskattat inte minst för i det natursköna området som det ligger i. Det hade ju varit kul om det även kunde utvecklas lite med åren i Vilks anda, kanske med AI utifrån hans tankebanor.

Jag tänker mig inte först och främst att rondellhunden ska hänga i någon av museets utställningssalar. Det är ju bara en bråkdel av samlingarna som hänger där och det är museets expertis som sköter sådant. Jag tänkte mig att Moderna är det konstmuseum som fångar upp och bevarar samtidskonsten. Konst är ju många gånger provokativ och gränstänjande, som t.ex. museets 68-konst. Museer ställer ut, ja, men främst bevarar och konserverar.

Säkerheten? Ja, det är ju bara att se på Vilks sista år för att förstå problemet. Men ta då den diskussionen, Moderna och andra.
Senast redigerad av farbror Sven 2021-10-10 kl. 10:20.
Citera
2021-10-10, 10:28
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Oavsett vilken institution jag basade över skulle jag passa mig för att göra det till ett av världens mest troliga terrormål. Och vill man se rondellhundar är det bara att googla. Bra med chefer som har sunt förnuft och tar kloka beslut.

Ännu bättre med chefer som är ärliga med motiven till sina beslut?

Det är ju inte så svårt. Eller?

Jämför Malmö stadsarkiv som inför den nu aktuella förintelsekonferensen skyltade i ett fönster med böcker om judisk historia.

Efter en dag - en dag - kom nya direktiv: täck över skyltningen under helgen.

Motiv?

Ja, inte Gitte Örskous krystade, utan chefen ville helt enkelt slippa en eventuell brandbomb eller ett krossat fönster. Ett brandskadat stadsarkiv är ju inget att ha.

Ärligare.

Men för att travestera apologeterna i tråden, det var väl rätt kassa böcker egentligen.

Man blir spyfärdig.
Citera
2021-10-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Hur passar det in i den allmänna vurmen för sk universella mänskliga rättigheter? Man orerar, fördömer kraftigt, inför sanktioner mot styren här och var i världen med detta som motivering.
När ska man ta samma ”krafttag” mot Islam? som är basen för att kritik ska mötas med terror och dödligt våld. Detta är mycket vidare och bredare än islamister. Undersökningar visar att stödet för att kritik ska mötas med terror och våld är mycket brett.

Det kostar frihet och stora ekonomiska resurser att välkomna islam och muslimer i stor skala.
Det bör finnas en gräns för hur länge man ger efter för att slippa problem, om inte har man till slut sålt ut allt.
Citera
2021-10-10, 10:44
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Ja det beror på vem som kränks.

Jag skulle köpa argumentet att Wilks inte är bra nog. Jag har också förståelse för att man som enskild inte vill stöta sig med våldsamma grupper. Dock borde man vara ärlig och säga det.

Som det tidigare har tagits upp i tråden har modern konst inte så mycket med kvaliteten på verket att göra. Andy Warhol till exempel tog en bild av en burk tomatsoppa och kopierade i hundra exemplar. Hans verk blir sålda för miljoner dollar. Det är för flummigt och abstrakt för mig att förstå modern konst. Att rondellhunden är en slarvig blyertsteckning är en sekundär fråga i sammanhanget.
Citera
2021-10-10, 10:47
Medlem
Pethuglins avatar
De kriminella rapparna får härja fritt överallt i media med sitt "konstnärliga uttryck" men Lars Vilks konst är för provocerande i dagens sjuka Sverige.

Fyfan som det har blivit!
Citera
2021-10-10, 11:20
Medlem
.CaptainC.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
Ja, jag läste det. Jag är ledsen, men det hjälpte mig inte alls att förstå ditt obegripliga inlägg från tidigare. Jag uppskattar tonen och personangreppen, men det hade blivit en bättre diskussion om du kunde förklara vad du menade förut.

Läs om läs rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in